سمنان- بنا بر اعلام مقامات استانداری سمنان تعداد یک هزار و ۶۵۰ روستا در این استان خالی از سکنه است و اکنون آفت خشکسالی و بیکاری در حال خشک‌کردن ریشه زندگی در تعداد ۴۰۰ روستای باقی‌مانده در این استان است.

آفت بیکاری و خشکسالی ریشه زندگی در روستاهای سمنان را خشک می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، بیکاری و خشکسالی و همچنین امید به زندگی بهتر بنا بر گفته کارشناسان سو عامل مهم واصلی در انگیزه روستائیان این منطقه برای مهاجرت بهشهرهای بزرگ‌تر است و این موضوع خود زنگ هشداری برای تخلیه روستاهاست.

روستاهایی که آب می‌رود

معاون امنیتی ، سیاسی و اجتماعی استاندار سمنان با اشاره به آب رفتن جمعیت روستاها به‌مرورزمان می‌گوید: فقط ۱۶ روستای استان سمنان بالای هزار و ۸۰۰ نفر جمعیت دارد که بامطالعه طرح‌ها و ظرفیت‌های روستاها که باید با نگاه ویژه‌ای به آن‌ها شود.

محمود قنبری بیان می‌کند: متأسفانه تعداد یک هزار و ۶۵۰ روستای استان سمنان خالی از سکنه است و لذا باید به‌طورجدی تدبیری برای حفظ ۴۰۰ روستای دارای سکنه اندیشید.

وی ایجاد اشتغال و امید به ماندگاری را در اولویت اقدامات می‌داند و می‌افزاید: مهاجرت روستاییان به شهر افزایش مصرف‌گرایی و بالا رفتن هزینه‌ها و درخواست کار منجر به مسایل جبران‌ناپذیری بیشتری در آینده و در شهرها می‌شود.

وی با تأکید بر ثابت نگه‌داشتن جمعیت ۴۰۰ روستا دارای سکنه و برنامه‌ریزی برای اشتغال جوانان در روستاهای استان سمنان ادامه می‌دهد: در سال ۹۶ شناسنامه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی روستاهای استان سمنان در سامانه‌ای با عنوان «جی.آی.اس» راه‌اندازی می‌شود.

امیر بنیایی افزود: این سامانه باهدف شناسایی ظرفیت‌ها روستا، آسیب‌ها، مشکلات و توانمندسازی مناطق غیر برخوردار اجرایی می‌شود.

توزیع ناعادلانه اعتبارات و امکانات

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور توزیع ناعادلانه و نامتوازن اعتبارات و ایجاد تبعیض خدمات شهری و روستایی را از عوامل عمده در افزایش روزافزون مهاجرت روستاییان به شهرها عنوان می‌کند.

سید ابوالفضل رضوی در حاشیه بازدید از روستاهای خالی از سکنه استان سمنان گفت: بر اساس آمار از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۳ حدود ۳۴ هزار روستا معادل یک‌سوم روستاهای کشور خالی از سکنه شدند و ساکنان این روستاها به حاشیه شهرها و کلان‌شهرها پناه آورده‌اند.

وی همچنین از اختصاص ۲ میلیارد ریال اعتبار برای رفع مشکل ایاب و ذهاب دانش آموزان روستایی استان سمنان خبر داد و گفت: هر روستایی که در واحدهای تولیدی مشارکت ایجاد کند زیرساخت‌های تولیدی آن به‌صورت رایگان فراهم خواهد شد.

وی دلیل اصلی مهاجرت روستایی را معضل اشتغال و درآمد کم خانوارها ذکر و اضافه کرد: این مهاجرت مشکلاتی نظیر حاشیه‌نشینی ایجاد می‌کند.

وی زادگاه و بستر فرهنگ هر جامعه را از روستاها دانست و افزود: برای دستیابی به توسعه کشور نیازمند توسعه روستاها هستیم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به این‌که روستا عضوی از یک پیکر واحد به نام کشور است، افزود: روستا را نباید فقط از بعد اقتصادی دید، بلکه روستا مرکز تولید فرهنگ و آداب و سنن است.

رضوی بابیان این‌که حدود یک‌سوم از جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کنند، افزود:  در سال‌های گذشته شاهد کوچ بسیاری از روستانشینان به شهرها و به‌خصوص مناطق حاشیه‌ای بودیم و آن‌ها به این امید که زندگی بهتری را در شهرها خواهند داشت به خاطر این‌که توجه خاصی هم به روستاها صورت نگرفته بود، مهاجرت می‌کردند که این موضوع آسیب‌های اجتماعی را نیز برای شهرها به همراه داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.