ائتلاف بین‌المللی ضد داعش نه تنها کوچکترین نقشی در تضعیف گروه تروریستی ـ تکفیری داعش و هم‌پیاله‌های آن ایفا نکرده است، بلکه در بسیاری از موارد از نابودی حتمی آن‌ها نیز جلوگیری کرده و روح تازه‌ای را در کالبد نیمه‌جان آنها دمیده است.

ائتلاف نمایشی آمریکا ضد داعش؛ بزرگترین مانع در مسیر تحقق ثبات در منطقه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ نزدیک دو سال و نیم پیش ایالات متحده آمریکا به منظور پیاده‌سازی استراتژی‌های شوم خود در سوریه و عراق ائتلافی را با عنوان «ائتلاف بین‌المللی (به اصطلاح) ضد داعش» تشکیل داد. این ائتلاف در آگوست سال 2014 با مشارکت کشورهای غربی ـ عربی رسما آغاز به کار کرد. هرچند که آمریکایی‌ها هدف اصلی خود از تشکیل ائتلاف نمایشی علیه داعش را مبارزه با تروریسم عنوان کردند، اما بیشتر شواهد و قرائن حاکی از آن هستند که این ائتلاف برای جامه عمل پوشاندن به اهداف از پیش‌تعیین شده ایالات متحده در سوریه و عراق، تشکیل شده است.

ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضد داعش به سرکردگی آمریکا متشکل از نیروهای مسلح حدود 40 کشور است که بخش عمده‌ آن‌ها را کشورهای اروپایی تشکیل می‌دهند. در میان کشورهای عربی، نیروهای مسلح عربستان، بحرین، امارات، قطر و اردن نقش بسزایی در این ائتلاف ایفا می‌کنند. کارنامه سیاه کشورهای عضو ائتلاف آمریکایی در حمایت از گروه‌های تروریستی ـ تکفیری در سوریه و عراق، از همان ابتدای ظهور و بروز شک و تردیدهای بسیاری را نسبت به اهداف و نیات واقعی مقامات این کشورها از مشارکت در ائتلاف فراهم آورد.

نگاهی هرچند گذرا به نتایج عملیات‌های نظامی ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضد داعش به سرکردگی آمریکا در سوریه و عراق طی حدود دو سال و نیم گذشته به خوبی نشان می‌دهد که این ائتلاف نه تنها کوچکترین نقشی در تضعیف گروه تروریستی ـ تکفیری داعش و هم‌پیاله‌های آن ایفا نکرده است، بلکه در بسیاری از موارد از نابودی حتمی آن‌ها نیز جلوگیری کرده و روح تازه‌ای را در کالبد نیمه‌جان آنها دمیده است. ناگفته پیداست که آمریکایی‌ها هیچ‌گاه قصد نبرد با تروریست‌های دست‌پروده خود در سوریه و عراق را نداشته و ندارند.

ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضد داعش اهداف مختلفی را دنبال می‌کند که بدون شک نبرد با تروریسم در میان این اهداف هیچ جایگاهی ندارد. آنچه که امروز این ائتلاف بی‌وقفه برای تحقق آن در سوریه تلاش می‌کند، سرنگونی دولت قانونی و مشروع بشار اسد است، چراکه آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان غربی ـ عربی آنها هیچ‌گاه برای مردم سوریه حق تعیین سرنوشت قائل نشدند. در طول بیش از دو سال گذشته بسیاری از پایگاه‌های نظامی سوریه در نقاط مخالف از جمله «دیرالزور»، «حسکه» و «حلب» هدف حملات جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی قرار گرفته‌ و به دنبال آن ده‌ها نیروی نظامی جان باختند. خون‌بارترین عملیات ائتلاف آمریکایی علیه نظامیان سوری به هدف قرار دادن مواضع آن‌ها در نزدیکی رشته‌کوه‌های «ثرده» در شهر دیرالزور بازمی‌گردد که در پی آن 190 نظامی کشته و زخمی شدند.

آمریکایی‌ها پس از هربار ارتکاب جنایت علیه نیروهای نظامی سوری ادعای نخ‌نمای «اشتباهی بودن» حملات را مطرح می‌کنند؛ ادعایی که طی سال‌های گذشته بارها به عنوان دستاویزی برای سرپوش نهادن بر جنایات هولناک علیه غیرنظامیان در بسیاری از کشورهای دیگر از جمله یمن، افغانستان و پاکستان، توسط مقامات آمریکایی مطرح شده است. افزون بر این، غیرنظامیان سوری نیز از فجایع ناشی از حملات ائتلاف آمریکایی طی سال‌های گذشته بی‌نصیب نماندند. به عنوان نمونه، جنگنده‌های ائتلاف سال گذشته مدرسه «البادیه» در غرب الرقه را هدف قرار داده و اعضای 50 خانواده آواره سوری را که در آنجا سکونت داشتند، به صورت دسته‌جمعی قتل عام کردند. بمباران شدید روستای «الهیشه» در شمال الرقه که به کشته شدن ده‌ها غیرنظامی از جمله چندین زن و کودک منجر شد نیز از دیگر جنایت‌های ائتلاف آمریکایی در سوریه محسوب می‌شود؛ گرچه این جنایتها تنها مُشت نمونه خروار هستند.

دخالت نظامی ائتلاف آمریکایی در سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم در حالی است که دولت دمشق تاکنون هیچ مجوزی برای انجام عملیات‌های نظامی در این کشور توسط ائتلاف صادر نکرده است. «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه نیز بارها و در گفت‌وگوهای مختلف تأکید کرده است که حملات ائتلاف آمریکایی به سوریه نقض حاکمیت ملی این کشور محسوب می‌شود و دمشق آن را «تجاوز نظامی» تلقی می‌کند. اقدام خودسرانه آمریکایی‌ها در انجام عملیات نظامی در خاک سوریه نشان داد که واشنگتن حتی به بدیهی‌ترین اصول منشور سازمان ملل متحد و قوانین شورای امنیت این سازمان مبنی بر لزوم رعایت حاکمیت ملی کشورها پایبند نیست.

 در عراق نیز همچون سوریه، ائتلاف آمریکایی به دنبال تحقق اهداف از پیش‌تعیین شده در اتاق‌های فکر غربی ـ عربی است. از جمله اهداف مهم این ائتلاف در عراق به حاشیه راندن نیروهای حشد الشعبی و فراهم کردن زمینه برای پیاده‌سازی پروژه تجزیه این کشور به سه بخش (شیعی ـ سنی و کُردی) است؛ پروژه‌ شومی که «جو بایدن» معاون سابق رئیس جمهوری ایالات متحده در سال 2006 به صورت رسمی و علنی از آن پرده برداشت. واشنگتن به خوبی می‌داند که طولانی‌تر شدن حضور داعش در عراق، بیش از پیش می‌تواند بسترساز تجزیه این کشور باشد.

از همین روی، بالگردهای ائتلاف آمریکایی تاکنون بارها اقدام به ارسال تسلیحات گوناگون و همچنین مواد غذایی برای تروریست‌های داعش به ویژه در شهر موصل کرده‌اند. فرماندهان نظامی آمریکایی در کمال وقاحت مدعی هستند که این تسلیحات به اشتباه به دست تکفیری‌ها رسیده و هیچ برنامه‌ریزی قبلی پشت آن نبوده است. در همین ارتباط «جواد الطلباوی» از فرماندهان حشد شعبی می‌گوید: «براساس رصدهای صورت گرفته آمریکایی‌ها اقدام به ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی به اعضای گروه تروریستی ـ تکفیری داعش کرده‌اند».

از سوی دیگر، بمباران پایگاه‌های نظامی نظامی عراق توسط جنگنده‌های ائتلاف از جمله دیگر حربه‌های آن برای ممانعت از پیشروی‌های گسترده نیروهای عراقی در عرصه نبرد با تروریسم محسوب می‌شود. از جمله خونین‌ترین عملیات ائتلاف آمریکایی علیه نیروهای عراقی به حدود یک سال و نیم گذشته بازمی‌گردد؛ زمانیکه بزرگترین پایگاه ارتش عراق در الرمادی هدف حملات جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی قرار گرفت و ده‌ها نظامی جان خود را از دست دادند.

در همین حال، غیرنظامیان عراقی نیز همواره قربانی حملات تعمّدی جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی بوده‌اند. در همین راستا حدود دو هفته پیش جنگنده‌های این ائتلاف منطقه «الجدیده» موصل را بمباران کردند که طی آن فاجعه هولناکی رقم خورد و نزدیک به 200 غیرنظامی به قتل رسیدند. ارتش آمریکا ضمن تأیید حمله به منطقه الجدیده باز هم به بهانه‌جویی برای شانه خالی کردن از مسئولیت این جنایت هولناک متوسل شد.

سلسله جنایت‌های ائتلاف آمریکایی در سوریه و عراق طی سالهای گذشته از چشمان برخی نهادهای بین‌المللی نظیر سازمان «عفو بین‌الملل» پنهان نمانده و واکنش آنها را به دنبال داشته است. در همین ارتباط سازمان عفو بین‌الملل اخیرا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است: «حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا از یک سوی و اقدامات تروریستی داعش از سوی دیگر، منجر به افزایش تکان‌دهنده شمار قربانیان غیرنظامی در عراق شده است». عفو بین‌الملل در عین حال افزوده است که افزایش تعداد قربانیان غیرنظامی حکایت از آن دارد که تلاش لازم برای حفظ جان غیرنظامیان صورت نمی‌گیرد و این مسأله نقض حقوق بین‌الملل محسوب می‌شود./

رامین حسین آبادیان

انتهای پیام

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.