بازار بی‌متولی و نامتعادل محصولات کشاورزی، گران‌فروشی میوه‌های پوسیده و فاسد در نوروز، واردات بی‌موقع محصولات کشاورزی و دلایلی از این دست وزارت جهاد کشاورزی را به سیبلی برای انتقادات گسترده مردم تبدیل کرده است.

اعتراف وزیر به ضعف کنترل بازار گوشت قرمز

قدس آنلاین - بازار بی‌متولی و نامتعادل محصولات کشاورزی، گران‌فروشی میوه‌های پوسیده و فاسد در نوروز، واردات بی‌موقع محصولات کشاورزی و دلایلی از این دست وزارت جهاد کشاورزی را به سیبلی برای انتقادات گسترده مردم تبدیل کرده است.

در روزهای جاری و به اذعان سید حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی میوه‌های نوروز با چند برابر قیمت به مردم فروخته شده اما دریغ از ذره‌ای نظارت و تدبیر. واقعیت این است که گران‌فروشی میوه در کنار افزایش قیمت شکر، گوشت، محصولات لبنی، حبوبات و... در ماه‌های گذشته سبب شد از دید منتقدان بازار این محصولات، رها شده توصیف و وزارت جهاد به بی‌برنامگی در تنظیم بازار متهم شود.

*رشد ۴۵ قلم کالا

خبرگزاری تسنیم هم با استناد به گزارش وزارت صنعت نوشت: در بهمن ماه سال گذشته از مجموع فهرست ۵۶ کالای اساسی و مهم حدود ۴۵ قلم از کالاها با رشد قیمت مواجه شدند و فقط هشت قلم کالا نسبت به بهمن ماه سال ۹۴ کاهش قیمت را تجربه کردند. بر اساس این گزارش در همان ماه برنج طارم۱/۳۴، جوجه یک روزه گوشتی ۱/۵۱، خرما مضافتی ۴/۳۶، سیب زرد ۴/۲۷، سیب زمینی ۳۰، قند حبه ۶/۲۴، لپه ۱/۳۴، لوبیا چیتی ۳/۳۵ و نخود ۵/۴۳ درصد رشد قیمت را تجربه کرده‌اند.

همچنین به نوشته دنیای اقتصاد نرخ تورم خوراکی‌ها در دو ماه پایانی سال، افزایش قابل توجهی داشته و به یکی از علت‌های اصلی رشد تورم کل در این بازه زمانی تبدیل شده است. بر همین اساس از «نوسانات فصلی و افت عرضه محصولات کشاورزی»، «افزایش تقاضای پایان سال» و «نوسان نرخ ارز و حجم پول»، به عنوان سه عامل اصلی رشد قیمت مواد خوراکی یاد شده که اثرگذاری این عوامل سبب شده مطابق آمارهای گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی تورم ماهانه سه گروه خوراکی در اسفندماه به بالای سطح ۱۹ درصد برسد.

*منکر ضعف‌ها نیستیم

بازار بی‌سامان محصولات کشاورزی و وجود ضعف‌ها و نارسایی‌های متعدد در حوزه تولید، عرضه و صادرات این محصولات در نشست روز گذشته وزیر جهاد کشاورزی پرسش بسیاری از اهالی رسانه از جمله خبرنگار قدس بود. در این نشست محمد حجتی ضمن تأکید چندین باره بر اینکه بخش زیادی از ضعف‌های حوزه کشاورزی حاصل سیاست‌های مدیران دولتی این حوزه است، به خبرنگاران گفت: ما ظرفیت‌های نهفته بی‌شماری در این حوزه داریم اما منکر ضعف‌ها هم نیستیم.

او بارها از لفظ «آشغال» برای سموم و کودهای وارداتی در سال‌های قبل استفاده کرد و از تلاش‌های زیاد دولت برای ساماندهی این بخش سخن گفت.

در بحث گران‌فروشی میوه اما اظهار داشت: برای تنظیم بازار شب عید حدود ۶۳ هزار تن پرتقال وارد کردیم. ۵۴ هزار تن مرغ در سردخانه‌ها ذخیره داشتیم و حتی روزهای تعطیل مرغ منجمد به بازار عرضه کردیم. البته بعید نیست یک روز به دلیل تعطیلی کشتارگاه‌ها قیمت مرغ افزایش داشته اما روز بعد شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم.

حجتی تأکید کرد: وزارت جهاد مسئول تولید و تأمین محصولات است نه عرضه آن؛ میادین میوه و تره بار و میدان بهمن در حوزه مسئولیت ما قرار دارد اما مغازه‌ها به ما مربوط نمی‌شود. به گفته وی افزایش قیمت لبنیات هم به سازمان حمایت مربوط است.

حجتی ادامه داد: بر اساس قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی تولید و تأمین بازار از محصولات مختلف کشاورزی وظیفه وزارت جهاد کشاورزی است و اگر در مراکز عمده فروشی مشکلی از نظر تأمین، عرضه و گرانی وجود داشت وزارت جهاد کشاورزی مسئول پاسخگویی نیست همچنین اگر در یک مغازه‌ای محصولی مانند لبنیات یا دیگر نیازمندی‌های مردم با قیمت‌های غیر منطقی عرضه شد به این وزارتخانه ربطی ندارد و مسئول پاسخگویی آن دستگاه‌های دیگر هستند.

وی اضافه کرد: در حوزه تنظیم بازار محصولات کشاورزی در حیطه وظایف وزارت جهاد کشاورزی مشکلی وجود نداشت و به موقع تأمین و عرضه آن در سطح عمده فروشی انجام شد که می‌توان به تأمین میوه، گوشت مرغ و گوشت قرمز اشاره کرد.

وزیر جهاد کشاورزی ضمن اشاره به اینکه در ۳ سال و نیم گذشته هیچ مجوزی برای واردات میوه صادر نشده است، گفت: در تولید میوه نه تنها نیاز وارداتی نداریم بلکه مزیت صادراتی هم داریم. وی ادامه داد: سرمای زودرس آبان و آذر سال قبل به بخش زیادی از مرکبات شرق مازندران آسیب زد و برای تأمین نیاز شب عید شرکتی وابسته به جهاد کشاورزی به صورت مقطعی ۶۰ هزار تن پرتقال مصری وارد کرد، البته عده‌ای سودجو اقدام به واردات پرتقال کردند که جلویشان را گرفتیم.

*اعتراف به گرانی گوشت قرمز

این عضو کابینه یازدهم اذعان داشت: با مشکل جدی گرانی گوشت قرمز مواجهیم و متأسفانه با وجود تولید مناسب، هنوز نتوانسته‌ایم بازار این محصول را کنترل کنیم و این گرانی از تولید عشایر و دامپروری‌ها تا قصابی‌هاست. او کلید حل این مشکل زنجیره‌ای را عرضه مستقیم دانست و گفت: سعی داریم با بهره‌گیری از امکانات دولتی و مشارکت اتحادیه دامداران و سازمان عشایری در میادین میوه و تره بار این زمینه را فراهم سازیم.

به گفته وی واردات گوشت از برزیل همچنان ادامه خواهد داشت اما یک کشتارگاه طرف همکاری با ایران سه ماه پیش به دلیل مشکل‌دار بودن توسط سازمان دامپزشکی تعطیل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.