رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: نباید اعتبارات در جایی دیگر توزیع شود و وقتی به پسماند می رسند، بگویند اعتبار نداریم.

حل مشکل پسماند مناطق گردشگرپذیر/ دریافت عوارض از گردشگران

به گزارش قدس آنلاین، معصومه ابتکار در مورد انباشت زباله در رودخانه های استان گیلان گفت: دولت در بحث مرتبط با پسماند و حمایت لازم از طرح مدیریت پسماند مصوبه هایی داشته است.

وی با اشاره به اینکه مصوبات این سازمان در چارت کاملی آورده شده اضافه کرد: در این چارت برای کمک به مدیریت پسماند حمایت ها و تسهیلات و سیاست هایی که در واقع کمک به مدیریت پسماند است، گنجانده شده است.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: به فن آوری های نوین و رویکردهای جدید که در حمایت از پسماند طراحی شده باشند توجه ویژه خواهد شد و از آنها حمایت می شود.

وی افزود: پسماند از منظر سازمان محیط زیست در زمره فن آوری های اقتصادی و علمی دیده شده است.

ابتکار، بازیافت را عنصر مهم در اقتصاد کشورها خواند و خاطرنشان کرد: امروزه بر پسماند مدیریت کامل می شود و با اجرای آموزش  در پسماند و تفکیک از مبداء می توان به استفاده مجدد از پلاستیک و کاغذ دست یافت.

وی، تبدیل پسماند آلی به کمپوست و استفاده مجدد به عنوان کود و خاک از آن را به عنوان یکی از مهمترین راهکارها خواند و گفت: با مدیریت پسماند و حل مشکلات این حوزه می توان ایجاد اشتغال کرد، زیرا پسماند جنبه اقتصادی و اجتماعی و محیط زیستی دارد.

ابتکار به استانهای شمالی اشاره و تصریح کرد: در این استان ها شوراها و شهرداران باید دقت بیشتری کرده و نباید اعتبارات را در جایی دیگر توزیع و وقتی به پسماند می رسند، بگویند اعتبار نداریم.

وی به حمایت دولت به ویژه در استان های شمالی اشاره و افزود: ما در دولت به صورت خاص به گیلان و مازندران توجه ویژه‌ای داریم .

رئیس سازمان محیط زیست، تاکید کرد: شهرداران و شوراها پسماند را در اولویت ببینند و برنامه منسجم داشته باشند زیرا تهدید و آسیب های پسماند بر سواحل دریای خزر و جنگلها و محیط شهری و رودخانه ها و منابع طبیعی بر کسی پوشیده نیست.

وی به تلاش مضاعف در جهت کاهش تولید پسماند در استان تاکید کرد و گفت: باید تولید زباله را به حداقل برسانیم و ساماندهی کنیم، زیرا استان گیلان گردشگری و گردشگر پذیر است و اگر ما و شما دقت نکنیم در آینده منابعی برای بهره برداری های گردشگری نخواهیم داشت.

ابتکار، مناطقی همچون ماسوله و قلعه رودخان از زیباترین مناطق گیلان دانست و خاطرنشان کرد: این مناطق دارای بیشترین حضور گردشگر و مسافر هستند و برای حل معضل پسماند ناشی از فعالیت های گردشگری این مناطق راهکار وجود دارد، چون مسافر پذیر هستند. بنابراین شوراها اختیار دارند عوارض وصول کنند و گردشگران باید عوارض بپردازند تا هزینه ها، صرف مدیریت پسماند و جمع آوری آن شود.

رئیس سازمان محیط زیست کشور تاکید کرد: هزینه های مربوط به هر فعالیت باید در خود آن فعالیت دیده شود و شوراها اختیار قطعی دارند تا عوارض لازم برای مدیریت گردشگری کسب کنند.

وی افزود: ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا این طرح ها را در سطح ملی حمایت کنیم و پیگیر حل موضوع پسماند در شهرستان های گردشگرپذیری همچون فومن هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پاسخ به سئوالی در مورد حمایت این سازمان از محیط بانان گفت: این لایحه در دستور کار مجلس قرار گرفت  و دولت کار خودش را انجام داده است و مصوب کرد و لایحه خوبی است.

وی افزود: علاوه بر دو تا سه کار مهم که در سال گذشته برای محیط بانان انجام شده ما افزایش سطح سختی کار را داشتیم که به محیط بانان در حال حاضر پرداخت می شود.

ابتکار از حق کارشناسی و مشاغل تخصصی که برای محیط بانان در نظر گرفته شده خبر داد و گفت: دوره‌های آموزشی برای محیط بانان با جدیت اجرا می شود و دولت حمایتهای خود و مواظبت ها را با نظارت قوه قضاییه ادامه خواهد داد.

وی تاکید کرد: همه تلاش خود را خواهم کرد تا محیط بانان که حافظان طبیعت هستند امنیت شغلی و حقوقی‌شان حفظ شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.