رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اعلام اینکه کمتر از ۱۰۰ مدرسه ماندگار در سراسرکشور وجود دارد اظهار کرد: ساختمان های آموزشی نیاز به ردیف بودجه مستقل دارند.

ساختمان مدارس چقدر عمر می کنند؟ / ضرورت ردیف بودجه مستقل ساختمان‌های آموزی

به گزارش «قدس آنلاین»، از ساخت دارالفنون تا مدرسه های هوشمند پیشرفت های زیادی در حوزه آموزشی و زیر ساخت های آن از جمله تجهیزات فنی و ساختمان و به طور کلی فضاهای آموزشی حاصل شده با این وجود کاستی هایی در مدارس وجود دارد که نیاز به اصلاحات و بازنگری در قوانین موجود است، مدارس با ملک استیجاری، زیبا سازی فضاهای آن، تعداد کلاس های درس، راهروها، تناسب ساختمان آموزشی با نیازهای تحصیلی دانش آموزان و تأمین فضاهای ورزشی از دیگر موارد حوزه ساختمان مدارس است همچون دو طبقه بودن ساختمان برای مدارس دبستان و در کنار این مدارس مناطق محروم و مدارس عشایری که کلاس درس آنها در چادر و کپر تشکیل می شود نیز از دیگر موارد حوزه فضاهای آموزشی است با این حال باید دید مدارسی که در دست ساخت هستند تا چه میزان مسائل مهم و زیر ساختی فضاهای آموزشی را رعایت می کنند  آیا برنامه ای برای ایجاد بناء ایمن و مقاوم به عنوان یک مجموعه آموزشی در احداث این مدارس وجود دارد؟

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در دیدار نوروزی خود در این رابطه سخن گفته و با بیان اینکه مکان‌یابی یکی از اساسی‌ترین مباحث فنی اجرای کار است، اظهار داشت: مکان‌یابی برای احداث فضاهای آموزشی باید با دقت صورت پذیرد؛ در حال حاضر به جایی رسیده‌ایم که دیگر نیازی به تیپ‌سازی فضای آموزشی مدارس نداریم و باید فضای آموزشی متناسب با زمین و نیاز منطقه احداث شود.

وی با بیان اینکه برخی مدیران مناطق در زمینه معماری مدارس گلایه دارند، افزود: آنان معتقدند که سازه مدارس در برخی موارد موجب جلوگیری از فعالیت ورزشی دانش‌آموزان می‌شود بنابراین باید در طراحی فضاهای آموزشی به خصوص سالن اجتماعات و نمازخانه مدارس دقت شود.

نظرپور با تأکید بر اینکه رعایت دستورالعمل‌ها، ضوابط و مقررات فنی از مهم‌ترین موارد در ساخت فضای آموزشی است، خاطر نشان کرد: با رعایت این دستورالعمل‌ها، عمر بهره‌برداری از مدارس افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مدارس ماندگار در سراسر کشور، کمتر از ۱۰۰ مدرسه است، افزود: باید مدارس با عمر طولانی احداث شود و این موضوع شامل مدارس خیرین هم می‌شود.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه نباید اجازه دهیم تعمیرات موجب کاهش عمر مفید مدارس شود، افزود: دقت در این حوزه‌ موجب افزایش ۱۵ درصدی هزینه‌ها و حفظ سرمایه‌های ملی کشور خواهد شد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بیان کرد: توجه به نظارت در ساخت فضای آموزشی با کیفیت از اولویت‌های سازمان نوسازی است و اگر نظارت بر مصالح مصرفی در احداث فضای آموزشی مطلوب نباشد، افزایش هزینه‌ها را درپی خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه سازمان نوسازی باید در نگهداری مدارس دخالت کند، افزود: تلاش خواهیم کرد برای نگهداری ساختمان‌های آموزشی با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، ردیف بودجه مستقل داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.