۲۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۵
کد خبر: 518451

کودکان زیر 5 سال یکی از آسیب‌پذیر ترین گروه‌ها در برابر آلودگی هوا هستند.

خطرات آلودگی هوا برای کودکان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  خبرآنلاین، نتایج گزارش منتشرشده از سوی سازمان بهداشت جهانی در مارس 2017 نشان می‌دهد، بیش از یک مورد از 4 مورد مرگ‌ومیر کودکان زیر 5 سال مربوط به کیفیت نامطلوب محیط‌زیست است. بر اساس گزارشات سازمان بهداشت جهانی، سالانه مخاطرات زیست‌محیطی از قبیل آلودگی هوای محیط‌های سربسته و فضای باز، قرار گرفتن در معرض دود سیگار، آب ناسالم، بهداشت نامناسب عامل مرگ بیش از 7/1 میلیون کودک زیر 5 سال است.
دکتر «مارگارت چان» مدیرکل سازمان بهداشت جهانی در این خصوص می‌گوید: سیستم ایمنی، اعضاء و سلول­های در حال رشد کودکان در مقابل آلودگی‌های هوا و آب آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به بزرگسالان دارند.مخاطرات زیست‌محیطی برای کودکان از رحم مادر آغاز شده و خطر تولد زودرس را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، بر اثر مواجهه نوزادان با آلودگی هوا در محیط‌های بسته، فضای آزاد و قرار گرفتن در معرض دود سیگار احتمال ابتلا به ذات‌الریه و بیماری‌های مزمن تنفسی مانند آسم در دوران کودکی افزایش می‌یابد. مواجهه با آلودگی هوا در این مرحله از زندگی خطر بروز عوارض مادام‌العمری چون بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و سرطان را افزایش می‌دهد.
دکتر «ماریا نیرا»، مدیرگروه بهداشت عمومی، محیط‌زیست و عوامل اجتماعی سلامت سازمان بهداشت جهانی در خصوص تهدیدهای شایع و در حال ظهوری مانند عدم بازیافت و دفن بهداشتی زباله‌های الکترونیکی والکتریکی مانند تلفن‌های همراه قدیمی نام برد که این مواد می‌توانند عامل کاهش بهره هوشی و آسیب‌های ریوی و بروز سرطان در کودکان در معرض این آلودگی‌ها شود. بیش بینی می‌شود که تولید زباله‌های الکترونیکی و الکتریکی بین سال‌های 2014 تا 2018، 19 درصد رشد داشته باشد.
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر کودکان زیر 5 سال در سراسر جهان شامل عفونت‌های تنفسی و ذات‌الریه، عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم و بروز بیماری‌های گوارشی، تولد زودرس نوزادان، حوادث (غرق‌شدگی و سوختگی) و بیماری مالاریا است.
در این میان ابتلا به بیماری­های تنفسی منتسب به آلودگی هوا بویژه ذات‌الریه بیشترین سهم را در مرگ‌ومیر کودکان زیر 5 سال به خود اختصاص داده است. سالانه 1.7 میلیون مرگ‌ومیر منتسب به مخاطرات زیست‌محیطی در کودکان زیر 5 سال رخ می‌دهد که 570.000 مورد آن مربوط به آلودگی هوا است. در حدود یک میلیون کودک در سراسر جهان بر اثر بیماری ذات‌الریه فوت می‌کنند که نیمی از این تعداد به دلیل آلودگی هوا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.