این موضوع توانسته در برخی از مناطق کشور مانند خرمشهر که نرخ بیکاری به بالای ۲۸ یا ۳۰ درصد می رسد تعدادی فرصت شغلی ایجاد کند که در صورت حذف آن از سوی دولت مشکل بیکاری و امرارمعاش برای ساکنان این مناطق سخت تر شده و دولت باید در ابتدا جایگزینی برای آن پیدا کند.

با حذف واردات «ته لنجی» امرارمعاش برای ساکنان این مناطق سخت تر می شود/ بخشنامه وزارت کشور به واسطه اطلاعات اشتباه و غیر حرفه ای است/ واردات کالاهای ته لنجی سالیانه چیزی کمتر از یک میلیارد دلار است

به گزارش قدس آنلاین- سید احمد حسینی فر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خرمشهر در واکنش به بخشنامه وزیر کشور به استانداران درباره ممنوعیت واردات کالاها تحت رویه ته لنجی (ملوانی) با ناچیز دانستن سهم این واردات در قیاس با میزان کل واردات به کشور به خبرنگار قدس آنلاین گفت: اگر بخواهیم به لحاظ مقایسه ای این موضوع را بررسی کنیم واقعیت این است که میزان واردات کل کشور درباره کالاهای ته لنجی سالیانه چیزی کمتر از یک میلیارد دلار است چرا که این کالاها به صورت تجاری وارد کشور نمی شود. وی در ادامه با اشاره به این موضوع که عمده واردات تحت عنوان ته لنجی به کشور مواد غذایی خاطرنشان کرد: اکثر این کالاها یا مواد غذایی و یا کالاهایی است که به لحاظ قیمت یا کیفیت از سطح بالاتری از کالاهای داخلی قرار داشته یا اصلا شاید تولید مشابه داخلی آن وجود نداشته باشد.

حسینی فر تصریح کرد: به هر حال این موضوع توانسته در برخی از مناطق کشور مانند خرمشهر که نرخ بیکاری به بالای ۲۸ یا ۳۰ درصد می رسد تعدادی فرصت  شغلی ایجاد کند که در صورت حذف آن از سوی دولت مشکل بیکاری و امرارمعاش برای ساکنان این مناطق سخت تر شده و دولت باید در ابتدا جایگزینی برای آن پیدا کند. رئیس سابق اتاق بازرگانی خرمشهر افزود: باید توجه داشت شهرهایی مانند خرمشهر با وجود ورود و داد و ستد کالاهای ته لنجی در بازارهای محلی با نرخ های بیکاری بالایی مواجه هستند که در صورت حذف این موضوع از اقتصاد این مناطق بیکاری افزایش یافته که مشکلات اجتماعی را در پی خواهد داشت.

این فعال اقتصادی با اشاره به آمار ۲۰ میلیارد دلاری واردات غیرقانونی به کشور اظهار داشت: در نهایت رقمی کمتر از یک میلیارد دلار کالای ته لنجی در کل کشور وارد می شود که در ازای آن نیز  برای کسانی که در این عرصه فعالیت می کنند شغل و درآمد ایجاد می شود، به طوریکه به لحاظ تعدادی هزاران نفر از مردم بومی این مناطق در این زمینه فعال هستند.

حسینی فر با اشاره به این موضوع که مشکل اصلی اقتصاد ایران قاچاقچیانی هستند  که کالاها را از مبادی غیرقانونی و آن هم در سطح بیش از ۲۰ میلیارد دلار کالا در سال وارد کشور می کنند تصریح کرد: توجه دادن موضوع قاچاق و مبارزه با آن به ممنوعیت واردات کالاهای ته لنجی به نوعی منحرف کردن صورت مسئله است، چرا که طبیعتا مقصود مقام رهبری از مقابله با واردات قاچاق، واردات کالاهایی بوده که به صورت سازمان یافته و کلان در کشور رخ می دهد. وی با قانونی دانستن واردات کالا به صورت ته لنجی به قدس آنلاین گفت: در کتاب قانون گمرک این موضوع بیان شده است در حالیکه قطعا قاچاق کالا از هر طریقی کاملا غیرقانونی است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خرمشهر در تشریح موضوع ته لنجی بیان داشت: واقعیت ماجرا در ته لنجی این است که فرد موردنظر شاید به جای یک کیسه برنج دو یا چند کیسه برنج وارد کشور کند که عمده این بار نیز برای مصرف شخصی یا بازارهای محلی است.

وی در خاتمه با تاکید بر مصرف عمده کالاهای ته لنجی در بازارهای محلی خاطرنشان کرد: این نوع کالاها به هیچ وجه سهمی در قاچاق سازمان یافته در کشور نداشته و به نظر می رسد صدور چنین بخشنامه هایی از سوی وزارت کشور به واسطه مشاوره ها و اطلاعات اشتباه و غیر حرفه ای است که به دولتی ها ارائه می شود، لذا باید در صدور این گونه بخشنامه ها تجدید نظر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.