سنندج- کردستان با دارا بودن جمعیتی افزون بر یک میلیون و۵۰۰نفری یکی از استان های کم برخوردار در حوزه بهداشت و سلامت است، استانی که در حال حاضر با کمبود پزشکان فوق تخصص در رشته های جراحی قلب و قفسه سینه، جراحی عروق و جراحی اطفال مواجه است.

کردستان جراحی می خواهد

فردین کمانگر: معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان می گوید: در سال گذشته ۹۵پزشک متخصص و فوق تخصص  به استان داده شده و به همان اندازه نیز از استان کوچ کرده اند.

یکی از نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی می گوید: ما در استان کردستان با مشکلات زیادی در حوزه بهداشت و سلامت مواجه هستیم.

«سید احسن علوی» ادامه می دهد: در بحث مراکز بیمارستانی و سرانه تخت بیمارستانی باتوجه به افتتاح بیمارستان ۵۴۰تخته کوثر در شهر سنندج در حال حاضر می توان گفت که نسبت به میانگین سرانه تخت بیمارستانی در وضعیت مطلوبی قرار گرفته ایم.

وی تصریح می کند: با این شرایط نمی توان گفت که وضعیت همه مراکز بیمارستانی در استان مناسب است و مراکزی همچون بیمارستان توحید سنندج، کامیاران و دیواندره دیگر از نظر ساختاری و فضای معماری، روابط فضا و کمبود فضا جوابگوی نیازهای درمانی شهروندان نمی‌باشد.

علوی اضافه می کند: هر گونه فعالیت بهسازی و مناسب سازی در این مراکز جوابگو نیست و انجام تعمیرات در بیمارستان همچون طلا را خرج مطلا کردن است و فکر می کنم که تأثیر چندانی در روند فعالیت ها نخواهد داشت و به دلیل قدیمی بودن این بیمارستان ها باید تخریب و بازسازی شود.

کوچ پزشکان از استان های محروم

وی در ادامه با اشاره به مشکل نیروهای متخصص و فوق تخصص و نیز نبود فوق تخصص سرطان خون کودکان در استان، می گوید: در بحث پزشکان فوق تخصص در استان با مشکلات بسیاری مواجه هستیم و در سفر وزیر محترم می خواستیم این مشکل را انعکاس دهیم اما موفق نشدیم و در شهرستان های استان بجز سنندج فوق تخصص قلب و عروق نداریم.

نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی ادامه می دهد: باتوجه به بالا بودن آمار تصادفات و تلفات جادهِ ای در کردستان نیاز است که در مراکز بیمارستانی حداقل یک نفر فوق تخصص قلب و عروق حضور داشته باشد و این مطالبه یک نیاز اساسی است.

«سید احسن علوی» در ادامه به کوچ متخصصان و پرسنل بیمارستانی از استان اشاره می کند و می گوید: در برخی موارد شاهد هستیم که برخی از دستیاران و پزشکان پس از پایان دوره به کلانشهرها کوچ می کنند و این امر سبب پدید آمدن برخی کمی و کاستی ها در حوزه سلامت و درمان و علوم پزشکی استان شده است.

وی از اقدام های علوم پزشکی استان هم تقدیر و تشکر هم می کند و می افزاید: در دوره مدیریت فعلی علوم پزشکی کردستان فعالیت های خوبی انجام شده و به جد دارند فعالیت می کنند اما نمی‌توان مشکلات این حوزه را نادیده گرفت.

نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران به مشکل پرداخت های علوم پزشکی اشاره می کند و ادامه می دهد: عدم پرداخت کارانه ها و اضافه کاری پزشکانی که در بیمارستان ها فعالیت می کنند سبب سلب انگیزه از پرسنل شده است.

علوی همچنین با عنوان این مطلب که پایین بودن حقوق پرستاران نیز مزیت بر علت شده است، می افزاید: طرح تحول نظام سلامت در کشور نتوانست عدالت را در پرداخت ها برقرار کنند و این یکی از مشکلات این حوزه می باشد.

وی با اشاره به مرگ مادر باردار مریوانی نیز اشاره می کند و تصریح می کند: باتوجه به کمی و کاستی‌هایی که در حوزه سلامت وجود دارد باید در مراکز بیمارستانی در شهرستان های استان نظارت بیشتری صورت گیرد.

نماینده مردم شهرستان های سنندج دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی عنوان می کند: در بحث تحول نظام سلامت اقدام های خوبی انجام شده و در بحث پرداخت هزینه های درمانی افراد نیازمند جامعه تا حدودی مشکلات آن ها مرتفع شده است و اگر مشکل منابع و اعتبارات این حوزه برطرف نشود حوزه سلامت هم دچار مشکلات بیشتری خواهد شد.

افزایش سرانه تخت بیمارستانی در کردستان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان در گفت وگو با خبرنگار ما عنوان می کند: با بهره برداری از بیمارستان کوثر سنندج که یکی از پروژه های سفر مقام معظم رهبری به استان کردستان بود ۵۴۰تخت بیمارستانی اضافه شده و به میانگین سرانه تخت بیمارستانی کشور نزدیک شده ایم.

«هومن قصری» ادامه می دهد: اما مشکلی که بیشتر با آن مواجه هستیم بحث سخت گذر بودن و فاصله مراکز بیمارستانی در شهرهای استان است به طور مثال اگر نگاهی به شهرهای شمالی کشور بیندازیم فاصله هر شهر در حدود ۱۰دقیقه می باشد اما در استان چنین نیست و شهر مریوان تا سنندج حدود ۳ساعت فاصله است در نتیجه اگر در شهر سنندج تخت بیمارستانی اضافه شود در سایر شهرستان ها نیاز به افزایش تخت بیمارستانی داریم.

وی اظهار امیدواری می کند: بیمارستان بانه و سقز در امسال به بهره برداری برسد که تأثیر بسزایی در افزایش سرانه تخت بیمارستانی در استان خواهد داشت.

وی با اشاره به مشکل کمبود پزشک فوق تخصص در استان عنوان می کند: پزشکان متخصص به صورت سالانه به استان اختصاص داده می شود. در سالجاری ۹۵پزشک متخصص و فوق تخصص  به استان داده شده اما در کنار آن همان تعداد نیز از استان خارج می شوند و این افراد پس از گذراندن طرح به شهرهای خود و کلانشهرها مراجعه می کنند.

قصری با اشاره به طرح ماندگاری پزشکان در استان می گوید: برای پزشکانی که در استان مقیم هستند در برخی از رشته ها همچون جراحی، بیهوشی، دندانپزشکی و زنان  ودر برخی از شهرها که نیاز به آن ها داریم به صورت مبالغی را پرداخت می کنیم.

نیاز کردستان به پزشکان فوق تخصص جراحی

وی با اشاره به وضع موجود عنوان می کند: با این شرایط بازهم در بحث پزشکان استان ما نیاز به پزشک داریم  و در برخی از رشته ها همچون جراحی قلب و قفسه سینه، جراحی عروق و جراحی اطفال - که در استان وجود ندارد- جراح قلب در استان یک نفر می باشد که بازهم به این رشته نیاز داریم و در سایر رشته های تخصصی در شهرستان ها جراح مغز و اعصاب نیاز داریم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان با اشاره به کمبود فوق تخصص در مراکز بیمارستانی استان می گوید: ما باید شمار پزشکان فوق تخصص شیمی درمانی و سرطان در مرکز استان و شهرستان های استان را افزایش دهیم و در برنامه های آتی خود داریم که جراح مغز و اعصاب و شیمی درمانی را برای شهرستان هایی همچون سقز اعزام کنیم.

توسعه کمی و کیفی خدمات بیمارستانی

«هومن قصری» می گوید: اولویت اصلی ما توسعه کمی و کیفی خدمات بیمارستانی به ویژه در بحث اورژانس می باشد که بتوانیم اورژانس پیش بیمارستانی و پایگاه های فوریت های پزشکی را در بحث جاده ای توسعه دهیم.

وی تصریح می کند: برای نخستین بار در سال گذشته دو پایگاه روستایی پزشکی را در روستاهای بلبلان آباد و دلبران افتتاح کردیم و در برنامه های خود داریم توسعه پایگاه های فوریت های پزشکی روستایی استان، توسعه پایگاه های فوریت های پزشکی جاده ای و توسعه کمی و کیفی اورژانس ها می باشد که در سال جاری اورژانس بیمارستان توحید سنندج را بازسازی کردیم.

این مسئول به وضع پروژه های نیمه کاره در استان اشاره می کند: یکی دیگر از برنامه ها تکمیل و بهره برداری از پروژه های نیمه کاره در استان می باشد و اگر وزارت راه و شهرسازی این پروژه ها را در اختیار ما قرار دهند در اسرع وقت اقدام به تجهیز  و راه اندازی این مراکز خواهیم کرد و ما امسال بیمارستان کوثر سنندج و دهگلان را راه اندازی کردیم.

قصری ادامه می دهد: در حال حاضر راه و شهرسازی استان پروژه های بیمارستانی بانه و سقز در اختیار دارند اگر تحویل ما قرار دهند تا پایان سال ۹۶ آن ها را نیز تجهیز و راه اندازی خواهیم کرد که بتوانیم خدمات بهتری را به شهروندان در این مناطق مرزی ارائه دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.