۲۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۴
کد خبر: 5193
جزئیات حادثه لونا پارک شیراز

 ایسنا: دو شهروند ۱۶ و ۱۷ ساله شیرازی، پنجشنبه شب گذشته، بر اثر سقوط دستگاه بازی «جامپینگ» در «لوناپارک» شیراز از ناحیه کمر دچار آسیب‌ شدند.

یک شاهد عینی گفت: «به دلیل پاره شدن کابل سیم بکسل حایل، یکی از دو صندلی دستگاه سقوط آزاد که دو سرنشین داشت در حالی به شدت با زمین برخورد کرد که ترمز‌های اضطراری هم عمل نکرده بودند.»

وی که از بهره‌برداران این پارک بازی محسوب می‌شود، افزود: «این دستگاه متعلق به فردی به‌ نام "ک "است و یک ماه پس از بازدید کار‌شناسان استاندارد، استفاده از آن به‌دلیل نداشتن شاخص‌های استاندارد، ممنوع اعلام شده بود.»

این شاهد عینی با بیان این‌که دو نفر مصدوم که یک دختر ۱۶ و یک پسر ۱۷ ساله بودند، ده دقیقه اول کاملا بی‌هوش بوده و سپس به‌وسیله اورژانس به بیمارستان رجایی منتقل شدند، گفت: «متاسفانه هیچ فردی در این پارک و سایر پارک‌هایی که وسیله بازی در آن قرار دارد، مسوولیت قبول نمی‌کنند.»

او با بیان این‌که معمولا حوادث مختلفی را در طول سال شاهد هستیم، اضافه کرد: «از روز پنجشنبه گذشته تا به امروز بار‌ها با همه روزنامه‌ها و صدا و سیما تماس گرفته‌ام اما هیچ خبری منعکس نشده است.»

وی گفت: «از نظر کار‌شناسان استاندارد هیچ یک از دستگاه‌های موجود دارای کیفیت قابل قبول نیست اما به‌راحتی و بدون هیچ نظارتی استفاده می‌شود؛ مردم نمی‌دانند برای تفریح از جانشان مایه می‌گذارند.»

براساس این گزارش، دو عضو شورای اسلامی شهر شیراز در خصوص وقوع این حادثه در لوناپارک، اظهار بی‌اطلاعی کرده و فرصت خواستند تا پس از کسب اطلاعات کافی نظر خود را اعلام کنند.

«علی‌رضا پاک‌فطرت»، شهردار شیراز نیز در صحبت کوتاهی در حاشیه جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: «لوناپارک متعلق به کمیته امداد است و شهرداری نه به‌عنوان مالک و نه به‌عنوان بهره‌بردار هیچ دخالت و نظارتی بر کار آن ندارد.»

وی با یادآوری این‌که درآمد این پارک به شهرداری تعلق ندارد، گفت: «من پس از اطلاع، موضوع را به معاون اجرایی شهرداری منعکس کرده و این مساله را از بعد حقوقی پیگیری خواهیم کرد.»

شیراز با جمعیت یک میلیون و پانصد هزار نفر فاقد یک شهر بازی استاندارد است؛ تنها شهر بازی روباز که به شهر بازی شاهد معروف بود نیز پنج سال قبل با هدف احداث مجتمعی تحت عنوان خلیج فارس و ایجاد هتل و بازارچه، به بخش خصوصی واگذار شد و عملا مردم از داشتن فضای بازی متداول در کلان‌شهر‌ها محروم هستند.

«لوناپارک» به عنوان تنها شهربازی در ورودی شیراز و شمال این شهر در دامنه شرقی باباکوهی واقع شده و به‌واسطه موقعیت جغرافیایی، فضایی محدود و محصور دارد که در روز گنجایش تعدادی کمی از شهروندان را دارد.

این پارک بازی پیش از این هم به‌دلیل تردد افراد لاابالی، اراذل و اوباش محلی، به‌دلیل نبود نظارت کافی مشکلاتی را برای خانواده‌ها به خصوص بانوان به‌وجود آورده بود و همین امر باعث دلزدگی جمع کثیری از شهروندان شده است.

این شاهد عینی که خود یکی از بهره‌برداران دستگاه‌های بازی با سابقه ۱۵ ساله در شیراز است، مدعی است: «دستگاه‌های بازی عمدتا توسط سازندگان داخلی و بدون توجه به استاندارد‌ها ساخته شده و هنگام نصب و استفاده نیز هیچ کار‌شناسی بر آن نظارت ندارد.»

این فرد معتقد است: «وقتی دستگاهی از اساس، به صورت استاندارد ساخته نشود، به‌هیچ عنوان در بهره‌برداری نمی‌تواند استاندارد باشد؛ سال‌ها قبل تلاش کردیم دستگاه‌های بازی را از کشورهای صاحب نام و تولید کنندگان خارجی که دستگاه‌های استاندارد تولید می‌کنند، وارد کنیم اما ظاهرا واردات اینگونه دستگاه‌ها نیز با مشکل مواجه است.»

با وجود تلاش برای دسترسی به مسوولان کمیته امداد به منظور پاسخگویی در خصوص حادثه لوناپارک، موفق به گفت‌وگو با این دستگاه‌ اجرایی نشد.

سرپرست بخش فلزی و ساختمانی اداره کل استاندارد فارس:

۲۵ شهربازی استان فارس مشکل ایمنی دارند

به دنبال بروز حادثه در لوناپارک شیراز، «فرنگیس فرشادی» سرپرست بخش فلزی و ساختمانی اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان فارس توضیح داد: بازرسی از ۲۵ شهربازی استان فارس انجام شده و متاسفانه همگی مشکل ایمنی دارند؛ در حال انجام مناسبات برای توقیف و پلمپ وسایل این شهربازی‌ها هستیم.

وی افزود: در مورد حوادث شهربازی‌ و پارک‌های بازی، باید علت را مشخص کرد؛ عیوبی که از نظر ایمنی ممکن است باعث حادثه شود، مد نظر اداره استاندارد قرار دارد اما گاهی ممکن است سهل انگاری فردی و یا انجام حرکات خطر آفرین باعث بروز حادثه شده باشد.

فرشادی با بیان این‌که شهربازی، پارک بازی، زمین بازی و تجهیزات بازی مشمول استانداردهای اجباری است، ادامه داد: اداره کل استاندارد استان فارس برای همه شهرداری‌های استان فارس نامه نوشت تا پارک‌ها و شهرهای بازی و تجهیزات موجود در آن را به این اداره کل برای بررسی امنیت دستگاه‌ها و فضا معرفی کنند اما هیچ پاسخ درستی تاکنون دریافت نشده است.

این مقام مسوول تصریح کرد: در شیراز، کمتر از ۱۰ درصد پارک‌های بازی استاندارد هستند.

وی خاطرنشان کرد: اداره استاندارد به تنهایی نمی‌تواند مشکلات پارک‌ها و شهربازی‌های استان فارس را حل کند و نیاز به همت و تلاش همگانی دارد.

فرشادی اظهار کرد: شهرداری‌ها باید بهره‌بردار هر دستگاه را به اداره استاندارد معرفی کند تا عیوب فنی و روش‌های رفع ایراد را به هر بهره بردار اعلام کند و نتایج رفع عیوب را نیز بررسی نماید.

سرپرست بخش فلزی و ساختمانی اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان فارس ادامه داد: بررسی‌ها و بازرسی‌ها نشان می‌دهد که باید در انتظار حادثه‌های خطرناک و دلخراش در پارک‌ها و شهرهای بازی این استان باشیم.

وی با اشاره به حادثه لوناپارک شیراز، گفت: بازرسی از این شهربازی قبلا انجام شده و اعلام کردیم که چندین دستگاه از جمله «چرخ فلک» و «جامپینگ» این شهر بازی فاقد استاندارد و ایمنی است.

فرشادی با تقدیر از همکاری سازمان بهزیستی، گفت: ‌ سازمان بهزیستی همه مهدکودک‌ها را موظف کرده است که تجهیزات بازی خود را استانداردسازی کنند و این اداره کل هم در حال بازرسی دوره‌ای از مهدهای کودک است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.