مشهد- با وجود سرریز شدن مخزن چهار سد کم حجم در خراسان رضوی و بارش های اخیر اما بنا بر گفته متولیان هنوز ۶۱ درصد حجم کل مخازن آبی این استان خالی است.

 ۶۱ درصد ظرفیت مخازن سدهای خراسان رضوی خالی است

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ضمن اعلام این خبر در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: در حال حاضر فقط ۳۹ درصد حجم کل مخازن آبی استان پر شده است.

این مقام مسئول با اشاره به بهبود وضعیت بارش در استان افزود: سال گذشته ۷۲ درصد مخازن سدهای خراسان رضوی خالی بود.

وی در مقایسه وضعیت حجم ذخایر استان با سال قبل اظهارداشت: در پی بارش‌های بهاری روزهای اخیر از ۱۸ سد خراسان رضوی تنها مخزن چهار سد فریمان، سده، کمایستان و دولت آباد سرریز شده است.

نوروززاده با بیان اینکه در حال حاضر ۸/۳ میلیون متر مکعب در سد فریمان و ۵/۱ میلیون متر مکعب در سد کمایستان جغتای ذخیره شده افزود: در مخازن سدهای دولت آباد و سده خواف نیز به ترتیب ۲/۱ و ۵۸/۹ میلیون متر مکعب آب ذخیره شده است.

به گفته وی امسال وضعیت مخزن سد سده خواف در بهترین وضعیت پس از خشکسالی متوالی سال‌های اخیر قرار دارد.

افزایش ورود ۱۰۰ میلیون متر مکعبی آب به سد دوستی

این مقام مسئول در ادامه از ذخیره ۴۵۵ میلیون متر مکعب آب در سد دوستی خبر داد و گفت: این در حالی است که سال گذشته در این ایام ۳۴۶ میلیون متر مکعب آب در این سد ذخیره شده بود.

نوروززاده با اشاره به ورود ۸۷ میلیون متر مکعب آب از ابتدای سال ۹۶ تا روز گذشته به سد دوستی افزود: این در حالی است که کل آب ورودی به مخزن این سد از ابتدای سال آبی تا این تاریخ ۲۳۴ میلیون متر مکعب بوده است.

به گفته وی در حال حاضر ۳۷ درصد مخزن سد دوستی پر شده درحالی که این میزان در مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد بوده است.

وی در تشریح آخرین وضعیت مخازن دیگر سدهای استان نیز اظهار داشت: هم اکنون ۷۷ درصد مخزن سد تبارک، ۸۵ درصد مخزن سدهای چالیدره و قره تیکان پر شده است.

به گفته وی اما ذخیره آب در مخازن سدهای تبارک، کارده، طرق، سنگرد، یعقوبی و دوستی کمتر از ۵۰ درصد می‌باشد.

این مقام مسئول در پایان از افزایش ذخیره آب درسد کارده خبر داد و اظهار داشت: امسال ۳۵ درصد مخزن سد کارده پرشده، درحالی که این میزان در سال قبل ۲۷ درصد بود.

وی با بیان اینکه مخزن سد طرق نیز سال گذشته در این ایام ۴۰ درصد پر شده بود، گفت: خوشبختانه این میزان در سال جاری به ۴۴/۴۶ درصد رسیده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.