۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
کد خبر: 518326

غلامحسین شافعی گفت: اتاق هیچ‌گاه وارد مسائل مرتبط با انتخابات نمی‌شود و پا بر فرش هیچ حزب و گروه سیاسی نمی‌گذارد؛ درعین‌حال، شاخص‌های موردنظر خود را که عموماً اقتصادی است مطرح می‌کند.

اتاق بازرگانی وارد انتخابات نمی‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  اتاق بازرگانی ایران، نخستین نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور در سال 96 با حضور هیات رئیسه برگزار شد. شافعی در این نشست با اشاره به نزدیکی زمان انتخابات ریاست جمهوری گفت: خواهش من این است که اتاق های سراسر کشور وارد هیچ دسته بندی سیاسی نشوند. گذشتگان ما این مورد را به نحو مطلوبی موردتوجه قرار داده‌اند و ما هم باید به‌خوبی از این امر صیانت کنیم.

وی  تصریح کرد: اتاق هیچ‌گاه وارد مسائل مرتبط با انتخابات نمی‌شود و پا بر فرش هیچ حزب و گروه سیاسی نمی‌گذارد؛ درعین‌حال، شاخص‌های موردنظر خود را که عموماً اقتصادی است مطرح می‌کند.

شافعی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفت: اساسی‌ترین مشکل ما در کشور بی‌برنامگی است و با چشم‌بسته در مسائل اقتصادی حرکت می‌کنیم. نداشتن برنامه موجب شده راه‌حل‌های کوتاه‌مدت و اورژانسی را مدنظر قرار دهیم و از راه‌حل‌های اصلی و بلندمدت غافل شویم.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور افزود: همه ما چه در دولت و چه در بخش خصوصی، ابزارها را به‌اشتباه به‌عنوان هدف قرار داده‌ایم. نرخ تسهیلات بانکی، نرخ مالیات، تعرفه‌های گمرکی، نرخ ارز همه این‌ها ابزارهایی برای رسیدن به توسعه اقتصادی هستند که ما این‌ها را به‌عنوان هدف مشخص کرده‌ایم.

شافعی بابیان اینکه در حال حاضر در شرایط اقتصادی عادی قرار نداریم گفت: این شرایط غیرعادی را نمی‌توان با تصمیمات عادی پشت سر گذاشت. برای حل مشکلات باید تصمیمات جدیدی بگیریم.

رئیس اتاق ایران همچنین بر هم‌صدایی سه بخش غیردولتی شامل اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون تأکید کرد و گفت: بخش غیردولتی می‌تواند تأثیرگذاری خود را با یک‌صدایی و رسیدن به اجماع در درون خود افزایش دهد.

در ادامه، مسعود خوانساری، نایب‌رئیس اتاق ایران، به مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: در مورد مالیات بنگاه‌های کوچک و متوسط مقرر شد اظهارنامه‌های مالیاتی بنگاه‌ها ملاک عمل قرار گیرد و برگ تشخیص، توسط ممیزان مالیاتی صادر نشود. اگرهم مغایرتی وجود داشت بر اساس رسیدگی به دفاتر اقدام شود.

خوانساری افزود: همچنین در سه موضوع تأمین اجتماعی مانند رسیدگی‌های ده‌ساله به دفاتر اجتماعی مصوباتی داشتیم. مصوب شد رسیدگی به دفاتر تأمین اجتماعی به شش ماه محدود شده و رسیدگی‌های ده ساله به دفاتر انجام نگیرد که اتاق‌ها باید این موضوع را به همه واحدهای تولیدی خود ابلاغ کنند.

شافعی با اشاره به سخنان خوانساری گفت: دو نامه از تأمین اجتماعی دریافت کرده‌ایم. یکی در موردحسابرسی از دفاتر، که باید شش‌ماهه باشد نه ده‌ساله و دیگری اینکه وزارت کار تفویض اخبار خود را از تأمین اجتماعی پس گرفته و نماینده ای در هیات‌های بدوی و تجدیدنظر معرفی کند. این موارد را به اتاق‌های استانی هم ابلاغ می‌کنیم تا مطلع شوند.

لزوم حمایت اتاق‌ها از جریان نوگرایی در کسب‌وکار

در بخش دیگری از نشست روسای اتاق‌های سراسر کشور، پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق ایران با اشاره به‌قرار داشتن در سومین سال دوره هشتم هیات نمایندگان گفت: امسال سال نتیجه‌گیری است و سال آینده به جهت برگزاری انتخابات یک سال کاری کامل محسوب نمی‌شود. باید نمود فعالیت‌های خود را امسال جاری کنیم و آنچه باقی می‌ماند را به سال آینده واگذار کنیم. باید بیشترین میزان تلاش و همکاری را در سال 96 داشته باشیم.

پدرام سلطانی افزود: اقتصاد کشور در شرایطی قرار دارد که در آستانه تغییر است. بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط رو به افول هستند. ما به‌عنوان مسئولان اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور در چنین برهه‌ای مسئولیت خطیری داریم.

سلطانی لزوم توجه به جریان نوگرایی و تغییر شیوه‌های کسب‌وکار را مورد توجه قرار داد و گفت: اگر به تغییر مدل‌های کسب‌وکار توجه نکنیم در سال‌های آینده به‌عنوان یک قصور برای ما نوشته خواهد شد. چراکه ما مسئول بروز خلاقیت، حمایت از آن و رسوخ نوگرایی به اقتصاد کشور هستیم.

نایب‌رئیس اتاق ایران افزود: امسال باید نهضت حمایت از فعالیت‌های نوین را در تمام استان‌ها راه‌ اندازی کنیم و همه اتاق‌ها باید ارتباطات تنگاتنگی با پارک‌های علم و فناوری داشته باشند. چراکه پارک‌های علم و فناوری سرچشمه‌ی زلال ورود خلاقیت، ابتکار و نوآوری به اقتصاد کشور هستند. باید تلاش کنیم مسیر این سرچشمه‌ها در کشور باز شود.

سلطانی افزود: در ابتدای هرسال جدید از خدا می‌خواهیم احوالات ما را به بهترین شکل تغییر دهد اما امسال باید در خصوص احوالات اقتصاد کشور و نقش بخش خصوصی خواهان تغییرات باشیم.

نایب‌رئیس اتاق ایران با تأکید برافزایش مطالبه گری در میان فعالان بخش خصوصی گفت: چون در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هستیم باید مطالبه گری خود را از همه اجزای دولت افزایش دهیم.

سلطانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فرهنگ سخت‌کوشی در کشورهای دیگر گفت: آنچه همه ما در سفر به کشورهای دیگر متوجه می‌شویم این است که جامعه‌ ایرانی فراموش کرده در رقابت جهانی یکی از محورهای اصلی، سخت‌کوشی است و همه اقشار جامعه باید به این امر، توجه زیادی کنند. وی ترویج آموزش، به‌ویژه‌ آموزش‌های عملی مرتبط با نیازهای بخش صنعت را در این زمینه ضروری دانست.

برای بهبود شرایط اقتصادی به راهکارهای بلندمدت احتیاج داریم

محمدرضا انصاری، نایب‌رئیس اتاق ایران با اشاره به بدهی‌ هفت هزار میلیارد تومانی دولت و معوقات بانک‌ها گفت: اقتصاد ما اقتصادی گرفتار در مسائل عمیق است.

انصاری در تحلیل شرایط امروز اقتصاد گفت: تفکر دولتی که همیشه در اقتصاد ما حاکم بوده و مختص این دولت هم نیست، نمی‌گذارد از نیروی عظیم بخش خصوصی به‌خوبی استفاده شود. درحالی‌که دولت تنها با رجوع به بخش خصوصی می‌تواند از مشکلات بزرگ رهایی یابد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با تاکید بر توجه به راهکارهای بلندمدت، برای حل مشکلات اقتصاد گفت: راهکارهای کوتاه‌مدت برای حل مسائل بزرگ اقتصاد کشور به نتیجه نمی‌رسد. باید به بسترسازی و راهکارهای ریشه‌ای برای حل مشکلات اقتصادی کشور بیندیشیم.

انصاری همچنین لزوم مطالبه گری و پیگیری امور را از طرف بخش خصوصی خواستار شد و گفت: در زمینه خصوصی‌سازی، تحقق رشد هشت‌درصدی و توسعه پایدار، اتاق باید مطالبه گر باشد.

نایب‌رئیس اتاق ایران افزود: رشد 7.8 درصدی اعلامی دولت مربوط به نفت است چراکه نفت ما فروخته شده و پول آن نیز به کشور بازمی‌گردد. این رشد متکی به توسعه نبوده و منجر به توسعه پایدار نمی‌شود.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران افزود: در بعضی از استان‌ها تعداد زیادی واحدهای کوچک فعالیت دارند که رفع مشکلات آن‌ها در کنار راه‌حل‌های بلندمدت به راهکارهای کوتاه‌مدت هم نیاز دارد.

حسین پیرموذن، رئیس اتاق اردبیل و عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به نامه دولت به 3 اتاق برای جمع بندی و ارسال مشکلات اشتغال و سرمایه‌گذاری تا تاریخ سی‌ام فروردین گفت: سال گذشته نیز با همین تصمیم دولت در چند بخش مانند چک‌های برگشتی و اجراییات سازمان تأمین اجتماعی، بسیاری از مشکلات بخش خصوصی استان اردبیل رفع شد. ما باید به‌خوبی از این فرصت استفاده کرده، پیشنهادات را جمع‌بندی و به دولت برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.