کرمان- مرگ کودک کهنوجی بر اثر عقرب زدگی در ۸ فروردین ماه با وجود تزریق پادزهر در مرکز درمانی و انعکاس گسترده آن در فضای مجازی ما را بر آن داشت به جزییات بیشتری از این حادثه و دلایل و راهکارهای پیشگیرانه در این خصوص بپردازیم.

غفلت مراکز تحقیقاتی از وجود نوعی عقرب خطرناک در کرمان

علیرضا لعل اکبری: مرگ کودک کهنوجی بر اثر عقرب زدگی در ۸ فروردین ماه با وجود تزریق پادزهر در مرکز درمانی و انعکاس گسترده آن در فضای مجازی ما را بر آن داشت به جزییات بیشتری از این حادثه و دلایل و راهکارهای پیشگیرانه در این خصوص بپردازیم.

گفته شده این عقرب گزیدگی از نوعی بوده که پادزهرهای موجود در مرکز درمانی منطقه محروم کهنوج نتوانسته برای کودک موثر واقع شود.

بنابر آمار ارایه شده طی پنج سال گذشته حداکثر ۵ عقرب گزیدگی منجر به فوت در جنوب کرمان صورت گرفته که تقریبا تمام آنها به دلیل مراجعه دیر بیمار به مراکز بهداشتی و درمان بوده است.

این در حالی است که  در مورد اخیر کودک به موقع به مرکز درمانی منتقل شده بود اما سرم تزریقی برای کودک کارساز نبود!

بنا بر اظهارات مسوولان بهداشتی شهرستان کهنوج عقرب گزیدگی کودک از نوع استثنایی بوده و پادزهر این عقرب در سرم ضدعقربی که به صورت عمومی استفاده می شود نبوده است.

گزش توسط عقربی خاص

در همین خصوص نماینده کهنوج در مجلس در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: با اطلاعاتی که از این موضوع دارم اینست که کسی فکر نمی کرده عقربی خاص او را گزیده باشد.

احمد حمزه با اظهار تأسف از فوت این کودک می گوید: در منطقه ۵ تا ۶ نوع عقرب شناسایی شده است که بدنبال آن سرم ضد عقرب این نوع عقربها در مراکز درمانی منطقه وجود دارد.

عقرب و پادزهری که در کرمان وجود نداشت

وی می افزاید: عقربی که این کودک را گزیده از نوع «گادین» بوده و این نوع عقرب و پادزهر آن در مراکز درمانی استان خوزستان یافت می شود اما در کرمان نه.

نماینده کهنوج تصریح می کند: کسی فکر نمی کرد در استان کرمان این نوع عقرب وجود داشته باشد تا اینکه تمهیدات لازم برای تهیه پادزهر آن در مراکز درمانی استان فراهم شود.

وی موضوع کوتاهی کادر درمانی منطقه کهنوج را در خصوص این حادثه رد می کند و می گوید: پرسنل تلاش خود را انجام دادند و سرم ضد سم عقرب گزیدگی را تزریق کردند اما تصور نمی کردند که گزش توسط عقرب گادین صورت گرفته باشد.

اتفاقی تکراری

وی در خصوص اینکه گفته شده حادثه اخیر بر اثر عقرب گزیدگی در منطقه برای پنجمین بار اتفاق افتاده تصریح می کند: این موضوع صحت ندارد و فقط ۳-۴ سال پیش یک مورد مشابه رخ داده است.

حمزه می افزاید: با بروز این اتفاق مشخص شد که عقرب گادین در استان کرمان حضور دارد و ضرویست که مسوولان درمانی استان نسبت به دسترس قرار دادن سرم ضد سم این نوع عقرب اقدام کنند.

نماینده کهنوج اظهار می دارد: بهتر است در سرمی که حاوی پادزهر چندین نوع عقرب است و در مراکز درمانی استان وجود دارد، پادزهر عقرب گادین نیز اضافه شود.

حمزه تصریح می کند: بدنبال این حادثه مقرر شد مسوولان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت پیگیری بکنند.

با این حال به نظر می رسد بروز این حادثه دردناک ضعف و غفلت مراکز تحقیقاتی استان را حکایت می کند.

 اگر این مراکز بطور پیوسته مناطق تحت نظارت خود را رصد می کردند عقرب گادین شناسایی می شد و مرگ کودک کهنوجی و دغدارشدن خانواده او رقم نمی خورد.

عقرب گزیدگی استثنایی

در همین حال معاون علوم پزشکی جیرفت در جمع خبرنگاران نیز پیش تر تصریح کرده بود که مورد اخیر عقرب گزیدگی در شهرستان کهنوج استثنا بوده و با وجود اینکه پادزهر عمومی برای عقرب گزیدگی تزریق شد اما برای کودک کارساز نبوده است.

قاسم شمس با اشاره بر لزوم کارتحقیقات میدانی در زمینه شناسایی عقربهای منطقه تصریح می کند: در بررسیهای اولیه تصمیم بر این شد که یک طرح تحقیقاتی در این زمینه به معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت داده شود تا در مورد عقربهای جنوب استان انجام شود و سم ضد عقرب آنها مشخص شود.

وی می افزاید: جلسه نخست رسیدگی به مرگ کودک در شهرسستان کهنوج با عوامل درگیر این موضوع تشکیل و گزاش اولیه ارائه شده که اگر کوتاهی باشد دانشگاه به طور جد دنبال می کند.

با این حال مردم منطقه کهنوج انتظار دارند دستگاههای مسوول استان کرمان با اتخاذ تدابیری مناسب، مانع تکرار حوادث تلخ این چنینی شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.