یزد - معاون نخست‌وزیر کشور مجارستان گفت: یزدی‌ها تاریخ مشترک هزار ساله با مجارستانی‌ها دارند، ومجارستان آماده همکاری با استان یزد در همه زمینه‌ها به‌ویژه در زمینه گردشگری می باشد.

مجارستان آماده همکاری با استان یزد در تمامی زمینه‌ها است

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازروابط عمومی استانداری یزد، ژولت شمین در نشست دوجانبه با استاندار یزد اظهارداشت: موجب افتخار است که در استان و شهر زیبای یزد حضور دارم چراکه یزدی‌ها تاریخ مشترک هزارساله با مجارستانی‌ها دارند.

وی افزود: یزدی‌ها نقش مهمی در اداره کشور مجارستان دارند و آماده همکاری با جمهوری اسلامی ایران و استان یزد در همه حوزه‌ها به‌ویژه در زمینه صنعت توریسم و گردشگری و انرژی خورشیدی و هسته‌ای هستیم  ومردم مجارستان بسیار علاقه‌مند به سفر به استان یزد هستند تا با هویت‌های تاریخی و مردم این استان آشنا شوند و گنجینه ارزشمند فرهنگی یزد را از نزدیک مشاهده کنند.

شمین با اشاره به اینکه مجارستانی‌ها تنها ملت آسیایی در قاره اروپا هستند، افزود: جاذبه‌های طبیعی مجارستان از جمله چشمه‌های آب گرم و آب‌های معدنی می‌تواند برای ایرانیان بسیار جذاب باشد.

وی خاطرنشان ساخت: دولت مجارستان آمادگی گسترش همکاری با جمهوری اسلامی ایران و گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را دارد و مقامات ارشد مجارستان احترام زیادی به سیاست‌های تعاملی در روابط خارجی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران قائل هستند.

معاون نخست‌وزیر مجارستان با اشاره به اینکه مردم و دولت مجارستان با افتخار منتظر میزبانی از رئیس جمهوری ایران و هیات همراه ایشان هستند، ادامه داد: چارچوب همکاری‌های بین دو کشور را تصویب کرده‌ایم و در مورد قانون جلوگیری از مالیات مضاعف در هر دو کشور به توافق رسیده‌ایم.

شمین یادآور شد: یکهزار و ۴۰۰ نفر دانشجوی ایرانی در رشته‌های مختلف در مجارستان در حال تحصیل هستند و تاکنون نیز چهار هزار نفر نیز فارغ‌التحصیل شده‌اند، همچنین تعدادی از دانشجویان مجارستانی نیز در ایران تحصیل می‌کنند ودر واقع دانشجویان دو کشور سفیران فرهنگی ایران و مجارستان محسوب می‌شوند.

فصل جدید روابط

استاندار یزد نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از افزایش همکاری‌های ایران و مجارستان گفت: امیدواریم تفاهم‌نامه‌های منعقدشده بین دو کشور هرچه زودتر اجرایی شود.

سیدمحمد میرمحمدی با اشاره به ویژگی‌های شاخص استان یزد اظهارداشت: استان یزد یکی از مراکز صنعتی کشور با رتبه دوم ذخایر معدنی، بهشت انرژی خورشیدی، مقصد گردشگری، قطب بهداشت و درمان مرکز کشور و دارای ظرفیت‌های علمی، فرهنگی و فناوری زیاد است و زمینه‌های فعالیت مشترک و متقابل رابین دو کشور فراهم آورده است.

وی افزود: استان یزد با داشتن حدود ۶۵ دانشگاه و مراکز علمی و پژوهشی از جایگاه بالایی در استعدادهای علمی برخوردار است و ۲۳ سال متوالی توانسته است رتبه اول کنکور سراسری را به خود اختصاص دهد که هم‌اکنون در این استان ۹۸ هزار دانشجو در حال تحصیل می‌باشند.

میرمحمدی خاطرنشان ساخت: نگاه ویژه به منابع طبیعی و محیط‌زیست از مسائل موردتوجه در برنامه‌های استان است و دیدگاه ما واگذاری تدریجی امور منابع طبیعی و محیط‌زیست به مردم است.

وی میراث فرهنگی و گردشگری را ظرفیت شاخص استان دانست و افزود: در چهارساله اخیر تعداد گردشگران خارجی ۴ برابر شده است و بر همین مبنا برای توسعه مراکز خدمات گردشگری در قالب هتل‌های چند ستاره، بوم گردی و بازسازی خانه‌های سنتی برنامه‌های ارزشمندی را به اجرا گذاشته است.

وی گفت: خوشحالیم در این دولت همکاری‌های ایران و مجارستان رو به افزایش است، سیاست‌های اقتصادی دولت مبنی بر رفع موانع تولید و افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است و روزبه‌روز اثربخشی بیشتری به همراه داشته است.

استاندار تصریح کرد: خوشبختانه سفر نخست‌وزیر مجارستان با همراهی پنج وزیر و ۱۰۰ تن از تجار این کشور در آذرماه سال ۹۴ به ایران موجب شد تا روزنه امید جدیدی برای همکاری‌های بیشتر بین دو کشور به وجود آید.

میرمحمدی افزود: تشکیل جلسه اتاق مشترک ایران و مجارستان در بهمن‌ماه سال ۹۴ در تسهیل اجرای تفاهم‌نامه‌های منعقدشده، نویدبخش اجرا و عملیاتی شدن این برنامه‌ها درزمینه های مختلف است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.