نماینده کابل و عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان افغانستان در واکنش به اظهارات نماینده بدخشان درباره به رسمیت شناختن خط دیورند گفت که «لطیف پدرام» باید در صحن مجلس به صورت علنی سنگسار شود.

درخواست سنگسار نماینده «بدخشان» به دلیل اظهاراتش

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، «قدرت‌الله سهاک» نماینده کابل و عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان افغانستان در واکنش به اظهارات «لطیف‌پدرام» نماینده مردم بدخشان درباره خط دیورند گفت که وی باید در صحن مجلس به صورت علنی سنگسار شود تا سایر جاسوس‌ها جرات اظهار نظر در این مورد را نکنند.

عبدالطیف‌پدرام دو روز قبل در نشست خبری در شهر کابل اعلام کرده بود که خط دیورند را به عنوان مرز رسمی بین پاکستان و افغانستان به رسمیت می‌شناسد و این موضوع از نظر وی پایان یافته است.

وی که رئیس حزب «کنگره ملی» نیز هست مدعی شد که رهبران حکومت وحدت ملی خط دیورند را به رسمیت شناخته‌اند اما برای فریب افکار عمومی موضع خود را علنی نساخته‌اند.

پدرام تصریح کرده بود که حزب کنگره ملی به رهبری وی نیز خط دیورند را به رسمیت می‌شناسد.

با این وجود «جاویدفیصل» معاون سخنگوی ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد که دولت افغانستان هیچ گاهی خط دیورند را به رسمیت نشناخته است.

از سوی هم «فضل‌هادی مسلم‌یار» رئیس مجلس سنای افغانستان نیز اظهارات پدرام را غیرمسئولانه خوانده است و تاکید کرده که حکومت افغانستان حق تصمیم گیری در این مورد را ندارد.

وی تصریح کرد که تنها ملت افغانستان در صورت برگزاری لویه جرگه می‌توانند در این مورد تصمیم گیری کنند.

چندی قبل نخست وزیر پاکستان نیز گفته بود که در 7 سال آینده قبائل هفت گانه پشتونستان موسوم به قبایل آزاد را در ایالت خیبرپختونخوا ادغام خواهد کرد که واکنش مقامات و نمایندگان افغان را در پی داشت.

پس از اعلام شروع ساخت حصار مرزی و تاسیسات نظامی از سوی ارتش پاکستان کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان گفته بود که اسلام‌آباد از نظر حقوقی مشروعیت لازم برای تصمیم گیری یکجانبه در رابطه با خط دیورند را ندارد.

با این وجود خط دیورند یکی از مسائل اساسی در اختلاف نظر بین کابل-اسلام‌آباد محسوب می‌گردد که در چندین دهه گذشته هر از گاهی باعث تشدید تنش‌ها بین دو کشور شده است.

خط مرزی دیورند در سال 1893 میلادی به عنوان مرز بین افغانستان و هند تحت تسلط انگلیس مطرح و پس از آنکه پاکستان در سال 1947 تشکیل شد، خط دیورند به عنوان مرز بین دو طرف باقی ماند اما افغانستان با برگزاری لویه جرگه این خط مرزی را فاقد اعتبار دانست.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.