قم- تفاهم‌نامه ساخت فرودگاه و دهکده گردشگری طرلاب در منطقه سلفچگان قم آذرماه ۸۹ بین شرکت ارم کیش و استانداری قم منعقد و عملیات اجرایی این فرودگاه نیز در بهمن‌ماه همان سال آغاز شد اما باگذشت ۶ سال از آغاز این پروژه همچنان شاهد تأخیر این پروژه هستیم.

احداث فرودگاه قم همچنان تأخیر دارد

به گزارش قدس آنلاین، این فرودگاه که در جاده قم - سلفچگان واقع‌شده، از شهر قم تقریباً ۲۰ کیلومتر و از فرودگاه امام خمینی(ره) تهران ۱۲۵ کیلومتر فاصله دارد.

ساخت فرودگاه بین‌المللی قم در سال ۱۳۹۰ با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حالی در دستور کار قرار گرفت که بعد از گذشت ۶ سال هنوز بلاتکلیف مانده و پروژه احداث این فرودگاه نه‌تنها تعطیل‌شده است بلکه تا قوه قضائیه نیز پایش کشیده شده است.

پیمانکار باید خلع ید شود

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم در پاسخ به دلایل تعطیلی این پروژه در منطقه نمونه گردشگری طرلاب می‌گوید: درحالی‌که برای این طرح ۳۰ هزار مترمربع زمین بیشتر واگذار نشده ولی یک شخص یا شرکت چند هزار هکتار را در این منطقه تملک کرده است.

احمد جمالی بابیان این‌که اگر این کار باهدف کارآفرینی صورت گرفته باشد، دولت از آن حمایت می‌کند ادامه می‌دهد: اخطارهای لازم به متخلفان در طرح فرودگاه قم داده‌شده و این موضوع در شورای تأمین استان نیز مطرح‌شده است.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم با اشاره به مشکل فرودگاه قم، گفت: نماینده عالی دولت و نماینده قوه قضاییه مصمم پشت این قضیه هستند تا این مساله حل شود و این فرصت ظرفیت‌های اشتغال و توسعه بخش سلفچگان را بالا ببرد.

احد جمالی یادآور می‌شود: پس از بررسی طرح فرودگاه قم بنده به استاندار گفتم که پیمانکار طرح باید خلع ید شود.

وی اذعان می‌کند: شخصی که می‌خواهد کاری انجام دهد یا هنر جمع‌کردن آن را دارد یا ندارد، اگر دارد باید برنامه داشته باشد و خروجی آن نیز مشخص باشد؛ درعین‌حال ممکن است ۱۰ درصد به دلیل مسائل غیرمنتظره مشکل پیش بیاید.

جمالی تأکید می‌کند: این‌گونه نیست که برخی فکر کنند که دست مردم را در آب و حنا می‌گذاریم و بعد چند نفر پیدا می‌شوند تا مساله را حل کنند.

پیمانکار کوتاهی کرده است

استاندار قم  نیز در این رابطه می‌گوید: ابتدای شروع طرح باید اقدام‌های حقوقی و قانونی لازم از سوی مجری فرودگاه به انجام می‌رسید که متأسفانه انجام‌نشده است و در حال حاضر حکم قضایی برای تخریب سازه‌ها وجود دارد، اما برای حفظ منافع مردم که اعتماد کرده و در این طرح سرمایه‌گذاری کرده‌اند، از اجرای این حکم جلوگیری کرده‌ایم.

سید مهدی صادقی اذعان می‌کند: در حال حاضر مجری طرح فرودگاه قم باید برخی از مراحل حقوقی و قانونی لازم را طی کرده و توانمندی و ظرفیت خود را نشان دهد، وگرنه حکم قضایی در رابطه با این طرح اجرایی خواهد شد، اما ما به دنبال اجرای طرح به بهترین نحو هستیم و این برای مردم و استان قم بسیار مهم خواهد بود.

مسوولان همراهی نکردند

درحالی‌که مسوولان استان قم کوتاهی و نقیصه‌های متعدد بر سر راه این پروژه را از چشم پیمانکار این طرح می‌بینند امامدیر پروژه فرودگاه بین‌المللی قم و منطقه نمونه گردشگری بین‌المللی طرلاب نظر دیگری داشته و انگشت کم‌کاری را به سمت مسوولان استان قم بلند می‌کند.

نصیر نصیری جهرودی در این رابطه بیان کرد: در این مدت به تمام دستگاه‌های ذی‌ربط مراجعه کرده‌ایم، ولی عملاً پاسخ شفاف و راه گشایی نگرفته‌ایم.

وی گفت: باگذشت بیش ۶ سال از آغاز ساخت پروژه زیرساخت‌های فرودگاه ازجمله آب، برق و گاز تأمین نشده است و با مشکلات متعددی مواجه هستیم.

وی بابیان این‌که مشکل مرغداری نباید از احداث پروژه‌ای در این سطح جلوگیری کند، گفت: برای حل معارضان اقدام کردیم، ولی متأسفانه دستگاه‌هایی که می‌توانستند در جهت حل مشکل پیش‌قدم شوند حمایت نکردند.

نصیری در ادامه به مطالبات مردمی در این طرح اشاره و بیان کرد: عده‌ای در این طرح سرمایه‌گذاری کردند و بیش از آنکه درخواست برگشت سرمایه را داشته باشند درخواست راه‌اندازی هر چه سریع‌تر طرح رادارند که مطالبه به حقی است.

وی گفت: در مدت تعطیلی سرمایه‌گذاری انجام‌شده راکد بوده است و عملاً همه متحمل زیان شده‌اند و این مساله برای هر سرمایه‌گذاری فاجعه است.

وی ادامه داد: اگر مسئولان استان جهت رفع این قبیل مشکلات که در سر راه سرمایه‌گذاران است اقدامی نکنند، سرمایه‌گذاران دید مثبتی به استان قم نخواهند داشت و در عمل استان در جذب سرمایه‌گذار چه خارجی و چه داخلی موفقیتی به دست نمی‌آورد.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌ها برای همکاری اعلام آمادگی کرده‌اند، تصریح کرد: در عمل چیزی از مسئولان ندیده‌ایم و تقریباً تاکنون تمام جلسات پیرامون مسائل فرودگاه نیز بدون حضور ما بوده که ظاهراً نتیجه خاصی نیز نداشته است.

وی افزود: از دولت به‌ویژه شخص استاندار محترم تقاضا داریم نسبت به این امر اهتمام ویژه‌ای داشته باشد تا احداث نخستین فرودگاه بین‌المللی کشور به‌صورت ۱۰۰ درصد خصوصی در استان قم به سرمنزل برسد و فواید آن عاید تمامی شهروندان این استان و حتی تمام کشور شود.

نصیری گفت: در چند سالی که از آغاز این طرح گذشته است پیگیر تمامی مجوزها بوده‌ایم و هر مجوزی که نیاز بوده اخذشده و یا پیگیری‌های لازم جهت گرفتن آن انجام‌شده که به دلیل روال اداری ممکن است طولانی شده باشد.

وی در مورد سخنان وزیر راه و شهرسازی که مجوز شورای عالی معماری شهرسازی را برای این طرح لازم دانسته، گفت: تمامی پیگیری‌های لازم از طرف سرمایه‌گذار و مجری از ابتدای شروع طرح انجام‌گرفته و مجوز احداث فرودگاه بین‌المللی قم از سازمان هواپیمایی کشوری که طبق قانون متولی این امر است نیز اخذشده است.

مدیر پروژه فرودگاه بین‌المللی قم ادامه داد: ۲ کیلومتر از باند  فرودگاه آسفالت شده است و اگر کارها درست انجام بگیرد فاز اول این طرح به‌زودی برای پرواز آماده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.