دولت یازدهم به رغم وعده و وعیدهای فراوان در راستای بسامان رساندن اقتصاد ایران در کوتاه مدت حالا در آخرین روزهای عمر خود با کوله باری از وعده های عمل نشده و نابسامانی های روز افزون در دوره مدیریت خود مواجه است.

دولت در این روزهای پایانی کدام اقدام اقتصادی را باید در اولویت کاری خود قرار دهد؟ / از حذف یارانه ثروتمندان تا تکمیل مسکن مهر

قدس آنلاین - حدود ۴۰ روز دیگر انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم برگزار می شود تا اجاره نشین ساختمان پاستور برای ۴ سال دیگر از طریق آرای مردم مشخص شود. موضوعی که نشان دهنده پایان کار دولت یازدهم و نزدیک شدن به آغاز فعالیت دوازدهمین دولت در تاریخ چهار دهه ای انقلاب اسلامی است. دولت یازدهم به رغم وعده و وعیدهای فراوان در راستای بسامان رساندن اقتصاد ایران در کوتاه مدت حالا در آخرین روزهای عمر خود با کوله باری از وعده های عمل نشده و نابسامانی های اقتصادی تشدید شده در دوره مدیریت خود مواجه است. پایگاه خبری – تحلیلی قدس آنلاین در گفتگو با کارشناسان اقتصادی این سوال را مطرح کرده است که دولت یازدهم در ۴۰ روز باقی مانده از فرصت خود باید کدام اقدام اقتصادی را در اولویت کاری خود قرار دهد.

دولت یازدهم مسکن مهر را تکمیل و یارانه ثروتمندان را حذف کند

یعقوب محمودیان عضو هیات علمی دانشگاه کرمانشاه در این زمینه به قدس آنلاین گفت: طبیعتا در این مدت کوتاه نمی توان اقدام ساختاری انجام داد لذا به نظرم دولت در این مدت کوتاه می تواند دو اقدام را در برنامه کاری خود بگنجاند. وی در این باره تصریح کرد: اول اینکه بحث مسکن مهر که باید سال گذشته و حتی زودتر تمام می شد تا پایان عمر دولت یازدهم نهایی و تحویل داده شود. موضوع دوم بهبود توزیع درآمد است چرا که ضریب جینی در این دولت به شدت افزایش داشته است که در کوتاه مدت با حذف یارانه پردرآمدها و افزایش یارانه خانوارهای نیازمند تا حدودی می توان توزیع در آمدها را بهبود بخشید که در کوتاه مدت فقط می توان این دو هدف را انجام داد.

تمرکز دولت روی برنامه های توسعه

یوسف محنت فر عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه مازندران در این زمینه به قدس آنلاین گفت: به نظرم تنها کار قابل امکان در فرصت باقی مانده دولت این است که آنچه از برنامه پنجم باقی مانده است اجرایی کرده و در کنار آن روی ریل برنامه ششم حرکت کند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: بهتر است دولت در سیاست گذاری های اقتصادی خود  روی ریل برنامه حرکت کند چرا که اگر دولت می خواهد در این مدت موفقیتی داشته باشد باید روی همین مسائل تمرکز کند.

بررسی نقطه ای پروژه های اقتصاد مقاومتی

اله مراد سیف عضوهیات علمی دانشگاه امام حسین(ع) به قدس آنلاین گفت: دولت در ابتدای سال گذشته اجرای پروژه هایی را تحت عنوان پروژه های اقتصاد مقاومتی آغازکرد که امیدواریم وعده هایی که برای به نتیجه رسیدن این پروژه ها داده شده است به صورت و اقعی محقق شود. وی تصریح کرد: اجرایی شدن این پروژه ها در ماه های پایانی از فعالیت دولت یازدهم می تواند به مثابه گام مثبتی برای دولت یازدهم محسوب شود تا حداقل بتواند در پایان دوره مسئولیت خود یک کارنامه حداقلی از پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در کارنامه خود ثبت کند. سیف در خاتمه گفتگوی خود با قدس آنلاین خاطرنشان کرد: امیدواریم این موضوع با جدیت و به صورت انقلابی از سوی دولت دنبال شده و به سرانجام برسد.

احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل

ابوالقاسم اثنی عشری عضو سابق تجدید نظر شورای رقابت درباره اولویت اقتصادی دولت یازدهم در هفته های پایانی به قدس آنلاین گفت: در این مدت کوتاه بهتر است موسسات تولیدی که به واسطه رکود تعطیل یا نیمه تعطیل شده اند از سوی دولت شناسایی و با کمک منابع بانکی و سایر حمایت ها احیا شوند. وی درباره دومین اقدام دولت در آخرین روزهای کاری خود تصریح کرد: کنترل شدید بر واردات کالاهایی که مشابه داخلی آن وجود داشته و توان تولید آن در داخل کشور است دیگر اقدام مهمی است که دولت حداقل در این مدت کوتاه باید اجرای آن را آغاز کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.