مشهد- شایعه وقوع زلزله ۷ و نیم ریشتری در مشهد مقدس موجب ایجاد دلهره در بسیاری از شهروندان شد تا آنجا که بسیاری از ساکنان این شهر خانه ها و واحد های مسکونی را بامداد پنجشنبه به مقصد خیابان ها و بیابان های اطراف شهر ترک کردند.

دلهره ۷.۵ ریشتری در مشهد خانه تکانی کرد/شهر از وضعیت عادی خارج شد

به گزارش قدس آنلاین، وقوع زمین لرزه با مقیاس ۶ ریشتر صبح روز چهارشنبه موجب رعب و وحشت بسیاری از شهروندان مشهدی شد تا آنجا که با وقوع نخستین پس لرزه تمامی مدارس و مراکز آموزشی را به تعطیلی کشاند.

قطع خطوط ارتباطی و همچنین اخبار تخریب روستاهای منطقه «سفید سنگ» با خاطرات غم انگیز زلزله بم دست به دست هم داد تا دلهره وقوع زلزله بیش از پیش دل های مردم این شهر را بلرزاند. 

متاسفانه انتشار اخبار غیر واقعی و شایعاتی مبنی بر وقوع زلزله ۷ و نیم ریشتری در فضای مجازی و کانال های تلگرامی طی روز گذشته بیش از پس لرزه ها به اضطراب و دلهره شهروندان مشهدی دامن زد تا اینکه با وقوع زلزله ۵ و ۴ دهم ریشتری در ساعت ۳۷ دقیقه بامداد پنجشنبه بسیاری از شهروندان ترجیح دادند سراسیمه واحد های مسکونی را ترک کرده و به خیابان ها و جاده ها پناه بیاورند.

رعب و وحشت ناشی از وقوع زلزله ۷ و نیم ریشتری، هجوم سراسیمه بسیاری از شهروندان به خیابان ها و به ویژه بزرگراه ها صف های طویلی در مقابل جایگاه های سوخت ایجاد کرد و منتهی به ترافیک سنگین در محور های ارتباطی مشهد مقدس شد. 

پناه در پناهگاه محرومان

گفتنی است در شامگاه چهارشنبه بسیاری از شهروندان مشهدی تصمیم گرفتند تا به حرم مطهر رضوی و پناهگاه دل سوختگان و محرومان پناه آوردند و در رواق های حرم مطهر رضوی شب را به صبح برسانند.

با وجود برودت هوا اما شهروندان این شهر ترجیح دادند تا با برپایی چادر حیاط منازل و همچنین برخی بوستان ها بر ضریب امنیت جانی خانواده در صورت بروز هر گونه حادثه بیفزایند.

در همین راستا ستاد بحران و همچنین شهرداری مشهد با تدارک و ایجاد سرپناه هایی برای شب خوابی بسیاری از شهروندان را به مکان های سرپوشیده و اسکان موقت هدایت کردند.

مشهد از وضعیت عادی خارج شد

در همین حال فرماندار مشهد از خروج وضعیت عادی در این شهر خبر داد و گفت: دلهره ناشی از وقوع زمین لرزه شدید در نخستین دقایق بامداد امروز موجب خروج بسیاری از مردم از واحد های مسکونی، ایجاد ترافیک سنگین و در کل خروج شهر از وضعیت عادی شد.

محمدرحیم نوروزیان با بیان اینکه زلزله بنا بر اظهار نظر کارشناسان قابل پیش بینی نیست ادامه داد: با علم به این موضوع مردم با جدی گرفتن شایعاتی که در شبکه های مجازی دست به دست می شود، بر دامنه این ترس و اضطراب خود و دیگران  افزودند به خیابان ها و جایگاه های سوخت هجوم آوردند.

وی تاکید کرد: این شایعات مبنای درستی ندارند و مردم باید به این مباحث اعتنا نکنند اما در عین آنکه رعایت احتیاط و شرایط ایمنی از ضرورت هاست.

وقوع ۱۰۰ پس لرزه

به گزارش قدس آنلاین، زلزله ای به قدرت ۶ ریشتر، ساعت ۱۰ و ۴۰ دقیقه صبح چهارشنبه در منطقه ای در فاصله ۲۴ کیلومتری شهر سفیدسنگ فریمان در ۱۰۰ کیلومتری مشهد رخ داد که بر اثر آن یک نفر جان باخت و ۳۴ نفر از روستاییان منطقه مصدوم شدند.

بنا بر اعلام کانون لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، این زمین لرزه تا نیمه شب بیش از ۱۰۰ پس لرزه داشت و در ساعت ۳۷ دقیقه بامداد پنجشنبه نیز پس لرزه ای با شدت ۵.۴ ریشتر رخ داد که موجب وحشت مردم شده و آنها را از خانه ها به بیرون کشاند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.