رییس ستاد انتخابات کشور از تشکیل کمیته امنیت انتخابات در شورای امنیت کشور خبرداد و گفت: این کمیته بدون هیچ تعارفی مسائل را رصد می‌کند.

هشدار به نامزدها؛حرف‌های خلاف امنیت نزنید، بدون تعارف رصد می‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، علی اصغر احمدی عصر سه شنبه درباره اظهارات برخی از نامزدها برای جلب توجه و لزوم رعایت اخلاق انتخاباتی این مطلب را بیان کرد و افزود: بعضی وقت‌ها برخی حرف‌ها و مطالب و آمارها پایه‌های انقلاب و امنیت کشور را تحت تاثیر قرار می دهد که این اتفاقات به نفع کشور ما نیست.

وی ادامه داد: وظیفه ما این است که همه ابعاد انتخابات از جمله تامین امنیت آن را مورد توجه و اجرا کنیم بنابراین اگر با مسائلی روبرو شویم حتما تذکر و به مراجع ذیربط گزاش می دهیم.

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: به بزرگانی که به این عرصه پا گذاشته و می‌گذارند توصیه می‌کنم یادشان و یادمان باشد که این کشور برپایه خون شهدای عزیز ادامه یافته و ان شالله به این موارد دقت کنیم و مراقب باشیم با اقدامات خود موجب آسیب امنیت ملی کشور نشویم.

احمدی یادآور شد: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب همه باید دقت کنیم تا نص قانون، سلامت و نشاط انتخابات و بویژه امنیت را در این کشور دقت کنیم.

وی در مورد رای افراد خارج کشور هم گفت: افراد خارج از کشور که در روز 29 اسفند اردیبهشت 1396، 18 سال تمام داشته باشند یعنی متولدین 29 اردیبهشت 1378 و قبل از آن می توانند در صندوق هایی که با کمک وزارتخارجه پیش بینی کردیم به صندوق ها مراجعه کنند و رای دهند.

رییس ستاد انتخابات کشور گفت: اگر کسانی در خارج از کشور شناسنامه همراهشان نباشد با ارائه پاسپورت می توانند در انتخابات شرکت کنند و ما پیش بینی کردیم که در حدود 140 نقطه انتخابات انجام بگیرد.

همچنین سیدسلمان سامانی دقایقی پیش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبق آخرین آمار؛ تاکنون تعداد ثبت نام کنندگان انتخابات ریاست جمهوری از مرز 100نفر گذشت.

سید سلمان سامانی اظهار کرد: انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در مرحله بررسی صلاحیت‌های اجرایی است و این فرصت فردا به پایان می‌رسد. از مراجع چهارگانه بابت همکاری با هیأت‌های اجرایی تشکر می‌کنم و امیدواریم بتوانیم در این مرحله حق الناس را به خوبی رعایت کنیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: مسئولیت رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها با هیأت‌های اجرایی و هیات‌های نظارت است. اعلام نظر هیأت نظارت به منزله رسیدگی نهایی به صلاحیت داوطلبان است و هیچ دستگاه دیگری در این زمینه مسئولیت ندارد. هیأت‌های اجرایی برای احراز شرایط داوطلبان از مراجع چهارگانه استعلام می‌گیرند و مراجع چهارگانه صرفا در حوزه وظایف و اختیارات قانونی خود باید اعلام نظر کنند.

سامانی در ادامه گفت: رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراها باید بر اساس مواد قانونی و بر اساس دلایل و مدارک معتبری باشد که مراجع چهارگانه برای هیأت‌های اجرایی ارسال کردند. در واقع مراجع چهارگانه باید اظهارنظر خودر ا با دلایل و مدارک معتبر همراه کنند.

هیأت های اجرایی هم باید بر اساس همین مدارک و دلایل معتبر بررسی‌های خود را دنبال کنند.

سخنگوی وزارت کشور تاکید کرد:‌ آنچه در مرحله بررسی صلاحیت‌ها برای وزارت کشور مهم است رعایت حق الناس است. ما تلاش می‌کنیم با رعایت حق‌الناس شاهد انتخابات یا مشارکت حداکثری و قانونمند باشیم.

وی در پاسخ به خبرنگاری که پرسید در برخی شهرستان‌ها هیأت‌های نظارت از نامزدها می‌خواهند انصراف دهند، آیا این اقدام قانونی است؟ اظهار کرد: ما در قانون چیزی به اسم توصیه برای انصراف نداریم و این حق افراد است که در انتخابات حضور یابند. هیأت های اجرایی و نظارت هم طبق قانون رسیدگی های خود را برای تائید صلاحیت افراد انجام می دهند.

سامانی در پایان درباره امکان ثبت‌نام نمایندگان داوطلبان به جای آن‌ها خاطر نشان کرد: کسی که به جای داوطلب اصلی ثبت‌نام می‌کند باید حتما نمایندگی تام الاختیار به صورت کتبی داشته باشد و اگر سایر مدارک هم کامل باشد، ثبت‌نام انجام خواهد شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.