اقدام سران آل‌خلیفه در ممانعت از بازدید کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از وضعیت زندان‌های این رژیم، خود به تنهایی گواه بر نقض گسترده حقوق بشر در بحرین است. با این حال، آل‌خلیفه به این واقعیت آشکار واقف است که امروز، شعله‌های انقلاب مردمی در بحرین بیش از پیش زبانه‌ می‌کشد.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ کمتر از یک ماه و نیم پیش انقلاب مردمی در بحرین شش ساله شد. کمتر کسی گمان می‌کرد که با وجود سیاست‌های سرکوبگرانه رژیم آل‌خلیفه علیه انقلابیون طی سالهای گذشته، انقلاب بحرین بتواند چنین مسیر طولانی را پشت سر بگذارد. خاندان آل‎‌خلیفه در طول این مدت از ارتکاب هیچ جنایتی علیه انقلابیون دریغ نکرده‌اند. از ماه‌ها پیش نیز به دنبال گسترده‌تر شدن دامنه انقلاب مردمی در بحرین، اقدامات خصمانه آل‌خلیفه برای قلع و قمع انقلابیون بیش از پیش تشدید شده است. شهادت شماری از جوانان انقلابی در زندان‌های آل‌خلیفه و یا در حین مبارزات انقلابی طی ماه‌های اخیر، خود به تنهایی گواه بر این مدعاست.

سران آل‌خلیفه در طول این مدت، همزمان با تشدید اقدامات سرکوبگرانه علیه جوانان انقلابی، به صورت بی‌سابقه‌ای علمای بحرینی را که همواره چراغ راه انقلابیون در مسیر سخت و طاقت‌فرسای انقلاب بوده‌اند، هدف قرار دادند. طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر تعداد بیشماری از علمای بحرینی تنها به دلیل بیان دیدگاه‌های خود در مخالفت با آل‌خلیفه بازداشت و روانه زندان شدند. در این میان، به نظر می‌رسد که آل‌خلیفه قصد ندارد از محاکمه شیخ «عیسی قاسم» رهبر انقلاب مردمی بحرین دست بکشد. با وجود اینکه تحصن مردم بحرین در منطقه «الدراز» و در اطراف منزل شیخ عیسی قاسم به 300 مین روز خود نزدیک می‌شود، اما همچنان شاهد پافشاری آل‌خلیفه برای محاکمه وی هستیم آنهم در دادگاهی فرمایشی.

در روز 24 اسفندماه 95 قرار بود آخرین جلسه دادگاه شیخ عیسی قاسم برگزار شده و حکم رهبر شیعیان بحرین اعلام شود اما آل خلیفه برای چندمین بار متوالی ضمن تعویق دادگاه شیخ اعلام کرد که جلسه بعدی به روز ۷ مِی (۱۷ اردیبهشت ماه) موکول شده است. از چند روز قبل از برگزاری جلسه دادگاه، نقاط مختلف بحرین شاهد برگزاری تظاهرات‌های گسترده مردمی در حمایت از رهبر انقلاب مردمی و مخالفت با سیاستهای سرکوبگرانه آل‌خلیفه بودند. این تظاهرات‌ها عمدتا در مناطق «القدم»، «الدراز»، «کرباباد»، «المعامیر» و «الدیه» جزیره برگزار شدند.

اینگونه استنباط می‌شود که تداوم حمایت‌های بی‌نظیر مردمی در بحرین از شیخ عیسی قاسم از طریق ادامه تحصن در منطقه الدراز و همچنین برگزاری تظاهرات‌های گسترده در اقصی نقاط این کشور، موجی از ترس و وحشت از محاکمه شیخ عیسی را در صفوف سران آل‌خلیفه حاکم کرده است. آل‌خلیفه از زمان سلب تابعیت شیع عیسی قاسم، تلاش زیادی برای صدور حکم دادگاه وی  کرده است تا شاید بدین ترتیب، بتواند مسیر انقلاب بحرین را از شکل پایدار و مستمر خود منحرف نماید.

در همین ارتباط، شیخ «عبدالله الدقاق» نماینده شیخ عیسی قاسم در ایران، تصریح می‌کند: «حکام آل‌خلیفه به دنبال اخراج شیخ عیسی از بحرین هستند و برای اجرای این نقشه خبیثانه همه تلاش خود را به کار بسته‌اند. با این حال، مردم وفادار بحرین مانع از این کار خواهند شد و بدون شک عواقب این اقدام متوجه خاندان آل خلیفه می‌شود. تجمع فدائیان شیخ عیسی در اطراف منزل وی، تمام این نقشه‌ها را خنثی می کند».

علیرغم تمامی اقدامات خصمانه و سرکوبگرانه آل‌خلیفه علیه مردم، علمای بحرینی در طول این مدت نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری را در تنویر افکار عمومی و جلوگیری از ظهور و بروز کوچکترین انحراف در مسیر انقلابیون ایفا کرده‌اند. نقشی که در هفته‌های اخیر پررنگ‌تر، منسجم‌تر و موثرتر شده و علمای بحرینی همواره با صدور بیانیه‌های مختلف در لحظات پرالتهاب، حساس و سرنوشت‌ساز ضمن پرده برداشتن از نقشه‌های شوم خاندان آل‌خلیفه برای ضربه وارد کردن بر انقلابیون، صدای مظلومیت انقلاب بحرین را به گوش مسلمانان و آزادگانِ عالَم رسانده‌اند؛ بیانیه‌هایی که البته موجبات تشدید فشارهای ظالمانه آل‌خلیفه علیه آنها را بیش از پیش فراهم آورد.

علمای بحرین اخیرا با صدور بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده‌اند: «دفاع از آیت‌الله عیسی قاسم تا پای جان، اقدامی شرعی و فقهی در برابر هر نوع حماقت حکام آل‌خلیفه علیه ایشان است». علمای بحرین همچنین در بیانیه‌ای دیگر تأکید کردند: «رژیم آل‌خلیفه از هرگونه انسانیت به دور است چرا که با وجود درخواست‌های فراوان، از درمان زندانیان سیاسی در بندِ خود خودداری می‌کند».

علاوه بر این، علمای بحرین پیش از برگزاری آخرین جلسه دادگاه آیت‌الله عیسی قاسم، با صدور بیانیهای مشترک از مردم خواستند تا به صورت گسترده تظاهراتی را تحت عناوین «به خانه بازنخواهیم گشت» و «دفاع تا پای جان» علیه رژیم آل خلیفه برگزار کنند. در بیانیه علمای بحرینی آمده بود: «باشد که همگی صفحه ای درخشان در دفاع از دین، وطن، عزت و کرامت و مقاومت در برابر ظلم و دشمنی و تجاوز ایجاد نماییم. ملت با حضور استثنایی در تظاهرات علیه آل‌خلیفه روزها و شب‌هایی تاریخی خلق کنند. اوضاع بلاد جز با قیام و شهادت اصلاح نمی گردد».

همانگونه که پیشتر نیز اشاره شد، پس از گسترده‌تر شدن دامنه انقلاب مردمی در بحرین، آل‌خیلفه سیاست‌های سرکوبگرانه خود علیه انقلابیون را بیش از پیش تشدید کرد. در ادامه این سیاست‌ها دادگاه آل‌خلیفه سه جوان بحرینی به نام‌های «میثم عمران حسین عمران»، «عبدالمحسن صباح محمد» و «محمد علی عبدالمحسن» را به اعدام محکوم کرد. پیشتر نیز رژیم آل‌خلیفه حکم اعدام شش جوان بحرینی را طی دو مرحله اجرا کرده بود.

از سوی دیگر، «مصطفی حمدان» نوجوان 18 ساله بحرینی که در جریان تجمع دفاع از آیت‌الله در منطقه الدراز هدف شلیک گلوله نیروهای رژیم آل خلیفه قرار گرفته بود، در نخستین روزهای فروردین بر اثر شدت جراحات وارده به شهادت رسید. «عبدالله العجوز» 21 ساله از جمله دیگر جوانان بحرینی است که در جریان تظاهرات‌های اعتراضی علیه آل‌خلیفه هدف اصابت گلوله قرار گرفته و مظلومانه شهید شد.

افزون بر این، رژیم آل‌خلیفه در اقدامی که به صورت آشکارا با اصول حقوق بشری در تعارض است، در رسیدگی پزشکی به آن دسته از زندانیان سیاسی که به درمان احتیاج دارند، اهمال می‌کند تا به زعم خود، شرایط سخت آنها عبرتی باشد برای دیگر انقلابیون. «محمد سهوان» جوان انقلابی بحرینی که اواخر اسفندماه بر اثر شدت جراحات در زندان به شهادت رسید از جمله قربانیان این سیاست غیرانسانی آل‌خلیفه در زندان‌های این رژیم است.

شدت قلع و قمع انقلابیون توسط آل‌خلیفه موجب شده است تا مخالفان خارج‌نشین بحرینی نیز علیه متحدان این رژیم و کسانی که در کشتار مردم بحرین سهیم هستند، به پاخیزند. در همین ارتباط، چندی پیش بحرینی‌های مقیمِ آلمان با برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل سفارت سعودی در شهر «برلین» خواستار توقف جنایتهای این رژیم علیه انقلابیون شدند.

اقدام سران آل‌خلیفه در ممانعت از بازدید کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از وضعیت زندان‌های این رژیم، خود به تنهایی گواه بر نقض گسترده حقوق بشر در بحرین است. با این حال، آل‌خلیفه به این واقعیت آشکار واقف است که امروز، شعله‌های انقلاب مردمی در بحرین بیش از پیش زبانه‌ می‌کشد./

انتهای پیام

رامین حسین آبادیان

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.