وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که حمله جمعه گذشته آمریکا علیه سوریه اقدامی تجاوزکارانه علیه حاکمیت یک دولت بوده و لذا نقض قوانین بین‌ المللی به شمار می آید.

وزارت خارجه روسیه: حمله آمریکا به سوریه اقدامی تجاوزکارانه بود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از رویترز، وزارت امور خارجه روسیه امروز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که تهاجم نظامی جمعه گذشته آمریکا به یک پایگاه هوائی در سوریه، نقض قوانین بین المللی بوده است.

در ادامه این بیانیه تصریح شده است که این عمل آمریکا اقدامی تجاوزکارانه علیه حاکمیت یک دولت بوده و لذا نقض قوانین بین‌ المللی به شمار می آید.

بر اساس اعلام خبرگزاری رویترز، بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه روسیه پس از گفتگوی تلفنی میان «سرگئی لاوروف» و محمد جواد ظریف وزرای خارجه روسیه و ایران منتشر شده است.

لازم به ذکر است، آمریکا جمعه گذشته به بهانه ادعائی حملات شیمیایی سه شنبه پیش سوریه در منطقه «خان شیخون» واقع در حومه استان ادلب در شمال غربی سوریه، با کشتی‌ های جنگی خود در دریای مدیترانه حملات موشکی را علیه پایگاه هوائی «الشعیرات» واقع در جنوب شرقی استان حمص در سوریه به انجام رساند.

وزارت دفاع روسیه یک روز بَعد در بیانیه ای در این باره تصریح کرد: از مجموع ۵۹ موشک آمریکایی شلیک شده به پایگاه هوایی الشعیرات، تنها ۲۳ موشک به هدف اصابت کرده‌ است و از سرنوشت ۳۶ موشک دیگر اطلاعی در دست نیست.

این وزارت خانه همچنین تأکید کرد: برای تقویت سامانه پدافند هوایی ارتش سوریه در سریع ترین زمان ممکن برنامه ریزی می کنیم. حمله به پایگاه هوایی الشعیرات از لحاظ نظامی تاثیر چندانی ندارد.

گفتنی است، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز دو روز پیش درباره تجاوز آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه موضع گیری کرد و گفت: حمله آمریکا بلاشک تجاوز به بهانه های واهی است و آنچه در سال ۲۰۰۳ در عراق رخ داد را به یاد انسان می آورد. واشنگتن برای ارائه ادله پیرامون حمله شیمیایی به ادلب سوریه، خود را به زحمت نینداخت. مسکو کشف حقیقت درباره تصمیم واشنگتن برای حمله به پایگاه هوایی در سوریه را خواستار خواهد شد.

متعاقب این رویداد، «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه از بسته شدن خطوط ارتباطی این وزارتخانه با پنتاگون خبر داد و گفت: از طریق این کانال های ارتباطی برای ارسال اخبار سوریه به واشنگتن استفاده می شده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز به تجاوز آمریکا به سوریه واکنش نشان  داد و تاکید کرد: حمله آمریکا تجاوز به حاکمیت سوریه و نقض قوانین بین المللی است. حملات آمریکا به سوریه تلاش است برای گمراه کردن توجهات از کشتار مردم در عراق. حمله آمریکا به سوریه به روابط مسکو-واشنگتن آسیب می رساند.

رئیس جمهور روسیه بیان داشت: چشم پوشی کامل از حقیقت به کارگیری سلاح های شیمیایی در سوریه از سوی تروریست ها، اوضاع را بسیار پیچیده می کند. سوریه سلاح شیمیایی ندارد.

در همین راستا، شنبه هفته جاری، روسیه یک ناو جنگی مجهز به موشک های کروز را به دریای مدیترانه اعزام کرد.

به گفته منابع روسی، ناو روسی در همان نقطه ای که روز گذشته ناوهای آمریکایی اقدام به شلیک موشک به سمت سوریه کردند مستقر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.