۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۷
کد خبر: 519256

پس از شنیدن خبر حمله موشکی نیروهای تحت امر ترامپ آنهم به یک فرودگاه اولین مطلبی که به ذهن نگارنده خطور کرد کلام شجاعانه امام خمینی(ره) پس از حمله صدام به فرودگاه های ایران در ابتدای جنگ تحمیلی بود:این یک دزدی آمده است یک سنگی انداخته و فرار کرده، رفته است سرجایش. دیگر قدرت اینکه تکرار بکند انشاالله ندارد.

دیوانه‌ها باز هم سنگ‌پرانی کردند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ صبح جمعه گذشته مردم منطقه غرب آسیا با خبری فوری روز خود را آغاز کردند؛ حمله موشکی نیروهای آمریکایی به پایگاه هوایی ارتش سوریه در منطقه الشعیرات.

اقدامی که اگرچه روز قبلش سی‌ان‌ان خبر از احتمال وقوع آن داده بود اما با توجه به تصمیمات یکباره دونالد ترامپ در چند ماه اخیر و از سویی رابطه نامناسب رسانه‌های آمریکایی و از جمله سی‌ان‌ان با وی، تحقق آن از سوی عمده مخاطبین جدی تلقی نشد.

در خصوص این حمله موشکی که بی‌تردید یک تجاوز تروریستی و جنگی آشکار علیه کشوری دارای حاکمیت و ملتی مستقل و با ریشه بوده، نکات مختلفی قابل طرح است که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم البته این نخستین حمله هوایی آمریکا به سوریه نبود. پیش از این هم نیروهای آمریکا به همراه متحدانش صدها بار مناطقی از سوریه را بمباران کرده بودند. هدف تمام این حملات علی الظاهر نیروهای داعش بود. اما در همه آنها قربانیان غیرنظامی نیز به چشم می‌خوردند:

 1. به نظر می‌رسد، ترامپ پس از ناکامی داخلی و شکست در اجرایی کردن قوانین جنجال برانگیزش از جمله منع ورود اتباع برخی کشورها به آمریکا، چاره را در یک حمله خارجی دید تا هم قدرتمند نشان داده شود و هم بخشی از کاهش محبوبیتش را جبران کند. صدور این دستور بدون نظرخواهی از کنگره را هم باید نشان دیگری بر تایید اقدام او جهت اثبات قدرت شخصی خود به حساب آورد.

 2. اگرچه این حمله به بهانه حمله شیمیایی به منطقه «خان شیخون» در نزدیکی شهر حمص صورت گرفته اما تقریبا بر همگان روشن است و سازمان ملل نیز تأکید کرده است که سوریه چنین سلاح‌هایی در اختیار ندارد و از آن استفاده نکرده است و اتفاقا این حمله یکباره و محدود بیش از قبل نشان می دهد که اتفاقات خان شیخون و موج گسترده رسانه هایی غربی درباره آن، سناریویی طراحی شده علیه دولت قانونی سوریه و زمینه‌سازی برای اقدامات بعدی از جمله همین حمله موشکی بوده است.

3. آمریکا سابقه‌ای طولانی در تجاوز علنی به کشورهای آزاد و مستقل دارد و بیراه نیست که گفته شود این کشور مادر تروریسم و حامی اصلی کشورهای بزرگ تروریستی است. البته این اقدام در چارچوب معامله سعودی-آمریکایی برای مقابله با محور مقاومت در منطقه انجام شده است، محوری که در آستانه شکست دادن پروژه تروریستی تکفیری قرار دارد و نشان از همگامی آشکار برخی از کشورها با تروریست‌های تکفیری دارد.

4. ملت سوریه در سالهای اخیر نشان داده که مقاوم‌تر از آن است که با چند موشک آمریکایی از مواضع خود دست بکشد. همچنین نیروهای ارتش عربی سوریه هم نشان داده‌اند که علی‌رغم همه فراز و فرودها در کنار محور مقاومت می‌مانند و به مبارزه با ائتلاف صهیونیستی تکفیری ادامه خواهند داد.

5. استقبال آشکار برخی از کشورهای عربی از این اقدام مهر تاییدی بر فساد بنیادین و انحرافات جدی در حکومتهای وابسته و عقب مانده حاکم بر این کشورهاست که حتی دیگر نیاز به حفظ ظاهر هم ندیده و علنا از تجاوز به یک کشور عربی-اسلامی استقبال می‌کنند. استقبالی که بار دیگر آنها را در کنار رژیم اشغالگر قدس قرار می‌دهد. البته عربستان و هم پیمانانش در منطقه هر چه هم که ژست ضدتروریستی بگیرند بیشتر تصویر آن ماجرایی را به ذهن متبادر می‌کنند که «دزدی در حین فرار فریاد دزد را بگیرید سر می داد».

6. تردیدی وجود ندارد که این مداخله نظامی‌ در راستای تقویت جبهه تروریست‌ها انجام شده است و به پیچیده‌تر شدن اوضاع در سوریه و منطقه خواهد انجامید اگرچه موازنه قدرت در میدان را تغییر نخواهد داد بلکه تنها به تغییر نوع برخورد و تعامل با بسیاری از پرونده‌ها منجر خواهد شد و دستاورد آمریکا از این حمله، شکست و پشیمانی خواهد بود. در واقع این تجاوز را باید تلاشی برای منحرف کردن نگاه‌ها از پیروزی‌ها علیه تروریسم آمریکایی در سوریه و عراق به حساب آورد.

پس از شنیدن خبر حمله موشکی نیروهای تحت امر ترامپ آنهم به یک فرودگاه اولین مطلبی که به ذهن نگارنده خطور کرد کلام شجاعانه امام خمینی(ره) پس از حمله صدام به فرودگاه های ایران در ابتدای جنگ تحمیلی بود: «این یک دزدی آمده است یک سنگی انداخته و فرار کرده، رفته است سرجایش. دیگر قدرت اینکه تکرار بکند انشاالله ندارد»./

انتهای پیام

محمد مهدی رحیمی

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.