بجنورد- معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اذعان به این که برنامه ریزان و سیاستگذاران کشورمان سال ها از ظرفیت فراوان گردشگری در توسعه کشور غافل بوده اند، گفت: دولت درصدد برطرف کردن مشکلات برآمده اما آواربرداری از خرابی های اقتصاد و حذف موانع توسعه امری زمانبر است.

سال ها از گردشگری غفلت شد
به گزارش قدس آنلاین، سعید شیرکوند در نشست هم اندیشی نخبگان و فعالان اقتصادی و گردشگری و رؤسای شعب بانک های خراسان شمالی، از گردشگری به عنوان ظرفیتی برای معرفی کشورمان و صدور انقلاب اسلامی یاد کرد و افزود: گردشگری امری هنجارپذیر و سازگار با فرهنگ دینی ماست و حتی در قرآن کریم به ضرورت سفرکردن اشاره شده است.
وی با بیان این که صنعت گردشگری در دنیا با رشدی روزافزون به سومین صنعت درآمدزا تبدیل شدهاست، تصریح کرد: توسعه گردشگری می تواند به افزایش وفاق و وحدت ملی و بین المللی و ارتباط بین ملل و همگرایی مسالمت آمیز ملت ها کمک کند.
وی با تأکید بر ضرورت همکاری تمام وزارتخانه و دستگاه ها برای کمک به پاگرفتن صنعت گردشگری در کشور، ورود قدرتمند بخش خصوصی را پیش نیاز این امر دانست.
ناظر ستاد عالی خدمات اجرایی سفر کشور با اشاره به این که خراسان شمالی در حال حاضر معبر مسافران است، از این امر به عنوان فرصتی بزرگ یاد کرد و گفت: باید برای ماندگاری مسافران و حضور گردشگران در این استان با همکاری بخش دولتی و خصوصی برنامه ریزی شود.
شیرکوند با اشاره به نحوه مدیریت کشور در سال های گذشته که بهای نفت به ۱۴۰ دلار هم رسیده بود، تأکید کرد: این در حالیست که به هر دلیل، سرمایه های هنگفتی که می توانست برای توسعه زیرساخت های کشور هزینه شود، به هدر رفت.
وی با اشاره به برنامه ریزی و تلاش دولت یازدهم برای خروج از آن وضعیت دشوار گفت: در حوزه گردشگری تعداد هتل های ۴ و ۵ ستاره در حال بهره برداری کشور به جز کیش، ۱۲۵ باب بود که امسال افزوده شدن ۴۵ هتل دیگر به آن ها را شاهد هستیم.
عضو کمیسیون تخصصی اقتصادی دولت یکی از ملزومات توسعه صنعت گردشگری را نوسازی ناوگان هوایی و ریلی کشور خواند و گفت: اکنون به واسطه برجام، این امکان برای کشور فراهم شده اما به دولت ایراد می گیرند که چرا قرارداد خرید هواپیما و ریل منعقد می کند.
شیرکوند با بیان این که برجام موانع سیستم بانکی را برداشت و مشکلات موجود ناشی از عقب ماندگی ۱۰ ساله نظام بانکی ما از نظام بانکی دنیا و شکاف ایجادشده بین فناوری و استانداردهای آن هاست، در عین حال تصریح کرد: دولت پس از برجام اکنون درصدد حذف این قبیل موانع و توسعه فعالیت های تولیدی و غلبه بر مشکلات بانک هاست تا اقتصاد شرایط دلخواه را بیاید.
وی تقویت بخش های گوناگون اقتصادی کشور و برخوردار شدن آن ها از قدرت رقابت با کشورهای دیگر را زمانبر توصیف کرد و گفت: برای بازگشت اقتصاد کشورمان به ریل اصلی خود به آواربرداری گسترده از خرابی ها نیازمند بودیم که این مسئله حداقل ۵ سال زمان نیاز داشته و امیدواریم در سال جاری در مسیر تحقق اهداف شعار سال گام های موثری برداشته شود.
این گزارش حاکیست، در این دیدار شماری از فعالان اقتصادی استان دغدغه های خود را با معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و مسئولان حاضر در این نشست در میان گذاشتند. تزریق منابع مالی و تسهیلات لازم برای توسعه اشتغال و تولید در حوزه صنایع دستی و گردشگری، استفاده از ظرفیت استان در حوزه انرژی های نو، توجه بیشتر به مباحثی مانند اسب اصیل ترکمن و توریسم ورزشی، بوم گردی و طبیعت گردی روستایی، ازجمله نکات مورد اشاره این افراد بود.
خراسان شمالی آمادگی کامل برای حمایت همه جانبه از سرمایه گذارات را دارد
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان شمالی نیز گفت:خراسان شمالی امروز نیازمند حضور هر سرمایه گذاران در هر بخش و حوزه ای است و در این خصوص از هیچ کمکی فروگذار نیست بنابراین این استان برنامه ریزی و آمادگی کامل را برای حمایت از سرمایه گذاران را دارد.
محمود دلپسند اظهار داشت:به اعتقاد تمام مدیران ارشد استان و در راس آن استاندار، پذیرای تمام سرمایه گذاران از هر نقطه کشور برای این استان جهت سرمایه گذاری هستیم و مر و تعریفی برای ورود این سرمایه گذاران قائل نیستیم.
وی ادامه داد: اگر درهای ورود سرمایه گذاران به این استان باز شود شاهد تحولات چشمگیری در تسریع پیشرفت این استان در هر حوزه و بخشی خواهیم بود و در این مسیر باید از بخش خصوصی در قالب تقویت زیرساخت ها حمایت شود.
دلپسند تصریح کرد: در مسیر سرمایه گذاری افزایش نرخ های بانکی توجیهی ندارد که امیدواریم یارانه و سهم بیشتری به سرمایه گذاران تعلق گیرد تا بتوانیم قدمهای مثبتی را برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.