اصلا میزان کالاهای ته لنجی آنقدر کم است که بحث کردن درباره آن موضوعیتی ندارد بلکه مسئله اصلی ورود کالاهای قاچاق به وسیله کانتینرها و به صورت گسترده است.

مقدار کالاهای ته لنجی آنقدر کم است که ارزش بحث ندارد/ مسئله اصلی، قاچاق کالاها با کانتینرها است/عده ای تلاش دارند حقایق را کتمان کنند

اختصاصی قدس آنلاین- روز گذشته خبری مبنی بر  صدور بخشنامه ای از سوی وزیر کشور به استانداران برخی از استان ها مبنی بر ممنوعیت واردات کالاهای ته لنجی منتشر شد. خبری که به نظر می رسید در راستای اقدامات دولت مبنی بر مبارزه با واردات و ورود کالای قاچاق به کشور صورت گرفته است. در این میان بررسی های خبرنگار قدس آنلاین حکایت از عدم تاثیرپذیری بازار کالاهای وارداتی از این نوع واردات بوده و اقدام دولت مبنی بر ممنوعیت آن تاثیری در میزان واردات نداشته اما تبعات زیادی را در زمینه امرار معاش ساکنین این مناطق ایجاد خواهد کرد. در این راستا پایگاه خبری قدس آنلاین در گفتگویی با حمید طیبی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بندرعباس به بررسی صدور این بخشنامه از سوی وزیر کشور و تبعات اجرای آن پرداخته است. طیبی در این گفتگو با اذعان به اینکه مشکلات اقتصاد ایران با ممنوعیت ورود کالاهای ته لنجی و مسائلی از این قبیل حل نمی شود به قدس آنلاین گفت: موضوع ته لنجی، عرفی است که از گذشته های دور وجود داشته و از آنجا که ملوانان این لنج ها در ازای چندین هفته کار و حضور در دریا درآمد مناسبی ندارند این نوع کالاها امکانی برای کسب درآمد این دسته از افراد است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مشکل اصلی در پیدایش و افزایش پدیده قاچاق قوانین جاری کشور است وگرنه اصلا میزان کالاهای ته لنجی آنقدر کم است که بحث کردن درباره آن موضوعیتی ندارد بلکه مسئله اصلی ورود کالاهای قاچاق به وسیله کانتینرها و به صورت گسترده است.

طیبی با اشاره به این موضوع که متاسفانه عده ای تلاش دارند اطلاعات نادرستی را به مقامات داده و حقایق را کتمان کنند اظهار داشت: مشکل اصلی قوانین تجارت و زیرساخت های سیستم  اداری است که کاملا ناسالم است و تا زمانی که زیرساخت های گمرکات ما اصلاح نشود نمی توان حرفی از کاهش یا مبارزه با قاچاق زد.

عضو اتاق بازرگانی بندرعباس با اشاره به این موضوع که میزان کالاهای ته لنجی با توجه به موقعیت بنادر کشور متفاوت است به قدس آنلاین گفت: برای مثال عمده این کالا در استان هرمزگان کالاهایی هستند که عمدتا مصرف خانوادگی شخص ناخدا و ملوانان و خدمه آن لنج بوده که در  بنادر استان بوشهر و خوزستان نیز بیشتر است.

این فعال اقتصادی با تاکید بر این موضوع که اصلا کالاهای ته لنجی جزء واردات محسوب نمی شوند خاطرنشان کرد: ته لنجی صرفا باری است که ناخدا و ملوانان یک لنج برای مصرف خودشان وارد می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.