مهاباد: شهرستان مهاباد یکی از شهرهای کردنشین استان آذربایجان غربی است که بنا بر گفته نماینده این شهر در مجلس شورای اسلامی بسیاری از قول‌های دولتمردان در آن به منصه ظهور نرسیده است و برای ایجاد بستر اشتغال و تولید باید توجه بیشتری نسبت به آن معطوف شود.

وقت پاسخگویی مسوولان برای حل مشکلات مهاباد فرا رسیده است

جلال محمود زاده نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه ۸۶ درصد آراء در این شهرستان به رئیس‌جمهور منتخب اختصاص داشت بیان می‌کند: وقت آن رسیده است که دولت در قبال به این اعتماد به این پرسش پاسخ دهد که در ۴ سال خدمت چه قدم مثبتی برای این مردم بزرگوار برداشته اید؟

وی ابراز کرد: پتروشیمی به عنوان تنها طرح شاخص احداث شده بعد از انقلاب در مهاباد است که قرار بود گره ایی از معضل گسترده بیکاری در مهاباد و مکریان بگشاید، اما پتروشیمی مهاباد سیاست عدم استفاده از نیروهای بومی را در سر لوحه خود قرار داد.

وی ادامه داد: جوانان تحصیل‌کرده مهاباد در پتروشیمی مهاباد کارگری می کنند و دیگران از استان های برخوردار با مدرک تحصیلی پایین‌تر بر آنان حکم می‌رانند.

وی با اشاره به این موضوع که از صنایع پایین‌دست پتروشیمی که مسئولین قبلی وعده داده بودند هنوز خبری نیست بیان کرد:  متأسفانه در کمال خونسردی و با نادیده گرفتن حق‌وحقوق مردم مهاباد  این پتروشیمی توسط رئیس جمهور افتتاح شد.

وی گفت: مردم مهاباد به‌کارگیری جوانان لایق و تحصیل‌کرده خود در پتروشیمی را حق قانونی و شرعی خود دانسته و از دولت خواهان توجه به این موضوع هستند.

تهدید کشاورزی

وی افزود: متاسفانه به نام احیای دریاچه ارومیه دست‌اندرکاران این امر مردم روستاها و کشاورزان مهاباد را تحت فشار قرار داده اند، بیشتر محصولات کشاورزی دشت مهاباد با تصمیمات غیر کارشناسانه متولیان ستاد احیای دریاچه ارومیه در حال خشک شدن و از بین رفتن هست که چنین سیاست های غلط در طول ۴ سال گذشته فعالیت های کشاورزی در روستاهای مهاباد را با تهدیدی جدی روبه رو ساخته و روستاها در حال تخلیه شدن هستند.

سیب‌زمینی‌ کاران، چغندرکاران، برنج‌کاران و تولیدکنندگان سیب درختی همه ساله با مشکل اساسی مواجه می شوند و هنوز وزارت جهاد کشاورزی موفقیتی در تنظیم بازار نداشته استعضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ابراز داشت: در کجای کتاب ها و منابع علمی کشاورزی و سایر امور دیدید که دوره آبیاری محصولات کشاورزی در تابستان ۳۲ روز باشد؟

وی افزود: دولت قبل بزرگ‌ترین مجتمع کشت و صنعت استان را به بخش خصوصی واگذار کرده که ثمره آن ورشکستگی و تعطیلی این مجموعه و بیکاری کارگران آن بوده است.

نماینده مردم مهاباد با بیان اینکه احیای دوباره این ۲ واحد اقتصادی نیازمند اهتمام جدی دولت است بیان کرد: مجموعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور هیچ اهمیتی برای اعتبارات بخش کشاورزی که پایه و اساس اقتصاد کشور است، قائل نمی شود.

تنظیم بازار

جلال محمود زاده بیان کرد: استان آذربایجان غربی از استان‌های محروم در زمینه گازرسانی به روستاها است و متأسفانه در این زمینه کم‌کاری شده لذا با سرد شدن هوا مردم این منطقه خصوصاً روستاهای مهاباد با کمبود شدید سوخت و گاز مایع روبرو می شوند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ادامه داد: وظیفه مهم تنظیم بازار و صادرات و واردات محصولات کشاورزی به عهده این وزارتخانه است اما هنوز درباره صادرات محصولات مازاد کشاورزی به خارج از کشور اقدام جدی صورت نگرفته است.

محمودزاده اظهار داشت: سیب‌زمینی‌ کاران، چغندرکاران، برنج‌کاران و تولیدکنندگان سیب درختی همه ساله با مشکل اساسی مواجه می شوند و هنوز وزارت جهاد کشاورزی موفقیتی در تنظیم بازار ندارد.

وی در ارتباط با نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای سال زراعی ۹۶-۹۵ نیزگفت: نرخ‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید به صورت عادلانه اعلام شود و تورم موجود در نرخ‌های خرید تضمینی دیده شود.

محمودزاده افزود: هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی در ایران بالا است و نهادهای کشاورزی شامل سم، کود و انواع انرژی با قیمت‌ بالایی به دست تولیدکنندگان می‌رسد. 

منطقه ویژه اقتصادی

وی احداث منطقه ویژه اقتصادی را از خواست های دیرینه مردم مهاباد از دولت ها از جمله دولت تدبیر و امید عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه در لایحه های دولت خبری از آن نیست.

وی با اشاره به اینکه مهاباد قطب درمانی جنوب استان و ضریب اشغال تخت های بیمارستان آن بالای ۱۰۰ درصد  است افزود:  تنها بیمارستان ۴۰ ساله دولتی این شهر از ارائه خدمات درمانی مطلوب ناتوان مانده است.

تصفیه خانه ناتمام

وی اظهار داشت: طرح ناقص تصفیه خانه فاضلاب مهاباد که در سطح ۳۵ هکتار در ورودی شهر اجرا شده است، به دلیل عدم دقت در اجرا، نه تنها از توسعه مهاباد جلوگیری کرده بلکه به دلیل بوی نامطبوع چندین روستای بزرگ با بیش از ۲۵ هزار نفر جمعیت را با خطر مهاجرت روبه رو کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.