قم - کوه خضر نبی، یکی از مناطقی است که با حضور در آن، علاوه بر مشاهده‌ی مناظری زیبا و چشم‌نواز، از جلای دل و جان نیز بهره‌مند خواهید شد.

قدم به حریم پیامبران/ «کوه خضر»جلا دهنده دل و جان

به گزارش قدس آنلاین، در شش کیلومتری مرکز شهر قم کوه سفیدی وجود دارد که از فراز آن می‌توان همه شهر را با یک نگاه طی کرد. این کوه منسوب به حضرت خضر(ع) با قدمت سه هزار سال است که حضرت خضر (ع) در آن غار به عبادت و نیایش می‌پرداخت، غاری که امروز به مسجد کوچکی تبدیل شده است و اگر گذارتان به آن بیفتد، می توانید مسجد جمکران و شهر قم را از ارتفاعات تماشا کنید.

 عبادتگاه ۳۰۰۰ ساله

کوه خضر نبی (ع)، یکی از جاذبه‌های گردشگری استان قم است. این محل روحانی و چشم‌نواز، از جمله مکان‌های زیارتی و سیاحتی است که طبق اسناد تاریخی و اظهارات باستان‌شناسان قدمتی بالغ بر ۳ هزار سال دارد. این مکان عبادتگاهی بکر و دل‌انگیز در یکی از مرتفع‌ترین نقاط استان قم و هر ساله میزبان گردشگران و بازدیدکنندگان بسیاری از سراسر ایران است.

جلای دل و جان

 استان قم به دلیل پیشینه‌ی بلند تاریخی، آثار و عمارات قدیمی بسیاری را در خود جای داده است که با گذر زمان، همچون دُری ناب، بر ارزش و شکوه آن‌ها افزوده می‌شود. بسیاری از بازدیدکنندگان در برخی از این بناها، علاوه بر مشاهده‌ی هنرمندی استادکاران معمار ایران کهن، حالاتی شگفت‌انگیز و دوست‌داشتنی را تجربه خواهند کرد که رنگ و بوی معنویت و نزدیکی با ایزد یکتا را در جسم و جان، تداعی می‌سازد. حسی غریب و درعین حال بسیار لطیف و دلپسند که ساعت‌ها حضور را در آن مکان‌ها می‌طلبد. کوه خضر نبی، یکی از مناطقی است که با حضور در آن، علاوه بر مشاهده‌ی مناظری زیبا و چشم‌نواز، از جلای دل و جان نیز بهره‌مند خواهید شد.

 پرچم حضرت حجت(عج)

می گویند حضرت امیرالمومنین (ع) خبر می دهد که رایت حضرت حجت (عج) را بر کوه سفیدی می زنند که مردم امروز به آن کوه خضر می گویند. مردم معتقدند که روزگار حضرت خضر پیامبر (ع) را در بالای این کوه دیده اند و به همین دلیل آن را به این نام می خوانند. در بالای این کوه مسجد کوچکی ساخته شده و بقعه دیگری که نشان از ارزش این کوه نسبت به کوه های دیگر دارد.

از پایین که نگاه کنید، کوه چندان مرتفع به نظر نمی رسد اما برای رسیدن به مسجد و قدمگاه باید از بیش از ۳۰۰ پله بالا بروید که یکی از زائران آن را نذر کرده و ساخته است. کوه خضر حد فاصل قم و جمکران قرار دارد و حدود سه کلیومتر با جمکران فاصله دارد.

مأمن بزرگان دین

روایت می شود که: «این محل مامن بزرگانی مثل ملا صدرا فیلسوف و حکیم متاله و مرحوم شیخ مرتضی زاهدقمی برادر حاج شیخ عباس قمی خاتم المحدثین(ره) بوده است، و در این اواخر مخصوصا مرحوم حاج شیخ جعفر مجتهدی که از علاقه مندان جدی به این مسجد بودند فراوان در آنجا ماوا می گرفتند، و می توان گفت ایشان آخرین چله نشین این مسجد مقدس بودند.».

قبله قم

در سفرنامه قم اثر غلامحسین ادیب، ملقب به «افضل الملک» و مشهور به «ادیب کرمانی که در سال ۱۳۳۴ه‍ .ق نگاشته شده است، در مورد «کوه خضر چنین آمده است: «دیگر از جاهایی که در بیرون شهر و نزدیک به دروازه است، کوه خضر است. در بالای کوه، صحن کوچک و رواق و اطاق و بقعه امامزاده است و نزدیک همان صحن در بالای کوه یک چارطاقی است که معروف به مکان خضر است، همیشه در آنجا اوتاد و اقطاب به مردم حقیقی تا چندی منزل کرده و اعتزال جسته‌اند... این سلسله کوه خضر چندان ارتفاع زیاد از اندازه ندارد، ولی در سرحد که آدمی می‌رسد به یک شکل مخصوص و طرز مهیبی آن کوه دیده می‌شود که آدمی به حیرت می‌افتد، سنگ‌های تیزی دارد، خیلی ناهموار و فراز و نشیب دارد. گویند در این کوه جانور درنده دیده شده است. بالای کوه آب روان و درخت نیست، تمام سنگ‌خاره است و راه رفتن به بالای کوه خیلی ناهموار است. کوه خضر قبلة قم است. در فوق آن مسجد مختصر خوبی ساخته‌اند که همان اطاق جنب امام زاده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.