بی شک باید به خانواده ها آموخت که باید پدر را وارد دایره عاطفی خانواده کرد. مردان را باید از تنهایی سخت کوشی و سخت افزاری خارج کرد و آنها را در تمامی مسائل عاطفی و روحی خانواده دخیل کرد.

پدر را وارد دایره عاطفی خانواده کنید

قدس آنلاین - دکتر افشین طباطبایی جامعه شناس در گفت و گو با قدس آنلاین با بیان اینکه در طول تاریح مردان موجوداتی همه فن حریف خطاب شده اند و به نیازهای عاطفی آنان توجه نشده گفت:  در طول تاریخ همواره حل مشکلات بر عهده مردان بوده است.مردان مسئوول تامین خانواده و تنظیم امور زندگی و حضور در جنگ ها بوده اند یعنی به گواهی تاریخ فعالیت های سخت برعهده مردان بوده است. این نگاه سنتی به مردان است که آنها را موجوداتی همه فن حریف می داند که توانایی حل مشکلات سخت را دارند و باید با قدرت به تامین نیازهای اطرافیان خود بپردازند. هر چند در طول تاریخ تربیت فرزندان برعهده مادران بوده و رابطه احساسی بین مادر و فرزند نمود بیشتری داشته است اما متاسفانه همواره از موضوع نیازهای عاطفی مردان غفلت شده است.

وی با اشاره به نگاه سنتی سرکوب عواطف واحساسات در مردان خاطر نشان شد: هنگامی که در کودکی به پسری می گویند مرد نباید گریه کند! تمامی نیازهای عاطفی او را سرکوب می کنند یعنی این نگاه سنتی احساس عاطفی را نوعی سستی برای مردان عنوان می کند بنابراین مردان باید احساس عاطفی را در خود پنهان کنند. بی تردید باید گفت مردان نیز همانند زنان دارای احساسات عمیقی هستند.آنها نسبت به اعضای خانواده و نزدیکان خود احساس عشق ،محبت و دلسوزی دارند. مردان با فعالیت های سخت کوشانه خود نشان داده اند که برای آرامش و آسایش اعضای خانواده از خود گذشتگی می کنند و گاهی با سکوت کردن از کنار هر آنچه آرامش و آسایش آنها را به چالش می کشد عبور می کنند.

افشین طباطبایی پژوهشگر اجتماعی با انتقاد از عدم به اشتراک گذاشتن عاطفه با پدران در بین اعضای خانواده خاطر نشان شد: متاسفانه برخی اوقات مادران نیزاز ایجاد احساس وعاطفه بین  پدر وفرزندان خودداری می کنند بنحوی که دیده شده در بسیاری از اوقات بچه ها فرصتی برای درد دل کردن با پدر پیدا نمی کنند.  ایجاد یک ارتباط متقابل بین پدر و فرزندان به سختی ممکن می شود یعنی از ابتدا این تصور در فرزندان ایجاد شده که مسائل عاطفی را با مادران در میان بگذارند چرا که باید همواره مراقب حریم وحرمت های بین خود با پدران باشند.متاسفانه نگاه سنتی به فرزندان آموخته است که پدر خسته و بی حوصله است.هیچ گاه به حضور پدر و اشتراک گذاشتن مسائل عاطفی با پدر توجه نشده واین مساله جایگاه عاطفی پدر را در خانواده کاهش داده است.

وی دراین باره افزود: بسیاری از زنان براساس تربیت سنتی بعد از ادواج نیز به تقویت یک رابطه قوی و غنی عاطفی با مردان توجه نمی کنند آنها مرد را در موضع قدرت و زن را در موضع ضعف قرار می دهند بنابراین بار عاطفی بر عهده ضعیف ترین فرد در کانون خانواده است در حالی که باید از این رابطه تعریف شده فاصله گرفت. در دنیای پیچیده  امروزی با توجه به فشارهای مختلف اقتصادی ، اجتماعی و ناکامی های روحی وروانی که برپدران تحمیل می شود اتفاقا این زمان است که مردان باید بیش از پیش مورد توجه وحمایت عاطفی خانواده قرار بگیرند و از نظر روحی وعاطفی نوازش شوند.

دکتر طباطبایی با اشاره به عملکرد عاطفی امام علی (ع) در کانون خانواده تصریح نمود: به نظر می رسد بهتر است الگوی متفاوتی از امام علی (ع) نیز به مردان ارائه شود. الگوی عاطفی امام به خانواده و با همسر به نمایش گذاشته شود. مردی با آن همه عظمت و ظرفیت روحی در کنار خانواده به آنها کمک می کند ودر همه مسائل روحی و عاطفی در کنار خانواده قرار دارد و حمایت کردن و کمک کردن در منزل را نقص خود به شمار نمی آورد. بی شک مردان نیز باید مورد حمایت عاطفی قرار بگیرند چرا که آنها همانند زنان قادر به گریه کردن و برون ریزی عاطفی نیستند. زنها و فرزندان نیز باید بدانند گاهی اوقات روحیه مردان نیز سرما می خورد و به مراقبت های روحی روانی محتاج است.خانواده ها باید مراقب باشند با مردانی زندگی می کنند که سرشار از عاظفه هستند اما گاها به دلیل مسائل خانوادگی بروز نمی دهند. مردانی که حاضرند از رفع نیازهای اولیه خود بگذرند اما نیازهای فرزندانشان را تامین کنند.مردان هر چند در کارهای سخت افزاری مهارت بیشتری دارند اما در مسائل نرم افزاری وعاطفی نیز بسیار حساس بوده  و به شدت به تقویت احساسات و عواطف نیازمندند.

وی درپایان گفت: بی شک باید به خانواده ها آموخت که باید پدر را وارد دایره عاطفی خانواده کرد. مردان را باید از تنهایی سخت کوشی و سخت افزاری خارج کرد و آنها را در تمامی مسائل عاطفی و روحی خانواده دخیل کرد.این نقص مادران است که با فرزندان خود جامعه کوچکی را به دور از حضور عاطفی پدر تشکیل می دهند.این مادران چنین احساساتی را به فرزندان خود منتقل می کنند ودر آینده از آنان مردانی می سازند که آنها نیز گریه کردن وعاطفی بودن را در شان یک مرد ندانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.