ایلام - معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای ایلام تغذیه مصنوعی در پهنه دشت‌ها را راهکاری مناسب برای افزایش حجم سفره های آب زیرزمینی دانست و گفت: تا کنون با اجرای طرح تغذیه مصنوعی، شش میلیون متر مکعب آب به سفره های زیر زمینی دشت ممنوعه مهران تزریق شده است.

وضعیت سه دشت مهران، برتش و موسیان بحرانی است

به گزارش قدس آنلاین، احسان یارمحمدی در این باره اظهار کرد: ۱۹ دشت آبی در این استان وجود دارد که از این تعداد وضعیت سه دشت مهران، برتش و موسیان بحرانی است و مابقی دشت ها نیز با افت منابع آب زیرزمینی مواجه هستند.
وی از کاهش روند افت منابع زیرزمینی دشت های ممنوعه استان خبر داد و افزود: با توجه به بارندگی های ۲ سال اخیر و با برنامه های صرفه جویی و اجرای شبکه های تحت فشار، تغذیه آبخوان ها، طرح های تغذیه مصنوعی، جلوگیری از اضافه برداشت ها و حفر چاه های غیرمجاز نسبت به جبران افت منابع آب زیرزمینی اقدام های مناسبی انجام شده است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای ایلام تاکید کرد: سفره های زیرزمینی آب استان بخاطر برداشت های بی رویه سالانه در مجموع با ۱۵ میلیون مترمکعب کسری مواجه هستند.
یارمحمدی یادآور شد: نصب کنتور آب بر چاه های کشاورزی، پرکردن چاه های غیر مجاز، جلوگیری از اضافه برداشت، فرهنگ سازی، به روز نمودن سند ملی آب برای محدوده های مطالعاتی استان و به کارگیری تشکل های غیردولتی از مهمترین راهکار برای حفاظت از دشت های ممنوعه و کم آب است.
وی از شناسایی ۱۱۲ حلقه چاه غیرمجاز در سال ۹۴ خبر داد و یادآور شد: ۶۳ حلقه از این تعداد پس از ارجاع به دستگاه قضایی مسدود شدند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.