۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱
کد خبر: 517112

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ابتدای سال خود در حرم رضوی از ضرورت تغییر شیوه رفتاری مردم برای تحقق واقعی تولید و اشتغال بیاناتی را ایراد فرمودند، از چندین منظر مردم می‌توانند نقش بسیار فراگیری در افزایش تولید و اشتغال در سطوح مختلف داشته باشند.

نقش مردم برای تحقق شعار سال

قدس آنلاین - شعار امسال برای دومین سال پیاپی از سوی رهبر انقلاب تحت عنوان کلی اقتصاد مقاومتی نام‌گذاری شد. شاید همگان در برخورد با شعار سال، دولت را مسئول اصلی تولید و اشتغال بداند و نقش آحاد مردم در تبیین و تحقق تولید و اشتغال را اندک تصور کنند، حال آنکه رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ابتدای سال خود در حرم رضوی از ضرورت تغییر شیوه رفتاری مردم برای تحقق واقعی تولید و اشتغال بیاناتی را ایراد فرمودند، از چندین منظر مردم می‌توانند نقش بسیار فراگیری در افزایش تولید و اشتغال در سطوح مختلف داشته باشند.

یکی از مهم‌ترین عوامل تولید و ایجاد اشتغال سرمایه ثابت محسوب می‌شود. بر طبق مبانی اقتصاد، خانوارها بخشی از درآمد خودشان را مصرف و بخشی دیگر را پس انداز می‌کنند. اما نکته آنجاست که طی چهل سال اخیر بر اساس آمار سهم بخش مصرفی خانوارها از درآمد بیشتر و سهم بخش پس انداز از درآمد کاهش داشته است. البته سیاست‌ها و شاخص‌های اقتصاد کلان به صورت نامحسوس موجب این رفتار شده است. در این بین باید به این موضوع توجه کرد که مصرف یعنی استفاده از کالا و خدمات، اما کاهش مصرف و افزایش پس انداز به تولید چند برابری محصولات در آینده کمک خواهد کرد. ضمن آن که شواهد نشان می‌دهد بخشی از افزایش مصرف در خانوارها از طریق واردات کالاهای مصرفی صورت گرفته است. بنابراین افزایش پس انداز در بردارنده افزایش تولید و اشتغال در بلندمدت خواهد بود. به دلیل کاهش پس‌انداز از سوی خانوارها، سرمایه‌های مردم نقش اندکی در تولید داشته‌اند و سرمایه شرکت‌های بزرگ اقتصادی از سوی دولت تأمین شده است، حال آن که انتظار بر این است که بر اساس سند چشم انداز 20 ساله و برنامه‌های پنج ساله توسعه سهم بخش خصوصی از اقتصاد بیشتر شود. البته همانطور که بیان شده شاخص اقتصاد کلان از جمله تورم تأثیر بسزایی در این نحوه رفتار مردم داشته است، زیرا زمانی که تورم بالاست، خانوارها میل به مصرف بیشتری نسبت به پس انداز خواهند داشت. با توجه به اینکه در چند سال اخیر تورم به صورت محسوسی کاهش یافته است و کالاهایی همچون مسکن بدون افزایش قیمت بوده‌اند، امید است تمایل خانوارها به پس انداز نسبت به گذشته افزایش یابد. بر این اساس اولین اقدام مؤثر خانوارها برای تحقق تولید و اشتغال واقعی در سال 96 افزایش پس اندازشان خواهد بود.

دومین موضوع با اهمیت نحوه مصرف خانوارهاست. نحوه مصرف خانوارها تنها به خرید کالای ایرانی یا خارجی خلاصه نمی‌شود. بلکه اسراف و یا تمایز بین کالاهای داخلی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بسیار از کالاهای ایرانی کیفیت بسیار مناسبی دارند که مردم می‌توانند با تبلیغات زبانی آنان را به دیگران معرفی کنند. از سوی دیگر ذهنیت مردم باید نسبت به خرید برندهای خارجی تغییر کند. برندهای خارجی و معروف به طور معمول حاشیه سود بسیار بالایی نسبت به سایر برندها دارند. در واقع بخشی از پرداختی مردم به خاطر نام برند است. گرچه برند سبب ایجاد اطمینان خاطر از خرید می‌شود، اما متأسفانه همانطور که رهبر انقلاب بارها گوشزد کرده‌اند، طی سال‌های گذشته استفاده از برندهای خارجی برای برخی از اقشار موجب تفاخر شده است. به طور طبیعی افزایش چنین ذهنیتی در جامعه خطرات اقتصادی و اجتماعی گسترده در پی خواهد داشت و همه مردم موظفند با چنین پدیده‌ای مقابله کنند. در سوی مقابل تولید کنندگان داخلی نیز باید بتوانند نشان تجاری خود را به صورت قابل اعتماد در اذهان مردم رشد دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.