شهر کرد- عصارخانه‌ها یا کارخانه‌های روغن‌کشی در گذشته و حال روشنگر ویژگی‌هایی از اقتصاد صنعت و کشاورزی است که فرخشهر با دربرگیری کارخانه های باستانی در این میان زبانرد است.

«فرخشهر» مهد عصار خانه های باستانی

به گزارش قدس انلاین، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: فرخشهر در فاصله ۸ کیلومتری شرق شهرکرد واقع شده است، شهری که سابقه تاریخی آن به دوران صفویه می‌رسد و به نقل بزرگان آن، این شهر در دوران هخامنشی نیز وجود داشته است.

بهمن عسگری سوادجانی عنوان کرد: عصارخانه‌ها، قلعه اسفندیاری، گرمابه سادات، سنگ‌نوشته کوه‌رخ، تنگ صیاد فرخشهر، موزه تاریخ طبیعی تنگ‌صیاد، پارک سرچشمه و میدانگاه از جمله جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این شهر است.

وی افزود: عصارخانه‌ها یا کارخانه‌های روغن‌کشی در گذشته و حال روشنگر ویژگی‌هایی از اقتصاد، صنعت و کشاورزی بوده و بنای عصارخانه صالحی در ابتدای ورودی فرخشهر بر روی صفه‌ای در دامنه جنوبی تپه کلات احداث شده و در جاده کمربندی به سمت اصفهان و در جوار مزار عارف بزرگ ثابت علیشاه و شعرای بزرگی همچون امامی قهفرخی و آصف واقع شده است.

وی ادامه داد: عصارخانه صالحی با تراشیدن بخشی از دامنه سنگی و صفه‌سازی اجرا شده و دیواری ضلع شمالی آن بخشی از بسترسنگی کوه است.

وی با اشاره به اینکه این بنا ۶۰۰ متر زیربنا دارد و سبک ساختمانی آن به شیوه معماری ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال گذشته به صورت طاق و گنبد است بیان کرد: تمامی وسایل قدیمی روغن‌کشی دستی در این عصارخانه همچنان سالم باقیمانده است.

عسگری سوادجانی اظهار داشت: قلعه اسفندیارخان دارای حیاطی مرکزی است که چهار طرف آن فضاهای نشیمنی، سه‌دری، نه‌دری، پنج‌دری و شاه‌نشین قرار گرفته است.

وی بیان داشت: گرمابه سادات از حمام‌های تاریخی و کاملترین نوع حمام‌های دوقلوی استان چهارمحال و بختیاری است که قدمت و سبک معماری آن مانند ساختمان قدیم مسجدجامع است که در سال ۸۹۲ هجری قمری توسط «عزیزبیک بلودری» ساخته شد.

گرمابه سادات

گرمابه سادات با بیش از ۵۰۰ سال قدمت بدون شک قدیمی‌ترین ساختمان موجود در فرخشهر است.

عسگری سوادجانی تصریح کرد: سنگ‌نوشته کوه‌رخ در زمان شاه‌عباس دوم صفوی و به سال ۱۰۶۲ه.ق بر دامنه شمالی گردنه رخ که راه باستانی اصفهان-خوزستان از این مکان می‌گذشت، حک شده است.

وی اضافه کرد: تنگ‌صیاد با وسعت تقریبی ۲۷۰۰۰ هکتار در جنوب شرقی فرخشهر و در ۱۲ تا ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرکرد واقع شده است و  محیط اطراف این منطقه ۸۷ کیلومتر است و وجه تسمیه آن الهام گرفته از دره‌های بسیار بزرگ و وسیع می‌باشد که گویا جولانگاه خوانین و شکارچیان بوده است.

مدیر میراث فرهنگی گفت: این منطقه در سال ۱۳۵۲ به عنوان منطقه حفاظت شده و بخشی از آن در سال ۱۳۷۴ به عنوان پارک ملی اعلام شد. این منطقه حالت کوهستانی داشته و از کوه‌هایی با ارتفاع ۲۶۰۰ تا ۳۰۰۰ متر از دریا شکل گرفته است. از مهم‌ترین کوه‌های منطقه می‌توان به کوه رنگرزی با ۳۱۱۴ متر ارتفاع از سطح دریا، کوه جولان، کوه سرخ، کوه پاجفت، کوه شهیدان و کوه برآفتاب اشاره کرد. پارک سرچشمه فرخشهر و موزه تاریخ طبیعی تنگ‌صیاد از جاذبه‌های گردشگری خیره‌کننده در این شهر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.