اقتصاد زیر زمینی بخش عظیمی از اقتصاد ایران را تشکیل داده است که به همراه عواملی همچون قاچاق ، علاوه بر اینکه درآمدهای دولت بر اساس ابزار مالیات را کاهش می دهد مانع از تحقق هویت واقعی اقتصاد ، یعنی حمایت ، تقویت و پویایی تولید می شود، در حقیقت هسته مرکزی و اصلی سیاست اقتصاد مقاومتی تولید و ایجاد اشتغال است .

هدف اصلی اقتصاد مقاومتی تولید و ایجاد اشتغال است/ بینش اقتصاد مقاومتی با منزوی شدن کشور منافات دارد

اختصاصی قدس آنلاین- سال جدید با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب بر محوریت  اقتصاد مقاومتی، تولید- اشتغال نامگذاری شد، بدین منظور که مقدمات و زمینه های اجرای این موارد  که در سال های گذشته فراهم و با همراهی مسئولان و مردم، تا حدودی تحقق  یافت. در سال جاری با مسئولیت پذیری وتوجه بیشتری دنبال شود. اما اینکه موضوع  اقتصاد مقاومتی به عنوان یک رویکرد و بینش از سال ۹۲  از سوی رهبری انقلاب ابلاغ شد. این مسئله به خودی خود نشان دهنده اهمیت موضوع اقتصاد در کشور است، واقعیت این است که اقتصاد امروز مساله اصلی کشور بوده و اگر اوضاع اقتصادی مناسب باشد حوزه های دیگر نیز سامان خواهند یافت.

دکتر محمد صادقی، کارشناس اقتصادی در این زمینه به قدس آنلاین گفت: اقتصاد های محکم و پویا همیشه یک هدف استراتژیک را به عنوان معیار و قضاوت برای توانمندی یک دولت معرفی می کنند، این معیار شامل ارتقاء سطح رفاه ملی یا به بیان شفاف تر بالا بردن سطح عمومی زندگی افراد آن جامعه است.

وی در ادامه به قدس آنلاین می گوید: کشور های مختلف برای رسیدن به این هدف شیوه های متفاوتی را بکار می گیرند، برخی همچون ایران، تمام برنامه های اقتصادی خود را مبتنی بر در آمدهای ناشی از میراث خدادادی همچون نفت، تهیه و تصویب می کنند و در مقابل اقتصاد های پیشرفته، برنامه های  اقتصادی  خود را بر اساس در آمدهای نشأت گرفته از تولید ناخالص ملی و مالیات هایی که از این طریق کسب می کنند متمرکز می نمایند، به عبارتی اقتصاد خود را بر اساس فعالیت ها و اقدامات چرخه تولید سیاست گذاری می کنند و بر این اساس، در حدود ۵۰٪ تولید ناخالص ملی، از طریق مالیات دوباره به صندوق دولت باز می گردد، در حقیقت حوزه تولید برای اینگونه اقتصادها یک ابزار حیات و فنا محسوب  می شود، بنابراین تمام سعی و تلاش خود را بکار می گیرند تا موانع و چالش های مختلف حوزه تولید را بر طرف نمایند و نوعی فرآیند برد - برد را اجرایی کنند.

وی می افزاید: امری که در کشور های نفت خیز همچون ایران  بر عکس بوده   و از این رو  تلاش بنیادین به منظور مرتفع نمودن چالش های تولید صورت نمی گیرد و هر گاه نیز کاستی در حوزه اقتصاد بوجود می آید از محل درآمدهای نفتی برداشت و جبران می شود. البته در طی سال های گذشته تلاش های عدیده ولی  به صورت غیر سازماندهی شده در جریان تحقق اقتصادمقاومتی در کشور صورت گرفته، اما به دلیل برخی چالش های  زیر هنوز نتیجه چندانی در بر نداشته است:

۱-عدم درک مفهوم درست و صحیح از اقتصاد مقاومتی، مفهوم مشترکی از اقتصاد مقاومتی بین بازیگران اصلی تحقق این رویکرد در جامعه وجود ندارد و استنباط های مختلفی از این مدل ارائه می شود، بعضی باز بودن درهای واردات و ورود کالاها به ایران و بعضی در مقابل محدودیت در این زمینه را نشان تحقق اقتصاد مقاومتی تلقی می کنند، از طرفی کشور دارای منابعی است که دیگر کشور ها به آن نیاز دارند و در مقابل، آنها نیز صاحب منابعی هستند که ایران به آنها نیاز دارد، بنابراین بینش اقتصاد مقاومتی با منزوی شدن کشور منافات دارد.

۲-عدم باور کردن رویکرد اقتصاد مقاومتی در برخی رده ها، اگرچه برخی مسئولین و حتی مردم، با شعار، بیانیه و نصب تابلو و بنر در ظاهر بر تایید این رویه صحه می گذارند ولی در عمل همان فرآیند قبلی خود را ادامه می دهند.

۳-ناقص بودن ساختار های سیاست های پولی و مالی همچون تنگناهای متعدد در  ارائه تسهیلات بانکی به کار آفرینان و فعالان حوزه صنعت و عدم امنیت قضائی در حوزه کارآفرینی و تولید.

دکتر بهروز بنیادی، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه به قدس آنلاین می گوید: اقتصاد زیر زمینی بخش عظیمی از اقتصاد ایران را تشکیل داده است که به همراه عواملی همچون قاچاق، علاوه بر اینکه درآمدهای دولت بر اساس ابزار مالیات را کاهش می دهد مانع از تحقق هویت واقعی اقتصاد، یعنی حمایت، تقویت و پویایی تولید می شود، در حقیقت هسته مرکزی و اصلی سیاست اقتصاد مقاومتی تولید و ایجاد اشتغال است.

در ادامه به قدس می افزاید:  مشکل اقتصاد ایران قبل از آنکه کمبود منابع باشد، عدم استفاده درست، صحیح و بهینه از منابع موجود است.

اگرچه دولت یازدهم با مناسب سازی روابط بین الملل و تلاش های مضاعف دیپلماتیک، شرایط را برای توانمند سازی ظرفیت داخلی فراهم نموده است و تا حدودی شیب شرایط نابسامان حوزه اقتصاد را ثابت نگه داشته است اما از طرفی نیز نباید دچار این غفلت شود که تلاش های دیپلماتیک بیرونی، همه مشکلات درونی اقتصاد نظام را مرتفع خواهد نمود.

عضو فراکسیون شفاف سازی فعالیت های اقتصادی مجلس تصریح می کند: اگرچه توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که موانع تولید و مشکلات اقتصادی مربوط به دو یا سه سال اخیر نیست، بلکه متمرکز بر یک روند بوده  و با ریشه دار شدن به سمت یک چالش سوق پیدا کرده است. اما اقتصاد مقاومتی در شرایط کنونی، نقشه راه توسعه کشور است، بنابراین باید به این مدل و رویکرد در ابعاد مختلفی همچون، اقتصاد دانش بنیان، اصلاح الگوی مصرف، ارتقائ تولید ناخالص ملی ، کاهش اقتصاد های رها وقاچاق، افزایش ارزش اسمی پول، ایجاد فضاهای دگر  گرائی  و شنیدن نظرات منتقدین توجه نمود و با اقدام و عمل متعهدانه و لازم از سوی تمام آحاد ملت، مردم و مسئولان، اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک وظیفه ملی پیاده سازی نمود و ضمن توجه به  ابزار زمان  از  هزینه فرصت نیز غافل  نشد.

وی می افزاید: از طرفی  مردم  ایران، بر خلاف دیگر کشورها، متصل به یک منبع انرژی و روحیه قوی معنوی هستند که در دوران های مختلف همچون جنگ تحمیلی، علی رغم نداشتن امکانات دشمن، با روحیه انقلابی و الهی خود کشور را  از آفت دشمنان رهایی بخشیدند، بنابراین در شرایط کنونی و با تکیه بر چنین روحیه ای با تدبیر و آرامش، باید در اجرایی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی به مسئولان کمک نمایند  و فارغ از هر زاویه فکری  و تمایلات سیاسی برای رسیدن به اهداف اقتصادی، رونق تولید و بهبود وضعیت اشتغال تلاش نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.