در حالی آمریکا، انگلیس و فرانسه دولت سوریه را متهم به استفاده از سلاح شیمیایی می کنند که بازرسان این سازمان ملل سال 2014 تمام انبارهای شیمیایی سوریه را تخلیه کردند.

جلسه شورای امنیت درباره سوریه به کجا رسید؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما،در شورای امنیت وقتی فرانسه و انگلیس دولت سوریه را دوباره متهم به استفاده از گازهای شیمیایی کردند ، همچنان استدلال بشار جعفری سفیر سوریه در سازمان ملل همین بود که پیشتر گفته که گروههای تروریستی از خودشان فیلم گرفتند که چگونه بر روی خرگوش های آزمایش شیمیایی انجام دادند همانجا بود که هشدار دادیم می خواهند از این گازها علیه مردم استفاده کنند و تقصیر را گردن دیگران بیاندازدند،،

البته همچنان سازمان ملل این سئوال را فراموش کرده است که چگونه است که تیمی از بازرسانی از سازمان ملل سال 2013 وارد دمشق شدند انبارهای شیمیایی سوریه را تخلیه کردند و بعد در سال 2014 خاتمه ماموریت خود را اعلام کردند......

اظهارات نماینده سوریه در سازمان ملل

نماینده سوریه: سوریه هرگز از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است
نماینده سوریه در نشست ویژه شورای امنیت اعلام کرد: سوریه هیچ نوع سلاح شیمیایی ندارد و از این سلاح هرگز استفاده نکرده است و استفاده نخواهد کرد.
شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه به نقل از نماینده سوریه در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی حادثه حمله شیمیایی در منطقه خان شیخون سوریه اعلام کرد: اظهارات برخی از نمایندگان در شورای امنیت نشان می دهد که سوریه با دو حمله یکی توسط برخی از نمایندگان دائم کشورها در شورای امنیت و دومی توسط گروه های مسلح تروریست به نمایندگی از این کشورها روبروست.

وی افزود: سوریه هیچ نوع سلاح شیمیایی ندارد و از این سلاح هرگز استفاده نکرده است و استفاده نخواهد کرد.
وی بیان داشت: سوریه یکی از اعضای سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی بوده و به همه تعهدات خود عمل کرده است.
وی گفت: بیان این اتهامات نشان می دهد که برخی از اعضای شورای امنیت و ترکیه و برخی از کشورهای حامی تروریسم به دنبال بهره برداری از ادعاهای خود برای هدف قرار دادن سوریه و مانع تراشی در رسیدن به راه حل سیاسی هستند.
وی گفت: رئیس هیئت اعزامی دولت سوریه به گفتگوهای ژنو به استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه تاکید کرده که گروه های مسلح تروریست دارای سلاح شیمیایی هستند.

نماینده سوریه بیان داشت: ما ده ها نامه به شورای امنیت و سازمان ملل درباره دسترسی گروه های مسلح تروریست به مواد شیمیایی ارائه کرده ایم. تروریست ها به صورت اساسی این محموله های شیمیایی را از ترکیه وارد کرده اند.
وی گفت: کشورهایی که از گروه های تروریستی حمایت می کنند و به دنبال توجیه اقدامات این تروریست ها هستند تنها طرفی بوده اند که در استفاده از سلاح شیمیایی علیه جان غیرنظامیان سود می برند.
وی بیان داشت: مسئله تعجب آور این است که فرانسه خواهان نشست امروز شورای امنیت شده است و همین کشور در سال 2013 گزارش دروغینی درباره حادثه استفاده از سلاح شیمیایی در غوطه دمشق ارائه کرده بود.
وی افزود: فرانسه به همراه دیگر شرکای خود در گروه موسوم به ائتلاف بین المللی شریک در کشتار صدها غیرنظامی در سوریه است.
وی گفت: دولت سوریه با وارونه نشان حقایق و مطرح کردن اتهامات دروغین مخالف است و خود را به تعهدات سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی متعهد می داند و به مبارزه با تروریسم ادامه می دهد.


نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد در امور خلع سلاح در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد

نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد در امور خلع سلاح در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی حمله به خان شیخون سوریه گفت: «خان شیخون از طریق بمباران هوایی مورد حمله شیمیایی قرار گرفت.»

وی گفت: «اگر ثابت شود حمله به خان شیخون سوریه حمله شیمیایی بوده است، این حمله بزرگ ترین حمله شیمیایی در تاریخ سوریه خواهد بود.»

وی افزود: «درباره حمله خان شیخون از روسیه و سوریه می خواهیم اطلاعات لازم را به گروههای تحقیق برسانند.»

نماینده فرانسه نیز در این نشست گفت: «حمله به خان شیخون بار دیگر اثبات کننده وحشیگریی است که مردم سوریه سالهاست گرفتار آن شده اند.»

وی گفت: «ابعاد این حمله زشت باید به سرعت آشکار شود... باید تمامی ادعاهایی مرتبط با این حمله بررسی شود و مسببان حمله به عدالت سپرده شوند.»

وی افزود: « برای حمله شیمیایی هیچ توجیهی وجود ندارد، در این زمینه روسیه مسئولیتی ویژه دارد.»

وی افزود:«سلاح شیمیایی، سلاحی کشتار جمعی است و نباید در برابر استفاده از این سلاح سکوت کرد.»

نماینده چین در سازمان ملل

نماینده دائم چین در سازمان ملل اعلام کرد: چین به شدت با استفاده از سلاح شیمیایی مخالف بوده و از جنایتی که در منطقه خان شیخون رخ داده، به شدت ناراحت است.

وی در سخنان خود در نشست شورای امنیت برای بررسی حادثه حمله شیمیایی در سوریه گفت: باید تحقیقات بی طرفانه و فراگیر درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه صورت گیرد.

وی گفت: اجازه نمی دهیم که انگلیس مواضع چین را مخدوش کند.

وی بیان داشت: باید به سرعت هویت عاملان جنایت منطقه خان شیخون مشخص و بازخواست شوند.

نمایده روسیه در سازمان ملل
ولادیمیر سافرونکوف نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد دولت سوریه اعزام کمیته تحقیق (حقیقت یاب) بین المللی به این کشور را درخواست کرد.

وی افزود: هیچ سندی مبنی بر دست داشتن ارتش سوریه در حمله شیمیایی ادلب وجود ندارد ، ما طرح جایگزینی برای پیش نویس قطعنامه درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه داریم.

وی گفت: پیش نویس کنونی قطعنامه درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه با عجله تهیه شده است و باید اصلاح شود. باید روند مبارزه با تروریسم قوی باشد ولی تاکنون تلاش های شورای امنیت در این زمینه هیچ نتیجه ای نداشته است.

ولادیمیر سافرونکوف تاکید کرد: دبیر کل سازمان ملل خواهان تحقیقات کامل درباره جنایت منطقه خان شیخون شده است و ما از این درخواست کاملا حمایت می کنیم. نباید به گزارش ها و تصاویری استناد کرد که در شبکه های اینترنتی منتشر می شود و باید کمیته تحقیقات مشترک از مناطق مورد نظر بازدید کند. اظهارات نماینده انگلیس درباره چین و روسیه غیر قابل قبول است. هیاهوی کنونی درباره حوادث حومه ادلب سوریه بخشی از حمله به دولت سوریه است. بی توجهی های شورای امنیت باعث دلگرمی و تشویق شورشیان در استفاده از سلاح شیمیایی و فرار از مجازات بوده است. تروریست ها به دنبال وادار کردن آمریکا به حمله نظامی به سوریه هستند.

وی افزود: گروه های معارض نظام سوریه گزارش های دروغین به هیئت حقیقت یاب مشترک ارائه کرده اند. تصاویری که گروه های معارض به این هیئت ارائه کرده اند، دروغین بوده است. واقعیت های موجود بیانگر رابطه معارضان سوری با تروریست ها برای بزرگ نشان دادن فاجعه انسانی در سوریه است.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد سازمان منع تسلیحات شیمیایی تایید کرد دو گروه تروریستی داعش و جبهه النصره مواد شیمیایی از جمله گاز سارین و خردل در اختیار دارند و جنجال مستمر درباره آن چه که در حومه ادلب رخ داد بخشی از حمله تبلیغاتی علیه دولت سوریه است.

ولادیمیر سافرونکوف گفت: «تصاویر منتشر شده درباره حمله شیمیایی در منطقه خان شیخون در حومه ادلب جعلی و تقلبی است. ما معتقدیم به تصویب پیش نویس قطعنامه ای که غربی ها در شورای امنیت سازمان ملل ارائه کردند نیازی نیست و هر پیش نویس دیگری که ارائه می شود باید از لحاظ شکل و محتوا متفاوت با پیش نویس کنونی باشد. ما به گزارش های شما ( غربی ها و آمریکا ) در صورتی که به همین منوال تکرار شود توجهی نخواهیم کرد. طرح روسیه در سوریه مبارزه با تروریسم است و باید تحقیقات کاملی درباره حادثه خان شیخون صورت گیرد و عاملان این حادثه مشخص شوند. تهدید باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا درخصوص توسل به اقدام نظامی در صورت عبور از خط قرمز و استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه، منجر به چنین حملاتی شده است.

ولادیمیر سافرونکوف Vladimir Safronkov سفیر روسیه در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت گفت تروریست ها و گروه های افراطی با استفاده از سلاح های شیمیایی اقداماتی تحریک آمیز انجام می دهند و از این طریق تلاش می کنند رژیم سوریه را بی اعتبار کنند و بهانه ای برای توسل به اقدام نظامی علیه یک حکومت مستقل به وجود آورند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل

نماینده دائم آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل در جلسه بررسی حادثه حمله شیمیایی در منطقه خان شیخون سوریه اعلام کرد: هیئت تحقیقات اعلام کرده که نظام سوریه سه بار از سلاح شیمیایی علیه ملت خود استفاده کرده است.
وی مدعی شد: ما نمی توانیم چشمان و گوش های خود را در برابر آنچه رخ می دهد ببندیم و می دانیم که حملات دیروز در منطقه خان شیخون نشانه هایی از نظام بشار اسد دارد. همه می دانیم که نظام اسد سلاح شیمیایی دارد و قبلا از آن علیه ملت خود استفاده کرده است.
وی گفت: روسیه نمی تواند از این مسئولیت نجات یابد و در صورتی که حمایت های روسیه نبود بشار اسد به ملت خود حمله نمی کرد.
وی مدعی شد: اسد، روسیه و ایران به دنبال صلح در سوریه نیستند.
وی گفت: تحولات جاری در سوریه نشان می دهد که ملت سوریه ارزشی برای نظام اسد ندارد.
نیکی هیلی گفت: «وقتی سازمان ملل متحد نتواند به وظیفه خود در اقدام جمعی عمل کند، شرایطی برای کشورها بوجود می آید که ما مجبور می شویم اقدام کنیم.»

واکنش جنبش حزب الله به حادثه خان شیخون


جنبش حزب الله لبنان روز چهارشنبه اعلام کرد تسلیحات شیمیایی بهانه ای علیه دولت سوریه است.

ولید سکریه عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت وابسته به حزب الله در پارلمان لبنان در مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک گفت: «سوریه تاکنون از تسلیحات شیمیایی استفاده نکرده است و استفاده نخواهد کرد.»
سکریه افزود طرف روس نیز اعلام کرد جنگنده های سوری یک انبار سلاح متعلق به تروریست ها را در منطقه خان شیخون در حومه ادلب سوریه هدف قرار دادند و این انبار حاوی تسلیحات شیمایی بوده است و این همه چیزیست که رخ داد. اینگونه نیست که هواپیماهای سوری با استفاده از سلاح شیمیایی به این منطقه حمله کرده اند. سوریه کاملا عاری از تسلیحات شیمیایی شده است و آنچه اکنون رخ می دهد اتهام زنی به سوریه است. سوریه از این اتهامات مبراست.
وی اظهار داشت نابودسازی تسلیحات شیمیایی سوریه درخواست طرف اسرائیلی بود. سوریه تاکنون از این تسلیحات استفاده نکرده است و استفاده نخواهد کرد ولی هر زمانی که تحول میدانی یا تحول در مذاکرات و یا مواضع سیاسی به سود نظام سوریه رقم بخورد چنین بحران و جنجال ساختگی مطرح می شود، بحرانی انسانی که با هدف تاثیرگذاری بیشتر علیه نظام سوریه و تحریک افکار عمومی علیه این کشور صورت می گیرد.

نماینده عالی سازمان ملل در امور خلع سلاح : تیم حقیقت یاب سازمان منع سلاح های شیمیایی کار خود را در مورد حمله شیمیایی ادلب سوریه آغاز کرده است.
«کیم وان سو» نماینده عالی سازمان ملل در امور خلع سلاح گفت: تیم حقیقت یاب سازمان منع سلاح های شیمیایی به شدت فعال شده است و در حال گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات از تمامی منابع است و - در صورت تأیید - آمادگی دارد تیمی را در یک زمان ایده آل (به منطقه) اعزام کند.

نماینده عالی سازمان ملل در امور خلع سلاح گفت: من از دیروز صبح تماس های نزدیکی با دبیر کل سازمان منع سلاح های شیمیایی داشتم. من همچنین با کاردار جمهوری عربی سوریه در نیویورک دیدار کردم. من ابتدا در مورد آخرین حادثه شیمیایی صورت گرفته در شهر خان شیخون استان ادلب صحبت می کنم. در این لحظه، هنوز اطلاعات مربوط به این حادثه کامل نشده است و جزئیات مربوط به این حمله هنوز نامعلوم است. اما بر اساس آخرین گزارش های رسانه ای، یک حمله شیمیایی باعث کشته شدن دست کم 70 غیرنظامی و زخمی شدن بیش از 200 نفر شده است. هم دبیر کل و هم مدیر کل سازمان منع سلاح های شیمیایی طی بیانیه ای نگرانی خود را در مورد این گزارش ها اعلام کردند و بار دیگر هر گونه استفاده از سلاح های شیمیایی را محکوم کردند. من از زمانی که نخستین گزارش از این حادثه در روز گذشته منتشر شد با رئیس کل در تماس مستقیم بوده ام، وی به من اطلاع داد که تیم حقیقت یاب سازمان منع سلاح های شیمیایی به شدت فعال شده است و در حال گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات از تمامی منابع است و - در صورت تأیید - آمادگی دارد تیمی را در یک زمان ایده آل (به منطقه) اعزام کند. این نخستین و بزرگترین حمله شیمیایی در جمهوری عربی سوریه از زمان حملات شیمایی در شرق غوطه در ماه اوت 2013 است. گزارش ها حاکی است که این حملات شیمیایی به صورت هوایی و در مناطق مسکونی انجام شده است، اما ابزارهای انجام این حملات در این مرحله معلوم نیست. گزارش ها همچنین حاکی است که علائم بعد از این حملات شامل مشکلات تنفسی، تهوع و استفراغ، بیهوشی، کف کردن دهان و تخریب بافت مردمک چشم است. این علائم در ویدیوهایی که در رسانه های اجتماعی منتشر شد قابل مشاهده است. من در طول مباحث خود در روز گذشته با کاردار جمهوری عربی سوریه، از زبان وی شنیدم که گفت دولتش هر گونه استفاده از سلاح های شیمیایی در این حمله و سایر حملات را رد می کند.

وی افزود: طی سه سال گذشته و پس از آنکه سوریه اعلام کرد سلاح های شیمایی خود را از کشور خارج کرده یا از بین برده، سه مرکز هنوز باید مورد راستی آزمایی قرار بگیرند که فاقد سلاح شیمیایی هستند. این کار همچنان به خاطر شرایط امنیتی حاکم بر این اماکن حاصل نشده است. برای اتمام این کار (راستی آزمایی) سازمان منع سلاح های شیمیایی، جمهوری عربی سوریه و «دفتر سازمان ملل در امور خدمات پروژه ای» توافق سه جانبه میان خود را تا پایان سال جاری تمدید کردند.
کیم وان سو در ادامه گفت: طی سه سال گذشته سازمان منع سلاح های شیمیایی با همکاری جمهوری عربی سوریه تلاش کرده است بیانیه سوریه مبنی بر خارج کردن سلاح های شیمیایی از این کشور را مورد راستی آزمایی قرار دهد. هنوز مسائل متعددی در مورد سوریه حل نشده باقی مانده است. مشورت های رده بالایی میان سازمان منع سلاح های شیمیایی و دولت سوریه صورت گرفته تا گفتگو در مورد این مسائل حل نشده در اوایل ماه مه در شهر لاهه از سر گرفته شود.
نخستین بازرسی های سازمان منع سلاح های شیمیایی در مرکز مطالعات و تحقیقات علمی سوریه در ماه فوریه گذشته انجام شد. در طول این بازرسی، بازرسان سازمان منع سلاح های شیمیایی نمونه هایی را جمع آوری کردند که اکنون در آزمایشگاه هایی که سازمان منع سلاح های شیمیایی مشخص کرده در حال تجزیه و تحلیل هستند.

نماینده عالی سازمان ملل در امر خلع سلاح همچنین گفت: تیم حقیقت یاب سازمان منع سلاح های شیمیایی در حال بررسی چندین حادثه ای است که طی ماه های اخیر اتفاق افتاده است. این تیم ظرف چند هفته آینده نتایج بررسی های خود را اعلام خواهد کرد. اگر تیم حقیقت یاب سازمان منع سلاح های شیمیایی به این نتیجه برسد که مواد سمی شیمیایی به عنوان سلاح در این حوادث مورد استفاده قرار گرفته است این نتیجه مبنای سازوکار تحقیقاتی مشترک «سازمان منع سلاح های شیمیایی-سازمان ملل» در این خصوص خواهد بود. این تحقیقات به یافتن مسئولان استفاده از این مواد شیمیایی کمک خواهد کرد. ظرفیت تحقیقاتی «سازمان منع سلاح های شیمیایی-سازمان ملل» اکنون عملیاتی است؛ این ظرفیت تحقیقاتی در شهر لاهه قرار دارد تا بتوان از نزدیک به آن نظارت کرد. سازمان منع سلاح های شیمیایی-سازمان ملل کاملاً آماده است که هر چه سریعتر کار خود را آغاز کند. دیگر ساختارهای سیاسی و حمایتی ظرفیت تحقیقاتی مشترک «سازمان منع سلاح های شیمیایی-سازمان ملل» در نیویورک نیز عملیاتی هستند و یک رابط از سوریه به زودی مشخص خواهد شد. مانند گذشته، من انتظار دارم که همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل اطلاعات لازم را در اختیار تیم حقیقت یاب سازمان منع سلاح های شیمیایی و همچنین تیم حقیقت یاب «سازمان منع سلاح های شیمیایی-سازمان ملل» قرار دهند یا فرایند جمع آوری شواهد و اطلاعات برای رسیدن به حقایق را تسهیل کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.