بعد از انتشار خبر حمله موشکی آمریکا به پایگاه نیروی هوایی ارتش سوریه، موضع گیری های و تحلیل های فروانی میان دو طرف روسی و آمریکایی رخ داد. آنچنان که پیش بینی کارشناسان حاکی از ان است که این اقدام حساب نشده ترامپ منجر به سردی روابط دو کشور در اینده نزدیک می شود.

پیامدهای یک حمله شتاب زده

قدس آنلاین - بعد از انتشار خبر حمله موشکی آمریکا به پایگاه نیروی هوایی ارتش سوریه، موضع گیری های و تحلیل های فروانی میان دو طرف روسی و آمریکایی رخ داد. آنچنان که پیش بینی کارشناسان حاکی از ان است که این اقدام حساب نشده ترامپ منجر به سردی روابط دو کشور در اینده نزدیک می شود.

اما برخلاف آنچه رسانه های غربی سعی در بزرگنمایی آن دارند، حمله موشکی آمریکا تنها به یک پایگاه نظامی ارتش سوریه بوده است و این موضوع نشان از آن دارد که آمریکایی ها حمله محتاطانه ای انجام داده اند. آنها تنها یک اقدام مقابله جویانه با ارتش سوریه و دولت اسد انجام داده اند.

آنچنان که رسانه های روسی منتشر کردند،   وزارت دفاع روسیه می‌گوید از ۵۹ موشکی که از روی ناوهای آمریکایی به سوی پایگاه هوایی الشعیرات سوریه شلیک شده، تنها ۲۳ فرورند به هدف اصابت کرده‌اند. وزارت دفاع روسیه ابراز داشته که مشخص نیست سرنوشت ۳۶ موشک دیگر چه شده است؟ این وزارتخانه اعلام کرده که روشن است حمله نظامی به شعیرات مدت‌ها پیش برنامه ریزی شده بود و تاکید کرده که تاثیر این حمله از بعد نظامی چندان زیاد نیست.


پوتین: حمله آمریکا به سوریه نقض قوانین بین المللی است

در همین خصوصو روسیا الیوم گزارش داد، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به تجاوز آمریکا به سوریه واکنش نشان  داد و تاکید کرد: حمله آمریکا تجاوز به حاکمیت سوریه و نقض قوانین بین المللی است. حملات آمریکا به سوریه تلاش است برای گمراه کردن توجهات از کشتار مردم در عراق.

وی در ادامه سخنان خود خطاب به مقامات کاخ سفید تصریح کرد: حمله آمریکا به سوریه به روابط مسکو-واشنگتن آسیب می رساند. چشم پوشی کامل از حقیقت به کارگیری سلاح های شیمیایی در سوریه از سوی تروریست ها، اوضاع را بسیار پیچیده می کند. سوریه سلاح شیمیایی ندارد.

ترامپ: دستور حمله را برای حفظ منافع ملی آمریکا صادر کردم

به گزارش فاکس نیوز،  ترامپ لحظاتی بعد از انتشار اخبار مربوط به شلیک حدود هفتاد فروند موشک به  سوریه افزود: من امشب دستور حمله نظامی محدود به پایگاه هوایی را صادر کردم که حملات شیمیایی در سوریه از آنجا شروع شده است.

وی گفت: جلوگیری از گسترش و به کارگیری تسلیحات شیمیایی به نفع امنیت ملی آمریکا است. دستور حمله را برای حفظ منافع ملی آمریکا صادر کردم. من از همه کشورهای متمدن می خواهم که به دنبال پایان دادن به قتل و خونریزی در سوریه باشند.

بیانیه شدید الحن کرملین وجوابیه تیلرسون به کرملین

همچنین رسانه های روسی گزارش دادند، کاخ ریاست جمهوری روسیه «کرمیلن» نیز در واکنش به حملات موشکی آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین نشست امنیتی در پی این حملات برگزار می‏کند. در بیانیه کرمیلن آمده است که به دنبال حملات موشکی آمریکا به سوریه، احتمال درگیری هوایی با آمریکایی افزایش یافت. کرملین اعلام کرد که حملات آمریکایی به پایگاه هوایی سوریه به نفع گروه‌های تروریستی مانند داعش و جبهه النصره است. «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا نیز در واکنش به بیانیه کاخ کرملین اعلام کرد برای انجام حمله هوایی (به سوریه) نیازی به موافقت روسیه ندارند.

لاوروف: همه همکاری‌ها بین آمریکا و روسیه در سوریه متوقف می‌شود

لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به تجاوز ارتش آمریکا به پایگاه هوایی شعیرات، ضمن تجاوزکارانه خواندن این حمله، تاکید کرد که اقدام نیروهای آمریکایی، مسکو را به یاد تجاوز به عراق در سال ۲۰۰۳ انداخت که بدون اجازه شورای امنیت صورت گرفت. وی تصریح کرد واشنگتن پیش از آنکه نتیجه تحقیقات در خصوص حمله شیمیایی به خان شیخون روشن شود، دست به تجاوز نظامی به سوریه زده است. لاوروف همچنین ابراز داشت که در این حمله، هیچ پرسنل نظامی روس جان خود را از دست نداده است. وزیر امور خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که تمام همکاری‌ها بین آمریکا و روسیه در سوریه متوقف می‌شود، این اقدام آمریکایی‌ها تنها می‌تواند تلاش‌های سیاسی صورت گرفته در آستانه و ژنو برای تسهیل راهکار سیاسی را تخریب کند.

تجاوز آمریکا به سوریه عربده کشی سیاسی-نظامی احمقانه ای بود

شبکه خبری المیادین نیز خبرداد، دفتر ریاست جمهوری سوریه در بیانیه ای به تجاوز آمریکا به پایگاه هوایی  الشعیرات این کشور واکنش نشان داد. در بیانیه ریاست جمهوری سوریه تاکید شده است: آمریکا در تجاوزی آشکار، فرودگاه الشعیرات را هدف قرار داد که اقدامی غیرمسئولانه و رفتاری احمقانه بود. تجاوز ناشی از دید کوتاه و تنگ نظری و بستن چشم به روی عرصه سیاسی و نظامی و به دور بودن از واقعیت است. اقدام آمریکا عربده کشی سیاسی و نظامی احمقانه ای بود. دولت های مختلف آمریکا سیاست های این کشور در حمله به کشورها و به زانو درآوردن ملت ها و تسلط بر جهان را تغییر نمی دهند. آمریکا تصور می کند که با این حمله، توانسته از گروه های تروریستی مزدور خود حمایت کند. سوریه صریحا تاکید می کند که این تجاوز عزم ما را برای نابود کردن مزدوران آمریکا افزایش می دهد.

در این میان کشورهای فرانسه، انگلستان، ایتالیا، آلمان، ترکیه، عربستان سعودی، بحرین و امارات رسما از حمله موشکی آمریکا به خاک سوریه حمایت کردند. این درحالی است که هریک از این کشورها خود را مدعی مبارزه با داعش در سوریه می دانستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.