معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: ایران از نظر نرخ رشد کمی و کیفی تولید مقالات علمی در دنیا رتبه اول را دارد.

ایران رتبه اول نرخ رشد کیفیت مقالات علمی در دنیا را دارد

  به گزارش «قدس آنلاین»،  وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در نشست خبری صبح امروز با ارائه گزارشی از عملکرد حوزه پژوهش و فناوری کشور، گفت: در سال ۲۰۱۳ تعداد ۳۱ هزار و ۱۴۲ مقاله داشتیم که این آمار در سال ۲۰۱۴ به ۳۳ هزار و ۱۷۴ مقاله، در سال ۲۰۱۵ به ۳۷ هزار و ۹۸۶ مقاله و در سال ۲۰۱۶ به ۴۳ هزار و ۲۹۲ مقاله رسید یعنی رشد کمی تولید مقالات کشورمان نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد بوده است. بنابراین از نظر رشد کمی تولید علم در دنیا بین ۲۵ کشوری که ۸۵ درصد سهم تولید علم دنیا را دارند، مقام اول را داریم و پس از ما کشورهای روسیه و چین قرار دارند.

وی افزود: سهم تولید مقالات ما در سال ۲۰۱۳ به میزان ۱.۳۴ درصد تولید علم دنیا بوده است که این آمار در سال ۲۰۱۴ به ۱.۳۶ درصد، در سال ۲۰۱۵ به ۱.۴۹ درصد و در سال ۲۰۱۶ به ۱.۷۹ درصد رسید و با توجه به اینکه شعار ما تولید کمی و ارتقای کیفیت بوده است رشد کیفی مقالاتمان نیز در دنیا رتبه اول را دارد به طوری که در سال ۲۰۱۲ سهم ما در تولید مقالات کیفی ۰.۶ درصد بوده و در حال حاضر به ۲.۲ درصد رسیده است.  

احمدی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در حوزه علوم انسانی است، گفت: هنوز در مجامع بین‌المللی شرایط مناسبی در حوزه علوم انسانی نداریم که در این زمینه آیین‌نامه تشویقی خاص برای مقالات حوزه علوم انسانی ابلاغ کردیم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، عنوان کرد: یکی از سیاست‌های ما نیز ارتقای سطح نشریات علمی نیست و به این نشریه کمک می کنیم که بتواند در پایگاه‌های علمی ثبت شوند، در حال حاضر علاوه بر ۲۲ نشریه حوزه وزارت علوم ۱۲ نشریه جدید را وارد ISI کردیم و ۱۲۰۰ نشریه داخلی داریم که ۶۳۰ نشریه مربوط به علوم انسانی است.  

وی ادامه داد: بر اساس گزارش لایدن، ما در سال ۲۰۱۳ تعداد ۵ دانشگاه در سیستم رتبه‌بندی لایدن داشتیم که در حال حاضر این تعداد به ۱۴ دانشگاه رسیده است، در رتبه‌بندی تایمز هم ۱۳ دانشگاه داریم که در سال ۲۰۱۳ فقط یک دانشگاه در لیست مجموع دانشگاه‌های برتر بودند.

احمدی، گفت: دانشگاه‌ها برای اینکه بتوانند در نظام بین‌المللی ظاهر شوند به جز بحث کیفیت باید استاندارد بین‌المللی را داشته باشند که در دو، سه سال اخیر وضعیت ارتباطی ما با مراکز پژوهشی بسیار تقویت شده است و حضور ما در مجامع علمی بین‌المللی مانند سزامی و سرن باعث شده در پروژه‌های بزرگ بین‌المللی هم حضور فعال داشته باشیم.  

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، گفت: در سال ۹۲ حدود ۵ میلیارد تومان عقد قرارداد با فن‌بازار داشتیم که این میزان در سال ۹۳ حدود ۱۲ میلیارد تومان، ‌ در سال ۹۴ حدود ۲۴ میلیارد تومان و در سال ۹۵ حدود ۷۷ میلیارد تومان بوده است که در طول سال ۹۴ تا ۹۵ هم ۲۱۲ میلیارد تومان عقد قرارداد داشتیم.  

وی اضافه کرد: در زمینه ارتباط با صنعت نیز برای نخستین بار در تاریخ نفت کشور قرارداد بین دانشگاه‌ها، وزارت علوم و وزارت نفت را در دو حوزه داشتیم، این قرارداد حدود هزار میلیارد تومان برای ۱۰ سال بوده است که بین ۹ مرکز پژوهشی و ۲۰ میدان نفتی انجام شد.

احمدی، گفت: با حوزه دفاعی نیز دو قرارداد داشتیم که یکی در سال ۹۳ برای توسعه فعالیت‌های پژوهشی بوده که بر این اساس ۲۰۰ پروژه با مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار دارد و به تازگی نیز قراردادی برای فرصت‌های مطالعاتی و حمایت از پایان‌نامه‌ها تکمیل کردیم.  

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با اشاره به ۴ خروجی وزارت علوم در بحث اقتصاد مقاومتی، گفت: بحث تغییر نظام آموزشی برای حل مشکلات صنعتی و اقتصادی، ساماندهی آموزش عالی، ارتقای دانشگاه‌ها در سطح بین‌المللی و دانشگاه کارآفرین را در دستور کار داریم.

به گفته وی، آیین‌نامه مقابله با تخلفات پژوهشی به منظور ارتقای جایگاه اخلاق علمی در پژوهش نیز ابلاغ شده است.  

احمدی، گفت: طرح‌های کلان اعتباری جدا از اعتبارات دانشگاه‌ها دارند که در آخرین نشست سال گذشته مصوب شد که ۲۲ طرح کلان در سازمان برنامه‌ریزی تأمین اعتبار شود که فکر می‌کنیم این مسأله عملیاتی می‌شود.  

به گفته وی، تعداد طرح‌های کلان ۴۷ طرح بود که ۱۳ طرح از رده خارج شد زیرا متقاضی برای تأمین اعتبار نداشت، ۲۲ طرح قطعی شد و ۱۲ طرح نیز در دست بررسی است.  

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، ادامه داد: مجلس با جدول ۱۴ موافقت نکرد بنابراین عددی که فکر می‌کردیم به اعتباراتمان اضافه شود افزوده نشد.

احمدی در رابطه با بدهی ایران به سزامی بابت حق عضویت، گفت: یکسری تعهدات آزاد و داوطلبانه وجود دارد و یکسری هم تعهدات رسمی است که مقدار زیادی از این تعهدات را تلاش کردیم در یکی، دو سال اخیر بپردازیم و مقداری هم در انتقال ارز مشکل داشتیم که در حال برطرف کردن مشکلات هستیم.  

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.