از روزی که استفاده از گوشی‌های هوشمند در بین مردم ایران فراگیر شد و مردم توانستند به آسانی و در هر مکانی با گوشی‌های هوشمند خود به اینترنت دسترسی داشته باشند، تمایل به استفاده از شبکه‌های پیام رسان رایگان نیز در بین افراد جامعه و در گروه‌های مختلف سنی، بخصوص جوان‌ها افزایش یافت.

قدس آنلاین -  از روزی که استفاده از گوشی‌های هوشمند در بین مردم ایران فراگیر شد و مردم توانستند به آسانی و در هر مکانی با گوشی‌های هوشمند خود به اینترنت دسترسی داشته باشند، تمایل به استفاده از شبکه‌های پیام رسان رایگان نیز در بین افراد جامعه و در گروه‌های مختلف سنی، بخصوص جوان‌ها افزایش یافت.

نخستین پیام رسان رایگانی که در بین مردم و بویژه جوانان گوشی به دست خودی نشان داد، نسخه موبایلی «یاهو مسنجر» بود. این پیام رسان امکانات بالایی نسبت به امکانات امروزی پیام رسان‌های رایگان نداشت و همانند نسخه رایانه‌ای خود عمل می‌کرد، اما با این وجود زمان زیادی در بین کاربران گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شد.

* لاین، وایبر، واتس اپ

پس از توسعه جهانی پیام رسان‌های رایگان، مردم ایران در استفاده از این دسته پیام رسان‌ها عقب نماندند و همگام با مردم دنیا و گاهی پیشتر از آن‌ها در استفاده از پیام رسان‌های رایگان خودی نشان دادند.

در بین سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۴، استفاده از پیام رسان‌های رایگان وایبر و لاین در ایران رواج یافت و در این میان، نرم افزار پیام رسان واتس اپ نیز که کاربرد بیشتری در بین مردم سایر نقاط جهان داشت، مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما در آن سال‌ها، محبوب ترین نرم افزار پیام رسان در بین کاربران ایرانی، وایبر بود.

در اواسط سال ۱۳۹۳، به دلیل وجود مشکلات امنیتی و نرم افزاری، دسترسی به پیام رسان وایبر در ایران محدود شد و پس از چندی دسترسی به این پیام رسان به طور کامل قطع شد. البته تا چندین ماه پس از فیلتر شدن وایبر، کاربران ایرانی از راه‌های مختلف برای دسترسی مجدد به این پیام رسان اقدام می‌کردند، اما با گذشت زمان، تصمیم گرفتند، نرم افزار جایگزینی را برای ارسال پیام‌ها، تصاویر و ویدیوهای خود انتخاب کنند.

تا مدتی بعد، واتس اپ به صورت جهانی‌ترو لاین به صورت محدودتر مورد استقبال کاربران ایرانی قرار داشت، اما با ورود تلگرام به گوشی‌های ایرانیان، سرنوشت استفاده از نرم افزار پیام رسان رایگان در ایران عوض شد.

* تلگرام، از دیروز تا امروز

اوایل سال ۱۳۹۴ بود که کاربران ایرانی، اشتیاق خود را نسبت به پیام رسان رایگانی با نام تلگرام نشان دادند و ظرف مدت چند هفته، این پیام رسان عمومی تقریباً در تمام گوشی‌های هوشمند کاربران ایرانی نصب شده بود.

آنچنانکه تجربه کاربران نشان می‌داد، سرعت این پیام رسان با سرعت اینترنت ایران سازگارتر بود و کاربری آسان تری نسبت به سایر شبکه‌های پیام رسان رایگان داشت.

این پیام رسان تا جایی در ایران فراگیر شد که در حال حاضر و براساس آمارهای غیررسمی، ۸۰ درصد کاربران آن ایرانی هستند و ۲۰ درصد دیگر نیز اغلب ایرانیان مقیم کشورهای مختلف دنیا هستند.

در حال حاضر نیز تلگرام، همچنان رتبه اول محبوب ترین نرم افزار پیام رسان رایگان را در ایران به خود اختصاص داده است و توسعه این نرم افزار برای کاربران ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

* چرا تلگرام؟

تلگرام به دلیل ویژگی امنیت و حفظ حریم خصوصی بالایی که دارد، سرعت بالا و سازگار با سرعت اینترنت ایران، دارا بودن تنوع در پلتفرم‌های مختلف گوشی‌های هوشمند و قابلیت‌های مختلف و متنوعی که دارد، مورد توجه و استقبال فراوان کاربران ایرانی قرار گرفته است.

همچنین بتازگی و از چندین ماه قبل، تلگرام فعالیت خود را برای افزودن امکان تماس صوتی آغاز کرده است. از آنجایی که کیفیت بالا، سرعت و امنیت در برقراری تماس‌های صوتی برای شرکت تلگرام اهمیت بالایی دارد، ایجاد این امکان بر روی نرم افزار، کمی زمان‌بر و طولانی شده است.

در حال حاضر، امکان برقراری تماس صوتی با تلگرام برای کاربران اروپا در دسترس قرار گرفته است و بنابر گفته‌های وب سایت رسمی تلگرام، این امکان بزودی در سراسر دنیا از جمله ایران که بیشترین کاربران تلگرام را دارد، در دسترس قرار خواهد گرفت. رابط کاربری تماس صوتی تلگرام بسیار آسان و سریع و نیز دارای امنیت بالایی است و مکالمات را رمزگذاری می‌کند. با این اوصاف کاربران ایرانی می‌توانند با خیال آسوده از آن بهره گیرند.

* تماس صوتی؛ یک امکان هیجان‌انگیز!

مکالمات صوتی تلگرام به لطف ارتباط Peer to Peer کیفیت بالایی دارد و باعث می‌شود، صدا با کمترین تأخیر و حداکثر شفافیت به گوش مخاطب برسد. تلگرام برای برقراری هر چه سریع‌ترارتباط از نزدیک‌ترین سرور به شما برای برقراری تماس با طرف مقابل استفاده می‌کند و این یکی از رمزهای موفقیت این پیام‌رسان محسوب می‌شود. تلگرام این برتری را نسبت به رقبایش دارد که سرورهای سیال دارد و می‌تواند برای بالابردن سرعت و کیفیت از نزدیک‌ترین سرور به کاربر استفاده کند.

تلگرام همچنین اعلام کرده که از یک شبکه عصبی ویژه برای مطالعه عادت‌های کاربران در برقراری تماس‌های صوتی بهره خواهد گرفت تا با آنچه از این روش می‌آموزد، بتواند، کیفیت تماس‌های صوتی را بهینه کند.

البته دورف و همکارانش بر این نکته بسیار تأکید کرده‌اند که این سیستم هوش مصنوعی به هیچ وجه به محتوای مکالمه دسترسی ندارد و فقط اطلاعات فنی تماس را استخراج می‌کند.

* تلاش برای مصرف کمتر ترافیک شما

یکی دیگر از نکته‌های جالب توجه در ویژگی جدید این است که تماس‌های تلگرام خود را با اتصال اینترنتی شما سازگار می‌کنند تا با مصرف کمترین میزان پهنای باند و داده، بهترین کیفیت ممکن را ارائه کنند.

گزینه «استفاده کمتر از دیتا» هم در کنار این سرویس ارائه خواهد شد تا کاربرانی که با اینترنت گران‌قیمت و پهنای باند محدود مواجهند، بتوانند با مصرف ۲۵ تا۳۰ درصد دیتای کمتر، تماس‌های صوتی خود را برقرار کنند. امکان دیگری هم که با به‌روزرسانی جدید در اختیار کاربران قرار گرفته، این است که شما می‌توانید، دسترسی مخاطب‌ها به برقراری تماس صوتی را محدود کنید به این معنا که می‌توانید کاری کنید که تعدادی از دوستان یا آشنایان‌تان نتوانند از طریق تماس صوتی با شما در ارتباط باشند. حتی می‌توانید این ویژگی را غیرفعال کنید تا هیچ‌کس نتواند با شما تماس صوتی داشته باشد.

* واکنش اپراتورهای موبایل

هنوز واکنش جدی و رسمی از سوی اپراتورهای موبایل بخصوص برخی از آن‌ها که تمامیت‌خواهی بیشتری دارند به این موضوع نشان داده نشده است. فعلاً اپراتورها در برابر امکان مکالمه صوتی با تلگرام که روی گوشی بیشتر ایرانیان نصب است و می‌تواند درآمد آنان از راه دریافت هزینه مکالمه را کاهش دهد، سکوت کرده‌اند، اما از سویی باید پذیرفت که این مسأله به ظاهر تهدیدآمیز، یک فرصت هم برای اپراتورها هست و می‌تواند با بالابردن مصرف دیتا (داده) از سوی مشترکان آن‌ها، درآمد خوبی را نصیب اپراتورها کند. در کنار آن فرصتی هم برای افزودن دیگر امکانات مبتنی بر شبکه برای اپراتورها فراهم می‌شود که به نوبه خود درآمدزایی خوبی برای آن‌ها خواهد داشت. پس خیلی هم نباید انتظار کارشکنی‌های پیشین را از ناحیه اپراتورها در برابر تماس صوتی رایگان یک پیام‌رسان داشت!

در هر حال، توسعه نرم افزارهای پیام رسان در قرن حاضر امری بدیهی است و نمی‌توان وجود آن‌ها را در زندگی پر از فناوری امروزی نادیده گرفت، اما برای پیشرفت جامعه و جلوگیری از بروز آسیب‌های مرتبط با این فناوری، فرهنگ سازی و مدیریت استفاده از آن‌ها و تأثیرگذاری آن‌ها بر زندگی‌های امروزی باید مورد توجه جدی برنامه سازان و سیاستگذاران قرار گیرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.