یزد- معاون پژوهشی وزیر و دبیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری مناطق وی‍ژه علم و فناوری گفت: مناطق وی‍ژه علم و فناوری نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند یکی از پایه های اصلی اقتصاد مقاومتی برای تولید و اشتغالزایی در کشور است .

مناطق وی‍ژه علم و فناوری نقش مهمی در تحقق  اقتصاد مقاومتی دارند

به گزارش قدس آنلاین ، دکتر «وحید احمدی»پیش از ظهر چهارشنبه  در آیین تاسیس اولین منطقه ویژه علم و فناوری کشور در استان یزد با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال از سوی مقام معظم رهبری اظهارداشت: اقتصاد سنتی در حال حاضرهیچ کجای جهان دوام نخواهد داشت، واگر سرمایه‌های عظیم امروز کشورمان مانند نفت، معادن، محصولاتی مانند فرش و پسته مبنی بر علم و دانش نباشد، قطعاً رقبای اقتصادی کشورمان از ما پیشی خواهند گرفت و عرصه را خواهیم باخت.

وی با اشاره به تاخیریک دهه ای در در راه‌اندازی منطقه ویژه علم و فناوری یزد، افزود: متاسفانه نبود مفهوم صحیحی از مناطق ویژه علم و فناوری در کشور و نبود شناخت در مورد این که این مناطق به صورت اکوسیستمی و منظومه‌ای خواهند بود، منجر به این وقفه شد.

احمدی تصریح کرد: برخلاف برخی تصورهای غلط، مناطق ویژه علم و فناوری در موازات مناطق ویژه اقتصادی، پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها قرار ندارند بلکه آنها را شامل می‌شوند و این مراکز و مناطق در واقع ابرازی برای فعالیت مناطق ویژه علوم و فناوری هستند.

معاون وزیر ایجاد مناطق ویژه علم و فناوری را در راستای تغییر یک پارادایم جهانی عنوان کرد و گفت: براساس این پارادایم، سرمایه‌های امروز کشورها دیگر شامل سرمایه‌های طبیعی و سنتی نیستند، بلکه سرمایه‌های علمی و نامشهود محسوب می‌شوند به نحوی که ۸۵ درصد سرمایه‌ی امروز برخی کشورهای پیشرفته آمریکایی و اروپایی ، سرمایه‌های نامشهود هستند و موفقیت مناطق ویژه علم و فناوری در گروه تعامل و همکاری دستگاه ها و نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی است.

این مسئول خاطرنشان ساخت: داشتن نگرش بین‌المللی، فرابخشی و فرامنطقه‌ای، جذب ایده‌پردازان، نوآوران و خلاقان، چابک‌سازی مجموعه و فرهنگ‌سازی برای جلب مشارکت فعالان بخش خصوصی در منطقه ویژه علم و فناوری را از انتظارات شورای عتف ذکر کرد.

احمدی تصریح کرد: در مناطق ویژه علم و فناوری باید مواردی از جمله فرهنگ سازی و ظرفیت سازی، جذب خلاقان، نوآوران و مراکز علمی از جمله دانشگاهها، چابک سازی و تسهیل گری مدنظر قرار داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.