بی شک ولادت در کعبه اشارت و رمزی است براینکه توحید مغز و محتوایی به نام امامت دارد و تاثیر گذاری توحید در کنار امامت آشکارمی شود

الگوی نظام اجتماعی اسلام را عینیّت بخشید

حجت الاسلام و المسلمین دکتر غلام نبی گلستانی  در گفت و گو با قدس آنلاین میلاد امام علی (ع) در کعبه را از شگفتی های زندگی این امام همام عنوان کرده گفت: اگر بخواهیم به  شگفتی های زندگی امام علی (ع) بپردازیم بهتر است به عنوان اولین موضوع به بحث ولادت ایشان در خانه کعبه اشاره شود. ولادت در خانه کعبه بیانگر آن است که توحید مغزی به نام ولایت دارد یعنی توحید بدون ولایت پوک و توخالی است. در حقیقت مصداق این موضوع را امام رضا (ع) در سفر به نیشابور مطرح کردند جایی که فرمودند: کلمه (لااله الا الله)   برج و باروی محکمی است که هر کس درآن پا نهاد از هر گزندی ایمن است اما به شروطها!! بی شک یکی از اصلی ترین شروط وارد شدن در عرصه ایمان اعتقاد به ولایت و در خط ولایت بودن است.

وی در این باره افزود: نکته تولد امام علی (ع) در کعبه بسیار حائز اهمیت است چرا که در احکام شرعی آمده  که اگر کسی در مسجد نماز بخواند و نقطه ای از مسجد آلوده باشد قبل از نماز بر او واجب است آن پدیده و نجاست را برطرف کرده سپس نماز بخواند مگر اینکه فرصتی نداشته باشد یا نمازش قضا شود، یا در موضوع زایمان حضرت مریم هنگامی که درون بیت المقدس بود و می خواست حضرت عیسی را به دنیا بیاورد از او خواستند برای وضع حمل به خارج از مسجد برود در حالی که " فاطمه بنت اسد" مادر حضرت علی(ع) با دعوت از سوی حضرت حق دیوار کعبه برایش شکافته شده و فرزندش را در آنجا به دنیا می آورد. بی شک ولادت در کعبه اشارت و رمزی است براینکه توحید مغز و محتوایی به نام امامت دارد و تاثیر گذاری توحید وقتی است که در کنار امامت قرار بگیرد.

دکتر گلستانی استاد حوزه ودانشگاه با اشاره به شباهت های میان پیامبر اکرم (ص) وامام علی (ع) تصریح نمود: قابل توجه است که بدانیم  امام علی (ع) مشابهت های قابل توجهی با پیامبر اکرم دارد. همه می دانیم از منظر شیعه امامت تداوم نبوت است وامام تبلور وتجسم نبوت است بنابراین امام غیر از موضوع وحی دارای تمامی ویژگی های پیامبراست. پیامبر ۶۳ سال عمر کرد امام علی هم ۶۳، پیامبر از سن هشت سالگی وارد خانه ابی طالب و تحت تربت فاطمه بنت اسد و حضرت ابوطالب قرار گرفت و حضرت علی نیز از هشت سالگی وارد خانه پیامبر و تحت تربیت مستقیم ایشان قرار گرفت. هنگامی که حضرت علی (ع) خبر فوت مادرش را آورد پیامبر به وی گفت که "فاطمه بنت اسد" مادر من نیز بود چرا که در دامن او رشد کرده بود. پیامبر در ۲۵ سالگی ازدواج کرد و حضرت علی نیز در ۲۵ سالگی ازدواج نمود. بی شک زندگی امام علی (ع) مشابهت های زیادی با زندگی پیامبر دارد.

حجت الاسلام غلامنبی گلستانی زندگی با تشریح زندگی امام علی در  پنج قسمت عنوان کرد:  زندگی ۶۳ ساله امام علی را می توان به پنج مرحله کلی تقسیم کرد. دوره اول از سی ام عام الفیل تا زمان بعثت پیامبر است زمانی که امام علی (ع) بین یازده تا دوازده سال سن دارد. دوره دوم از بعثت تا هجرت پیامبر است. در دوره اول  امام علی مستقیم  در دامن پیامبر است همانگونه که در نهج البلاغه می گوید مثل یک بچه که دنبال مادرش بود دنبال پیامبر بودم و کارهایش را تکرار می کردم در دوره دوم از بعثت تا هجرت است با تمام وجود در خدمت اسلام وپیامبر بود سختی های فراوانی کشید واولین مردی است که به پیامبر ایمان آورد و اسلام راپذیرفت. حضرت علی خود به این موضوع اشاره کرده که در ابتدای اسلام سه نفره نماز می خواندیم همانگونه که همه حضرت خدیجه را اولین زن ایمان آورنده به پیامبر می دانند امام علی (ع) نیز اولین مردی است که به پیامبر ایمان آورد.

وی دومین مرحله زندگی امام علی را از بعثت تا هجرت پیامبر عنوان کرده اظهار داشت: حضرت علی (ع) در مقطع دوم از بعثت تا هجرت دوران سختی را پشت سر گذاشت. کفار محیط و زندگی سختی را برای مسلمانان ایجاد کرده بودند بنحوی که دوران سخت تبعید و زندگی در شعب ابوطالب  باعث مرگ حضرت خدیجه وابوطالب شد. در این مقطع وقتی کفار و مشرکین از راه های مختلفی وارد می شوند تا پیامبر را وادار به ترک توحید ومقابله با بتها کنندامام علی است که در خدمت پیامبر وکمک به  پیامبر حاضر می شود. هنگامی که پیامبر (ص) ماموریت می یابد که مکه را به سمت مدینه ترک کند این امام علی (ع) است که در  بستر او می خوابد تا پیامبر به سلامت مکه را ترک کند و این علی است که برای حفظ سلامت پیامبر مرگ را با تمام وجود می پذیرد آنچنان که قرآن کریم نیز به این موضوع اشاره داشته است.

مرحله سوم زندگی امام علی از منظر این استاد حوزه و دانشگاه اینگونه عنوان شد: مرحله سوم زندگی امام علی از هجرت مکه به مدینه آغاز می شود او مامور است که به همراهی سه زن که فاطمه نام دارند به سمت مکه روانه شود. هنگامی که پیامبر در مدینه در حال تشکیل حکومت دینی بود که براساس عدالت؛ آزادی و رشد انسانیت باشد  با  مخالفت و مزاحمتهای زیادی رو به رو بود این علی (ع) است که  پروانه وار بر گرد وجود پیامبر می گردد. در ۲۷ جنگی که کفار به پیامبر تحمیل کرده بودند حضرت علی (ع) در تمامی جنگ ها به غیر از جنگ تبوک که به خاطر حفظ موقعیت حکومت به دستور پیامبر درشهر ماند در کنار رسول خدا بود و  فرماندهی جبهه نظامی را برعهده داشت. زندگی امام علی (ع) درکنار پیامبر و بعد از او زندگی سرشار از رمز و راز، جهاد و اجتهاد و عدالت وآزادگی است.

دوره چهارم زندگی امام علی به دوره بعد از رحلت پیامبر مرتبط می شود. این استاد حوزه و دانشگاه دراین باره افزود: مقطع چهارم  زندگی امام علی (ع) را باید در دوران پس از مرگ پیامبر(ص) مورد بررسی قرار داد. بعد از رحلت پیامبر است که حوادث و جریاناتی در تشکیل حکومتهای خلفای اول تا سوم اتفاق می افتد.  در دوران خلافت خلیفه سوم که امویان بر قدرت تکیه می زنند و مسیر خلافت از عدالت خارج می شود و افرادی که توسط پیامبر اسلام طرد شده بودند به مدینه و صحنه حاکمیت باز می گردند باز امام علی (ع) است که در بهبوحه خشم مردم علیه حکومت با خیرخواهی و انتقاد نسبت به وضعیت موجود سه بار وساطت می کند بنحوی که فرزندانش را مامور می کند تا از آشوب جلوگیری کنند مبادا خونی بر زمین ریخته شود اما عملکرد حکومت به گونه ای است که مردم به خشم آمده و خلیفه سوم را به قتل می  رسانند.

وی مقطع پنجم زندگی امام علی (ع) را در دوران کوتاه حکومتی مطرح کرده افزود: مقطع پنجم زندگی امام علی (ع) به  دوران حکومت ایشان مربوط می شود. گرچه حکومت امام علی چهار سال و نه ماه به طول انجامید اما در این مدت کوتاه امام علی (ع) خالق حکومتی بود که توانست بسیاری از مشکلات و پیامدهای حکومتهای سابق را از بین برده و نمونه حکومتی دینی و اسلامی همچون نظام نبوی را به ثمر بنشاند. امام علی (ع) در دوران کوتاه حکومتش توانست امنیت اجتماعی واقتصادی جامعه را تامین کند دقیقا همانند اوضاعی که در زمان پیامبر ایجاد شده و خداوند متعال در سوره مبارکه قریش نیز بدان اشاره کرده است.

دکتر غلامنبی گلستانی استاد حوزه و مولف کتب دینی چند محور را رکن اصلی حکومتداری امام علی (ع) معرفی کرده گفت: حکومت امام علی (ع) بر چند محور متکی است که از جمله آن می توان به  محور اسلامی وانسانی اشاره کرد. امام علی (ع) فرمودند تا زمانی که من زنده هستم اجازه نمی دهم ارزشی از ارزشهای اسلامی نادیده گرفته شود.  مساله دوم حفظ کرامت وشخصیت وحیثیت انسان است که در حکومتداری امام علی (ع) مصادیق بارزی از آن عنوان شده است. امام علی به مردم آموخت که باید حرمت انسان پاس داشته شود. اصل حکومت امام علی (ع) براساس رفع تبعیض واجرای عدالت است تا جایی که فرمود اگر حسن وحسین هم کاری برخلاف عدالت در حکومت من انجام دهند به شدت مجازات می شوند.

امام علی (ع) درباره حکومتش فرمود: مردم همچون دندانه های شانه با هم مساوی وبرابرند. مساله آزادی از ویژگی های حکومتی است که امام علی براساس اسلام و انسانیت آزادی بیان وعقیده وعمل حق عموم مردم می داند. با آنکه خوارج به استهزاء و بدگویی امام علی می پردازند تا زمانی که امنیت جامعه را به خطر نیانداخته اند امام با آنان رو در رو نمی شود وحتی پیش از جنگ نیز با نصیحت و ارسال واسطه هایی قصد اصلاح آنان را دارد. آزادی از اصول اصلی است که امام علی معتقد است در نهاد بشریت نهاده شده است. امام علی (ع) دراین باره می فرماید: برده دیگری مباش که خدا تو را در متن خلقتت آزاد خلق کرده است.

وی دراین  باره افزود: جورج جرداق نویسنده مسیحی و صاحب کتاب امام علی صدای عدالت انسانی معتقد است که عدالت طلبی امام علی منجر به شهادتش شد. اگر امام دست از دفاع از حقوق مردم برمی داشت می توانست سالیان سال بر اریکه قدرت تکیه زند اما این عدالت خواهی امام است که حتی دروصیت به فرزندانش می گوید:یار مظلوم ودشمن ظالم و ستمکار باشید. امام علی (ع) توانست در دوران حکومتی خود الگوی نظام اجتماعی مناسبی را از اسلام در منظر بشریت قرار دهد که با گذشت قرن ها از آن همچنان بسیاری از مردم دنیا حتی غیر مسلمانان می گویند ای کاش دنیا می توانست بار دیگر انسانی مثل علی را به وجود بیاورد.

 از آخرین وصایای امام علی (ع) به همه شیعیان است که می فرماید: مرا در چهار چیز کمک کنید، در پارسایی، پاکدامنی، تقوی وسخت کوشی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.