متاسفانه تاکنون رفت و آمدها با اروپایی ها خروجی نداشته است و کسب و کار ما با کشورهای دیگر همچنان دچار همان گره‌هایی است که در دوران قبل از برجام هم وجود داشت

یک دلار هم بعد از برجام وارد ایران نشد! / خروجی سفر هیات‌های تجاری به تهران در پسابرجام نزدیک به صفر است

به گزارش قدس آنلاین، بابک افقهی معاون وزیر سابق صنعت و رئیس اسبق سازمان توسعه تجارت  در خصوص میزان تاثیرگذاری سفرهای هیات‌های تجاری کشورهای مختلف اروپایی به ایران اظهار کرد: تا این لحظه همه رفت و آمدهایی که دولت یازدهم در پسابرجام با اروپایی‌ها داشته است خروجی نزدیک به صفر داشته است.

وی افزود: چند ده هیات خارجی از اروپا به اسم سرمایه گذاری وارد ایران شدند و ادعا کردند که می خواهند با ایران کار کنند، اما آنچنان پروژه مشهودی را با ایران جلو نبردند به غیر بعضی از شرکت اروپایی در حوزه های خاص با اجازه آمریکا و تحت اهداف خاصی مثل کمپانی شل که این رویه را دنبال می کرد.

رئیس اسبق سازمان توسعه تجارت عنوان کرد: در حوزه هایی که ما نیازمند سرمایه گذاری هستیم و صنایع پیشرو ما برای توسعه اشتغال، اتفاق خاصی نیفتاده است. اگر فرانسه یا هر کشوری بخواهد با ایران کار بکند می توان از آن استقبال کرد اما یکی از ضرورتهای این همکاری این است که مشکلات و موانع بانکی را خودشان حل کنند. واقعا اگر این اتفاق بیفتد اتفاق خیلی خوبی است و اشکالی ندارد که به ایران بیایند سرمایه گذاری کنند و با ما کار کنند.

افقهی خاطرنشان کرد: ولی متاسفانه تاکنون رفت و آمدها با اروپایی ها خروجی نداشته است و کسب و کار ما با کشورهای دیگر همچنان دچار همان گره هایی است که در دوران قبل از برجام هم وجود داشت. خیلی از صنایع به طور خاص در بعضی از کشورهای متمرکز است و ما لزوما هم در آن ها تولید کننده نیستیم.

وی بیان کرد: به خصوص در حوزه و هواپیما یا بعضی از صنایعی که در ایران زمینه قبلی داشته است مانند همکاری با کمپانی پژو که سابقه حضور در ایران را داشته است.

معاون وزیر سابق صنعت تصریح کرد: مهم نیست در پسابرجام با فرانسه تعامل کنیم یا با آلمان تعامل کنیم و یا به سراغ کشورهای دیگر برویم. مهم این است که در قراردادهای پسابرجام به منافع ملی خود و بخشهایی از اقتصاد کشور که اشتغال ایجاد می کند و تکنولوژی وارد کشور می کند فکر کنیم.

افقهی عنوان کرد: باید به دنبال کشوری برویم که واقعا سرمایه گذاری خارجی در ایران می کند وگرنه فی نفسه انعقاد قرارداد با کشورهای مختلف و یا تمرکز بر یک کشور خاص مشکلی ندارد. مهم این است که خریدار کالای مصرفی نباشیم و قراردادهایی را که امضا می کنیم که به سود ما باشد.

وی افزود: مثلا در بحث خرید هواپیما خود خرید هواپیما یک ارز بری دارد، ولی زنجیره شغلی که با خرید هوایما وارد کشور می شود بسیار ارزشمند است از نگهداری هواپیما بگیرید تا خدمات کترینگ و  فرودگاهی آن. اگر ما بتوانیم این زنجیره را وارد کشور کنیم و دوباره به دست فرانسوی ها ندهیم کار ارزشمندی است.

معاون وزیر سابق صنعت گفت: ولی اگر در قراردادمان قرار است همه این کارها را فرانسوی ها انجام دهند و برای آنها اشتغال ایجاد شود طبیعی است که با منافع ملی ما در تضاد است و برای ما مشکلساز خواهد شد.

منبع: نسیم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.