مشهد- برای زلزله امروز مشهد و پس لرزه‌های آن دیگر پیش‌بینی خطر وجود ندارد اما در صورت فعال شدن گسل‌های بعدی تخریب‌های شدیدی را شاهد خواهیم بود.

احتمال فعال شدن گسل‌های خطرناکتر در آینده/ پیش‌بینی خطر برای زلزله امروز مشهد وجود ندارد
به گزارش قدس آنلاین، سیدکیوان حسینی، رئیس مرکز تحقیقات زمین لرزه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: ساعت ۱۰ و ۳۹ دقیقه امروز، ۱۶ فروردین‌ماه، زمین لرزه‌ای به قدرت ۶ ریشتر مشهد را لرزاند.
وی با بیان اینکه مرکز این زمین لرزه در ۴۰ کیلومتری شرق فریمان بوده است، گفت: پس لرزه‌های قابل احساس این زلزله حدودا تا یک هفته آینده ادامه خواهد داشت و حداکثر در حد ۴,۹ ریشتر خواهد بود.
وی با بیان اینکه از یک سال پیش به استانداری اعلام خطر زلزله برای استان را اعلام کرده‌ بودیم، اظهار کرد: در گزارشی که به استانداری اعلام شده، به زلزله‌هایی که در گذشته اتفاق افتاده و باعث تخریب شده اشاره شده است، همچنین برآورد کرده بودیم که زلزله‌ای به قدرت ۶ ریشتر در استان اتفاق خواهد افتاد که امروز شاهد این موضوع بودیم.
وی افزود: زلزله‌ ۶ ریشتری، ۱۰۰ درصد در روستاها تخریب برجای خواهد داشت و در شهرها نیز ۲۰ تا ۳۰ درصد تخریب به دنبال دارد لذا پیش‌بینی می‌شود در زلزله اخیر، روستاها نیاز به کمک‌های امدادی داشته باشند.
وی با اشاره به گسل‌های خطرناک‌تر که در آینده ممکن است فعال شوند، گفت: گسل‌هایی مانند سنگ‌بست شاندیز یا گسل نیشابور و گسل قوچان بسیار خطرناک‌تر از این گسل هستند و اگر فعالیتشان آغاز شود باعث تخریب‌های زیادی خواهند شد.
وی با بیان اینکه در صورت فعال شدن این گسل‌ها زمین‌لرزه‌های بالای ۶ ریشتری و تخریب‌های بسیاری را در مشهد شاهد خواهیم بود، اظهار کرد: این گسل‌ها در آینده نزدیک می‌توانند فعال شوند و با توجه به وجود ساختمان‌های قدیمی در مشهد، باید اقدامات پیشگیرانه و مقاوم‌سازی و نظارت بر ساخت و سازها با جدیت بیشتری دنبال شود.
وی یادآور شد: برای این زلزله دیگر پیش‌بینی خطری وجود ندارد اما برای گسل‌های بعدی باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.