جغتای- کشتی با چوخه روستای ریواده بخش هلالی جغتای ۲۵ دوره است که با همت کشاورزان این روستا و در سایه غفلت مسؤولان برگزار می شود و بدون سر و سامان پیگیری می شود.

کشتی با چوخه«ریواده» در گود بی توجهی/خبری از وعده های رئیس فدراسیون نیست

قدس آنلاین-زینب حطیطه: کشتی با چوخه سرآمد کشتی های ایران است و به عنوان یک آیین فرهنگی و پهلوانی در تمام شئونات و زندگی مردم جای گرفته است و از قدمت بسیار طولانی برخوردار است

این آیین باستانی  در جشن ها و اعیاد اجرا می شود و از دیر باز در دل طبیعت و محیط ها ی باز برگزار می شده است.

اکثر گودهای کشتی با چوخه به شکل دایره بوده وکشتی بر روی خاک نرم انجام می شود و رغبت زیاد مردم روستای ریواده به این کشتی باعث می شود ساعت‌ها در شرایط سخت بر روی زمین ناهموار نشسته و کشتی‌ را تماشا کنند.

حداقل با احداث جایگاه مناسب برای تماشاگران، می توان شاهد نظم و آرامش بیشتری در برگزاری این آیین باستانی بود و ضروری است دست اندرکاران ورزش استان نگاه ویژه‌ای به این مقوله داشته باشند تا این آیین که ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی و ورزشی بسیار بالایی دارد به جایگاه واقعی و شایسته خود دست یابد.

 ورزش و آئینی که در صورت شناخت خوب آن می‌تواند بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جامعه به ویژه در جوانان را کاهش داده و به عنوان یک برنامه تفریحی فرهنگی برای خانواده‌های این شهرستان در نظر گرفته شود.

سرمایه گذاری نشده است

عضو شورای اسلامی روستای ریواده در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین با بیان اینکه امسال ۲۵ دوره مسابقات کشتی با چوخه با حضور مسؤولان کشوری،  استانی  و مسؤولان شهرستان جغتای برگزار شد اظهارداشت:کشتی با چوخه ریشه در خون مردم روستای ریواده دارد و تمام هزینه  های این ورزش مهیج با فروش آب و اراضی کشاورزان این روستا تأمین می شود.

رجبعلی کیوانلو در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه نهادهای دولتی در این رشته سرمایه گذاری نکرده اند تصریح کرد: مسؤولان باید از رشته ورزشی کشتی با چوخه که از طرفداران زیادی برخوردار است  حمایت بیشتری داشته باشند.

وی نبود سالن مخصوص، کمبود امکانات و تجهیزات را از عمده ترین مشکلات این رشته ورزشی در این روستا دانست وگفت: رییس فدراسیون ورزش های روستایی، بومی و محلی و نمایندگان این شهرستان در مجلس سال گذشته قول مساعدت برای تجهیز گود کشتی دادند و لی هنوز خبری نشده است.

کیوانلو افزود: مهم‌ترین نگرانی برگزاری این مسابقات در طول تمام سال‌هایی که مسابقه در این رو ستا برگزارشده بارش باران و نامناسب بودن فضا است که برای رفع این مشکلات باید تدابیری اندیشه شود.

حرکت نامنسجم

عضو هیئت مدیره کشتی با چوخه ریواده با بیان اینکه کشتی با چوخه به عنوان یک ورزش بومی هنوز نتوانسته جایگاه منسجمی داشته باشد تشریح کرد:  یکی از دلایلی که کشتی با چوخه نتوانسته به جایگاه درخور توجه دست یابد عدم وجود یک نهاد رسمی و سازمانی به عنوان متولی این ورزش است.

  مهدی جغتایی یادآور شد: گود کشتی از امکانات صفر است و هنوز خبری از وعده های آقای سبحانی نماینده مجلس نیست.

وی گفت: عدم برگزاری کلاس های داوری و مربیگری و نبود سالن اختصاصی برای تمرینات مداوم چوخه کاران باعث شده مسابقات این رشته ورزشی در سطح پایینی برگزارشود.

جذابیت های چوخه درک نشده است

امام جمعه بخش هلالی شهرستان جغتای در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین با تأکیدبر اینکه کشتی با چوخه به عنوان یک آیین فرهنگی و پهلوانی کاملا خودجوش و مردمی بوده است خاطرنشان کرد: باید توان مردم و دولت با یکدیگر تلفیق شود تا قسمتی از کار توسط دولت و قسمتی هم توسط مردم انجام شود تا این رشته ورزشی توسعه پیدا کند.

حجت الاسلام حسن عارفی نیا تشویق جوانان به ورزش برای جلوگیری از مشکلات اجتماعی و فساد را اقدامی موثر دانست وتصریح کرد: در بخش هلالی مسابقه کشتی با چوخه مخاطبین بسیاری را جذب کرده که برای برگزاری بهتر این مسابقه نیاز به حمایت دولت داریم.

وی نبود امکانات بهداشتی و رفاهی را از دیگر مشکلات برگزاری کشتی با چوخه دانست و گفت : این کشتی نه فقط به عنوان یک مسابقه و رقابت بلکه به عنوان یک آیین فرهنگی پهلوانی در میان اهالی روستاهای  بخش هلالی مورد توجه قرار گرفته است.

عارفی نیا گفت: متاسفانه هنوز ظرفیت‌ها و جذابیت‌های کشتی با چوخه برای خیلی از مسؤولان ورزشی و فرهنگی به خوبی درک نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.