در ابتدای سال ۹۳ علی اصغر فانی وزیر وقتِ آموزش‌وپرورش از طرح خرید خدمات آموزشی از مدارس غیردولتی خبر داده بود حالا این موضوع ۳سال است پرسش هایی را در ذهن ها ایجاد کرده که می تواند محور مناسبی برای گفت و گوی ما با «حسن مسعودی»؛ مدیرکل مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش باشد.

معلمان خرید خدمات آموزشی منتظر استخدام نباشند

قدس آنلاین - در ابتدای سال ۹۳ علی اصغر فانی وزیر وقتِ آموزش‌وپرورش از طرح خرید خدمات آموزشی از مدارس غیردولتی خبر داده و در این زمینه عنوان کرده بود:‌ استفاده از ظرفیت خالی مدارس غیردولتی در راستای سیاست توسعه مشارکت هاست وتعارضی با اصل ۳۰ قانون اساسی ندارد. حالا این موضوع ۳سال است پرسش هایی را در ذهن ها ایجاد کرده که می تواند محور مناسبی برای گفت و گوی ما با «حسن مسعودی»؛ مدیرکل مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش باشد.

*آقای مسعودی؛ آیا بحث خرید خدمات برای آموزش و پرورش که یک نهاد حاکمیتی است وجاهت قانونی دارد؟

بله. موضوع برون سپاری خدمات دولتی وجهه قانونی دارد و دستگاه ها می توانند بخشی از وظایفشان و خدماتی را که قرار است به جامعه ارایه کنند به افراد ذی مدخل و ذی صلاحی که در خارج از بدنه دولت هستند بسپارند و خرید خدمات داشته باشند.

 *خرید خدمات در آموزش و پرورش به چه شکلی انجام می شود؟

کار عمده آموزش و پرورش مدرسه داری و آموزشگاه داری است بنابر این در مناطقی که با کمبود معلم روبرو هستیم و یا معلم نداریم این کار را انجام می دهیم.

با توجه به این که بیشتر این مناطق که معلم ندارند مناطق محروم و حاشیه کلان شهرها هستند که بیشترین مشکل را دارند و به دلیل این که کودکان ما از تحصیل بازنمانند و به منظور توسعه عدالت آموزشی طرح خرید خدمات آموزشی را انجام دادیم.

*چه کسانی عهده دار اجرای طرح خرید خدمات آموزشی هستند؟

موسسان مدارس غیر دولتی مجریان این طرح هستند.

*محل اجرای این طرح در چه مناطقی است؟

بدون استثنا در هرجا که مدرسه یا معلم نداشته باشیم یا هردو را نداریم ولی دانش آموز داریم در حال اجرای این طرح هستیم.

*آیا می توان گفت که به طور صد در صد طرح خرید خدمات در مدارس غیر دولتی در حال اجراست و از امکانات دولتی استفاده نشده است؟

خیر، در بعضی از جاها این طرح در مدارس غیر دولتی و با شرایطی امکانات مدارس دولتی در اختیار مجریان قرار گرفته و در مواردی هم مکان هایی که قابلیت استفاده برای کلاس درس را داشته اند این طرح اجرا شده است.

*چه تعداد دانش آموز تحت پوشش طرح خرید خدمات آموزشی قرار دارند؟

در حال حاضر در کل کشور حدود ۲۰۰هزار دانش آموز تحت پوشش هستند.

*چه مبلغی برای این طرح در نظر گرفته شده است؟

مبلغ۱۳۹میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که می توان گفت این مبلغ را یک سوم تمام شده برای سرانه های دانش آموزی در مدارس دولتی است.

*اجرای این طرح چه مزیتی دارد که آموزش و پرورش حاضر به انجام آن شده است؟

اول این که بار مالی کمتری برای ما دارد و دیگر این که در مناطقی که امکان ساخت مدرسه برای یک یا دو دانش آموز نداشتیم و یا معلم نداشتیم موسسان مدارس غیر دولتی به کمک ما آمده اند و این مسئولیت را قبول کرده اند.

از سویی شرایط کار برای جوانان تحصیلکرده فراهم شده و سعی کرده ایم از بومیان تحصیل کرده به کار گرفته شوند که بیشتر در استان سیستان و بلوچستان، کردستان و مناطق محروم این اتفاق افتاده است.

*چطور امکان دارد آموزش و پرورش برای عشایر معلم می فرستد و گاهی در سفرهای ۵۰۰کیلومتری امکانات و تجهیزات لازم در اختیار قرار می دهد ولی برای دانش آموزان حاشیه بعضی از شهرها طرح خرید خدمات را انجام می دهد؟

با توجه به حساسیت های موجود و اولویت بندی های آموزش و پرورش و به منظور عدالت آموزشی آموزش و پرورش این سیاست را در پیش گرفته که دانش آموزان عشایر را به این نحو مورد حمایت قرار دهد.

*با توجه به زمزمه های شنیده شده آیا می توان گفت اجرای طرح خرید خدمات چاق کردن موسسان مدارس غیر دولتی است؟

به صراحت می گویم که موسسان ما با آن مخالفت دارند چون با گذشت چند ماه از سال تحصیلی هنوز آنچه که باید به آن ها پرداخت می شد، نشده و اگر این مبلغ ۱۳۹میلیارد در همان ابتدای کار پرداخت می شد می توانستید چنین نتیجه ای بگیرید در حالی که چنین نیست.

*آیا اجرای این طرح باعث تکمیل ظرفیت برای مدارس غیر دولتی نیست؟

خیر چون موسسان ما باید صفر تا صد این طرح را در مناطق دیگر اجرا کنند و ممکن است موسس ما الزاما در آن جا حضور نداشته باشد.

*چرا آموزش و پرورش از طریق حق التدریس این مشکل را حل نمی کند؟

بیش از ۹۵درصد اعتبارات آموزش و پرورش پرسنلی است و در برخی از استان ها نیرو داریم اما تخصص لازم برای آن درس و رشته را نداشته باشیم

*آیا حق و حقوق افراد تحصیل کرده ای که به عنوان معلم فعالیت کرده اند داده شده است؟

تا جایی که ما خبر داریم و موسسان گفته اند پرداخت شده است.

* با توجه به این که مراحل ورود به حرفه معلمی از طریق آزمون و دانشگاه فرهنگیان است. آیا استفاده کردن از این افراد باعث افت کیفیت آموزش نمی شود؟  

در مورد این مسایل نمی توان مطلق نگاه کنیم و از اکثریت عملکرد آن ها راضی هستیم.

*با توجه به این که برنامه ریزی در آموزش و پرورش و بازخورد در دراز مدت اتفاق می افتد چه توضیحی مبنی بر ارایه خدمات با کیفیت در این طرح دارید؟

ما تمام تلاش خود را برای افزایش و بهبود کیفیت برای آموزش و پرورش این ۲۰۰هزار دانش آموز داریم و سعی کرده ایم از نیروهای با انگیزه ای استفاده کنیم که عاشق کارشان باشند.

*در مورد صلاحیت حرفه ای در مدارس  غیر دولتی چه کرده اید؟

در حال تهیه آیتم هایی برای آن ها هستیم و مدارس بر اساس میزان شرکت معلمان این مدارس در دوره های تخصصی و چند آیتم دیگر درجه بندی می شوند.

*آیا موافق هستید که طرح خرید خدمات آموزشی مسکنی موقت است و آموزش و پرورش باید فکری برای دراز مدت بکند؟

شاهراه برون رفت دولت در تعلیم و تربیت اینست که از ظرفیت ها و افرادی که توانمندی لازم را دارند استفاده کند.

 *آیا افرادی که تحت عنوان معلم در طرح خرید خدمات انجام وظیفه می کنند به استخدام آموزش و پرورش در خواهند آمد و حقی برای آن ها ایجاد می شود؟

هیچ حقی برای کسی در مورد استخدام ایجاد نمی شود و اگر دربعضی از موارد شاهد هستیم عده ای حقی را برای خود قایل هستند به دلیل اینست که به درستی اطلاع رسانی نشده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.