محمدرضا پور ابراهیمی طی نشستی خبری با اعلام اینکه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق اولویت کاری کمیسیون اقتصادی مجلس در سال جاری است، تاکید کرد:اصلاح نظام بانکی یکی از راهکارهای تقویت تولید است.

اصلاح نظام بانکی یکی از راهکارهای تقویت تولید است

به گزارش«قدس آنلاین» محمدرضا پورابراهیمی داورانی در حاشیه نشست علنی امروز (سه شنبه 15 فروردین 96) در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: به دلیل اهمیت موضوعات اقتصادی، مقام معظم رهبری در چند سال گذشته موضوع اقتصاد مقاومتی را مبنای شعار سال قرار می دهند و امسال نیز ایشان سال را به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری کردند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قوه مقننه نقش مهمی در اجرای منویات مقام معظم رهبری دارد و کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان کمیسیون تخصصی برنامه جامعی را در زمینه توسعه اقتصادی خواهد داشت.

وی با اشاره به تاکیدات رئیس مجلس شورای اسلامی درخصوص توجه به موضوعات اقتصادی گفت: کمیسیون اقتصادی عملیاتی شدن قوانین مصوب در مجلس در سال گذشته را پیگیری خواهد کرد و همچنین طرح ها و لوایح جدید را در سال جدید بررسی و در بخش نظارتی نیز به وظایف خود عمل خواهد کرد.

پورابراهیمی افزود: اصلاح ساختار نظام بانکی یکی از اولویت های کاری مجلس است و براساس نظرسنجی ها و پژوهش های مرکز پژوهش ها در چند سال اخیر یکی از بزرگترین مشکلات فعالان اقتصادی در بخش تولید و کسب و کار در بحث تامین مالی از نظام بانکی بوده که کمیسیون به این مشکل رسیدگی خواهد کرد.

وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی قانون عملیات بانکداری بدون ربا در سال 1362 مصوب و مقرر شد پس از 5 سال این قانون دائمی شود. متاسفانه تا امروز اقدامات عملیاتی در این خصوص انجام نشده است. از دوره قبل مجلس پیگیری طرح اصلاح نظام بانکی انجام شد، اما این کار به سرانجام نرسید و با وجود اینکه دولت اعلام کرده بود در این رابطه لایحه ارائه خواهد کرد، اما این مهم انجام نشد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدم ارائه لایحه درخصوص اصلاح نظام بانکی محدود به دولت فعلی نمی شود، افزود: در مجلس دهم طرح اصلاح قانون بانکداری جمهوری اسلامی پیگیری شد و اصلاحاتی در این رابطه صورت گرفت و کلیات آن مصوب شد و با توجه به اهمیت موضوع این طرح در کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی با مدیریت آقای حسین زاده بحرینی در حال بررسی است، البته تقارن این بررسی با فعالیت مجلس درخصوص رسیدگی به برنامه ششم و بودجه سال 96 باعث شد  که وقفه ای در رسیدگی به آن وجود داشته باشد که در سال جاری به طور جدی به آن رسیدگی خواهد شد.

اصلاح نظام بانکی یکی از راهکارهای تقویت تولید است

پورابراهیمی با اشاره به وجود تجربیات بانکداری اسلامی در دنیا تصریح کرد: اصلاح نظام بانکی یکی از راهکارهای تقویت تولید است. تلاش می شود تا ایرادات شرعی و فنی مطرح شده درخصوص قانون بانکداری کشور بررسی شود. البته مبنای اصلاح قانون بانکداری؛ فقه شیعی و قانون اساسی جمهوری اسلامی خواهد بود.

وی ادامه داد: پیش بینی می شودن اصلاح قانون بانکداری اسلامی در فصل تابستان سال جاری به اتمام رسیده و این موضوع نهایی شود.

20 میلیارد دلار حجم قاچاق کالا در کشور/اصلاح قانون مبارزه با قاچاق اولویت کاری کمیسیون اقتصادی مجلس

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: اصلاح قانون مبارزه با قاچاق یکی دیگر از اولویت های کاری کمیسیون اقتصادی مجلس است و به دلیل اینکه گزارش ها حکایت از این دارد برخی از آیین نامه های مربوط به قانون مذکور در طول این سالها یا تدوین نشده یا به تصویب هیات وزیران نرسیده و متاسفانه حدود 20 میلیارد دلار حجم قاچاق کالا در کشور است که معادل فروش نفت در سال گذشته، واردات کالاهای قاچاق صورت گرفته است.

پورابراهیمی افزود:  با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید باید از واردات کالاهای قاچاق جلوگیری شود. البته وزرای صنعت، اقتصاد و راه و شهرسازی اعلام کرده بودند که برخی بندهای قانون مبارزه با کالای قاچاق قابلیت اجرایی ندارد، اما در هر صورت با توجه به تصویب کلیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا، موضوع در کمیته تخصصی کمیسیون اقتصادی در حال بررسی است و جزئیات آن تا سه ماه آینده به اتمام می رسد، البته بخش قابل توجه محتوایی نیست.

منبع: خانه ملت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.