عضو هیئت رئیسه مجلس نهم با بیان اینکه "رونق تولید" و "ایجاد اشتغال" با تداوم وضع موجود محال است، گفت: در بی‌سابقه‌ترین رکود به سر می‌بریم‌.

"رونق تولید" و "ایجاد اشتغال" با تداوم وضع موجود محال است/در بی‌سابقه‌ترین رکود به سر می‌بریم‌

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، مهرداد بذرپاش عصر امروز در همایش بزرگ جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی کرمانشاه در مسجد معتضدی با اشاره به ویژگی‌های این استان اظهار داشت: درصد بالای شهدا و ایثارگران کرمانشاهی نشانه مجاهدت این ملت است که با وجود بیکاری 22 درصدی در این منطقه جواب مناسبی به این رشادتها داده نشده است.

عضو جبهه مردمی انقلاب اسلامی با بیان اینکه کشاورزی استان کرمانشاه می‌تواند یک چهارم نیاز کشور را تأمین کند افزود: بخش کشاورزی استان کرمانشاه گرفتار تسهیلات حداقلی کشاورزی است که سبب تعطیلی مجموعه‌های کشاورزی در مناطق مختلف و مهاجرت جوانان این مناطق می‌شود.

انقلاب به اقتصاد نرفته است

بذرپاش با بیان اینکه 38 سال از انقلاب اسلامی گذشته و امروز اگر کسی بگوید انقلاب کاری نکرده و امام راحل(ره) سطح مردم را بالا نبرده است بی‌انصافی کرده است بیان کرد: روزی در این کشور تقابل پهلوی و صدام به جدایی بحرین تمام شد و تاریخ این کشور از اینگونه تقابل‌ها پر است اما در دفاع مقدس ذره‌ای از کشور کم نشد.

وی خاطرنشان کرد: روزی که خرمشهر اشغال شد برخی به امام راحل(ره) توصیه کردند که برای تلفات کمتر عقب‌نشینی کنیم و از طریق سازمان ملل پیگیر وضعیت خرمشهر باشیم ولی امام فرمود خرمشهر باید آزاد شود و مردم و جوانان در این راه جانفشانی کردند که این رشادت نشان داد که سطح مردم بالا آمده است.

بذرپاش افزود: دو و نیم سال پیش 47 کشور جهان از جمله ترکیه، آمریکا، کشورهای عربی و غیره جمع شدند و موضوع تغییر بشار اسد را مطرح کردند که ایران اسلامی قاطعانه مخالفت کرد و گفت اسد باید بماند و امروز با وجود تغییر مسئولان 11 کشور از این 47 کشور همچنان بشار اسد در سوریه حضور دارد.

وی با بیان اینکه این دستاوردها برای امروز کافی نیست زیرا انقلاب به اقتصاد نرفته است بیان کرد: امروز بانکها دولت تعیین می‌کنند و حتی دولت را سرنگون می‌کنند؛ در سال گذشته بانکها 500هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند، در حالی که بودجه جاری کشور 300هزار میلیارد تومان است و از سوی دیگر بانکها 150هزار میلیارد تومان تسهیلات معوقه دارند.

بذرپاش تعداد واقعه ازدواج در هر سال را 700هزار مورد دانست و اظهار کرد: اگر بانکها به هر زوج جوان پنجاه میلیون تومان تسهیلات بدهند در مجموع سالانه 35هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخته کرده‌اند که یک چهارم معوقات بانکها بوده ولی بانکها ادعا دارند که مقررات اجازه پرداخت این تسهیلات را نمی‌دهد.

عضو هیئت رئیسه مجلس نهم شورای اسلامی با بیان اینکه حتی دولت قبلی با فشار بانکها مجبور شد سود سپرده‌ها را از 12 به 18 درصد برساند تصریح کرد: اگر سود سپرده بانکها پایین باشد این منابع به سمت تولید رفته و سبب خروج سپرده‌ها از بانکها می‌شود که بانکها با درک این موضوع با سود پایین سپرده‌‌گذاری مخالف هستند.

وی نقش بانکها در کشورهای اروپایی را مکان نقل و انتقال پول و کسب کارمزد از این جابه‌جایی‌ها دانست و خاطرنشان کرد: اما بانکها در ایران نقش قلک دارند و با سود 24درصد تسهیلات پرداخت می‌کنند درحالی که به سپرده‌گذاران با سود 15درصد سود می‌دهند که با کلاه شرعی از برداشت رباخواری آن عبور می‌کنند.

عضو هیئت رئیسه مجلس نهم شورای اسلامی با بیان اینکه انقلاب در بانکها رخ نداده است تأکید کرد: انقلاب اسلامی به بانک‌ها نرسیده است و با تداوم وضع موجود رونق تولید و ایجاد اشتغال محال است.

60هزار میلیارد تومان قاچاق از مبادی رسمی

بذرپاش با بیان اینکه سالانه 90 هزار میلیارد تومان از مناطق آزاد و گمرکات واردات انجام می‌شود بیان کرد: مناطق آزاد به منطقه آزاد واردات و قاچاق تبدیل شده‌اند و از جلوی چشم مأموران گمرک سالانه 60هزار میلیارد تومان قاچاق وارد می‌شود ولی ما به‌دنبال ریشه‌کنی بیکاری در سایر بخشها هستیم.

وی با بیان اینکه در آستانه چهل سالگی و بلوغ انقلاب اسلامی زمان ارزیابی اقدامات فرا می‌رسد عنوان کرد: با جمع 300هزار میلیارد تومان بودجه عمومی کشور، 500هزار میلیارد تومان منابع بانکی و 200هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری‌ها به عدد 1000هزار میلیارد تومان می‌رسیم که سالانه در کشور خرج می‌شود.

بذرپاش افزود:‌ براساس جمعیت تقریباً دو میلیون نفری استان کرمانشاه و سهم 5/2درصدی این استان از جمعیت کشور باید سالانه 25هزار میلیارد تومان از کل خرج کرد کشور در کرمانشاه توزیع شود که این مبلغ می‌تواند بیکاری کرمانشاه را ریشه‌کن کند زیرا با این مبلغ می‌توان سالانه 250هزار شغل در این منطقه ایجاد کرد.

وی گفت: از سوی دیگر برخی استدلال دارند که 1000هزار میلیارد خرج سالانه کشور باید در امور زیربنایی همچون ساخت راه‌ها و صنایع مورد استفاده قرار گیرد که سئوال بنده نیز این است که آیا این امور زیربنایی را انسانها نمی‌سازند؟ پس چرا با وجود این مبلغ و خرج آن باز هم شاهد بیکاری هستیم.

وی با بیان اینکه بودجه عمرانی کشور سالانه 20هزار میلیارد تومان است بیان کرد: استانداران و مسئولان سراسر کشور به‌دنبال سهمی از این 20هزار میلیارد تومان هستند که در بودجه با عنوان تملک دارایی شناخته می‌شود و هر مسئولی که سهم بیشتری از این اعتبار کسب کند موفق خواهد بود؛ حال آنکه منابع سالانه بانکها 25برابر این بودجه است.

رکورد بی‌سابقه در 50 سال اخیر

عضو هیئت رئیسه مجلس نهم شورای اسلامی مشکل بعدی کشور پس از سیستم بانکی و قاچاق کالا را تولید دانش دانست و اظهار کرد: در دانشگاه‌هایی که دانش تولید می‌شود این تولیدات به جریان اجرایی کشور وصل نیست تا تولید دانش به صنعت، هنر، اقتصاد و غیره متصل شود و مشکلات را برطرف کند.

بذرپاش با بیان اینکه کشور از مشکل ساختاری رنج می‌برد که با تغییر آدمها نیز عوض نمی‌شود خاطرنشان کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی یازده دولت و ده مجلس تشکیل شده ولی مشکلات همچنان پابرجاست زیرا 90درصد کارها در ساختار معیوب نهادینه شده و هر شخص مسئولی در نهایت بتواند در 10درصد تغییر ایجاد کند.

وی اصلی‌ترین تهدید کشور را ناکارآمدی به‌ویژه در حوزه اقتصاد دانست و تصریح کرد: تلاش تمامی نیروهای انقلاب در این زمینه باید کارآمدسازی باشد و امروز در بی‌سابقه‌ترین رکود به سر می‌بریم که براساس گفته کارشناسان بانک مرکزی در پنجاه سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

چرخش اقتصاد کشور با مولفه‌های درون‌گرا

عضو هیئت رئیسه مجلس نهم شورای اسلامی با اشاره به راهکارهای برون رفت از وضعیت موجود بیان کرد: اقتصاد کشور به‌دلیل اینکه صادرات محور نیست باید با مولفه‌های درون‌گرا چرخانده شود که از جمله این اقتصادها مسکن است و براساس سه قشر ثروتمند که مشکلی در زمینه تهیه مسکن ندارد، قشر متوسط که با تسهیلات می‌تواند صاحب مسکن شود و قشر پایین جامعه که بدون کمک دولت نمی‌تواند خانه‌دار شود این بخش را اداره کنیم.

وی با بیان اینکه سه بخش زمین، ساخت و سود ساخت تعیین کننده قیمت مسکن هستند گفت: در رابطه با زمین دولت می‌تواند در تهاتر با شهرداری‌ها، نیروهای مسلح و در داخل شهرها به قیمت مسکن کمک کند که طرح مسکن مهر با رفع مشکلاتی همچون اجرای آن در داخل شهرها و عدم به‌کاربردن لیبل برای آن ادامه یابد.

وی با بیان اینکه 250هزار میلیارد تومان منابع در مسکن وجود دارد بیان کرد: باید با حفظ شأنیت مردم طرحهای مسکن اجرایی شود.

واردات کالاهای دم دستی در شأن ایران نیست

وی موضوع بعدی را رونق تولید بیان کرد و افزود: 600هزار میلیارد تومان از پول مردم در بانکها بلوکه شده است که با تزریق نیمی از این منابع به واحدهای تولیدی می‌توانیم به دوسال قبل برگردیم زیرا واحدهای تولیدی برای خروج از رکود به 300هزار میلیارد تومان تسهیلات نیاز دارند.

وی مقابله مستقیم با قاچاق و محدود ساختن واردات را گام دیگر برای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: بازار کشور محدود است و تأمین نیاز بازار از سه طریق تولید داخلی، واردات و قاچاق انجام می‌شود که با حذف قاچاق و محدودساختن واردات می‌توان به رونق تولید و ایجاد اشتغال دست یافت.

وی با بیان اینکه واردات باید به مواد اولیه و محصولاتی که در داخل تولید ندارد محدود شود افزود: واردات پرتقال و برنج که در شمال کشور کشت می‌شود یا کالاهای دم دستی همچون سربطری آب معدنی در شأن ایران نیست و از سوی دیگر می‌توان با ایجاد «ردیابی فیزیکی کالا» از ورود کالای قاچاق به فروشگاه‌ها جلوگیری کرد.

وی تخصص‌گرایی و عبور از تمرکزگرایی را مرحله بعدی تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: امروز اقتصاد و سیاست در تهران جمع شده و نتیجه آن کم شدن منابع و امکانات از استانها و تجمع آنها در تهران است که زندگی را در پایتخت مختل کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.