حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی کشاورزی دانش بنیان را یکی از بسترهای مناسب برای تحقق اقتصاد مقاومتی معرفی و بیان کرد: ایران اسلامی با توجه به پشتوانه تاریخی در کشاورزی، بهره‎مندی از کارشناسان خبره و جوانان خلاق و توانمند می‌تواند به یکی از قطب قدرتمند کشاورزی در منطقه مبدل شود.

ایران می‌تواند به یکی از قطب‌های قدرتمند کشاورزی منطقه مبدل شود/ آستان قدس در حوزه اقتصادی بدنبال توسعه مراکز تولیدی دانش بنیان است

  به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در بازدید از مؤسسه کشت و صنعت مزرعه نمونه آستان  قدس رضوی در جمع مدیران، کارشناسان و کارکنان این مؤسسات با اشاره به اهمیت توسعه کشاورزی مکانیزه و باغداری مدرن در افزایش کیفیت و مرغوبیت محصولات کشاورزی، تصریح کرد: روش‌های کشاورزی سنتی برای تولید محصولات مرغوب و با حجم بالا پاسخگوی نیاز امروز کشور نیست، لذا بهره‌گیری از علم و تکنولوژی روز در کنار همت و تلاش مضاعف می‌تواند ایران اسلامی را به یکی از قطب‌های کشاورزی صنعتی در منطقه تبدیل کند.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری کشاورزی دانش بنیان را یکی از بسترهای مناسب برای تحقق اقتصاد مقاومتی معرفی و بیان کرد: ایران اسلامی با توجه به زمینه‌های زیست محیطی مناسب، کارشناسان خبره و جوانان خلاق و توانمند می‌تواند زمینه تبدیل شدن به یک قطب قدرتمند کشاورزی را در منطقه خود دارد.
وی اضافه کرد: بی‌تردید کشاورزی دانش بنیان از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای در توسعه کشاورزی برخوردار است، دقت در آبیاری، کنترل آفات و تغذیه مناسب گیاهی از مواردی بوده که در حوزه کشاورزی باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

*توسعه کشاورزی صنعتی در ایران دست یافتنی است
وی با اشاره به پیشینه چندین هزار ساله کشاورزی در ایران، بیان کرد: اگر کشاورزی در ایران اسلامی از سنتی به سمت صنعتی پیش برورد و کشاورزی دانش بنیان مورد توجه جدی قرار بگیرد، قطعا تولیدات کشاورزی تقویت و زمینه‌ اشتغال بیشتری برای فارغ التحصیلان کشاورزی نیز فراهم خواهد شد.
عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: صنعتی شدن کشور پرسه‌ای زمان بر بوده، اما توسعه کشاورزی مقوله‌ای است که دست یابی به آن بسیار نزدیک‌ و قابل دسترس است، زیرا بسترهای آن در کشور موجود می‌باشد.
حجت السلام و المسلمین رئیسی سیاست آستان قدس رضوی را توجه به تولید داخلی، اقتصاد دانش بنیان و پیروی از اصول اقتصاد مقاومتی معرفی و عنوان کرد: هزینه کردن برای ساخت پاساژ بهتر است یا هزینه در زمینه توسعه کشاورزی؟ این دو به هیچ عنوان با یکدیگر قابل مقایسه نیستند؛ امروز بسیاری از افرادی که در مراکز بزرگ خرید مغازه دارند، فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها هستند که برخی از آنان نیز تخصص‌شان مهندسی کشاورزی است.

*آستان قدس در حوزه اقتصادی بدنبال توسعه مراکز تولیدی دانش بنیان است
تولیت آستان قدس رضوی گفت: هزینه مورد نیاز برای ساخت یک مرکز خرید بسیار بیشتر از هزینه لازم برای راه اندازی یک  مرکز تولیدی کشاورزی است، متاسفانه مبالغ گزافی که برای ساخت مراکز خرید هزینه می‌شود در نهایت مورد استفاده برندهای خارجی قرار می‌گیرد.
وی افزود: بسیاری از مهندسان کشاورزی متاسفانه به سبب فراهم نبودن شرایط کاری در مراکز تجاری و فروشگاه‌های عرضه محصولات خارجی کار می‌کنند، با توسعه کشاورزی می‌توان شرایطی را فراهم آورد که این افراد در زمینه‌های کاری مرتبط با رشته‌ تحصیلی و حوزه‌های تخصصی خود مشغول به فعالیت شوند.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با تاکید بر اینکه امروز به هیچ عنوان نیاز مشهد توسعه و افزایش مراکز تجاری نیست، گفت: ساخت مراکز تجاری برای عرضه محصولات و برندهای خارجی هیچ تناسبی با اقتصاد مقاومتی ندارد و سیاست آستان قدس رضوی در حوزه اقتصادی توسعه مراکز تولیدی با پشتوانه دانش بنیان است.

*لزوم توسعه کشاورزی گلخانه‌ای
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در ادامه ضمن اشاره به ظرفیت‌های و زیرساخت‌های موجود در مزرعه نمونه آستان قدس رضوی، توصیه‌هایی را در جهت توسعه و گسترش تولیدات گلخانه‌ای برای مسئولان این مجموعه داشت و عنوان کرد: با توجه به اقلیم خشک خراسان، مشکلات کم آبی و نیاز به محصولات کشاورزی مرغوب در فصول مختلف سال، باید به سوی گسترش گلخانه‌ها و تولیدات گلخانه‌ای پیش رفت. تا ضمن افزایش محصولات با کیفیت کشاورزی، فرصت‌های اشتغال جدیدی نیز ایجاد شود.
وی با تاکید بر اینکه مزرعه نمونه آستان قدس ظرفیت تبدیل شدن به قطب کشاورزی علمی و صنعتی کشور را دارد، افزود: اگرچه تاکنون به برکت عنایت حضرت ثامن الحجج(علیه‌السلام) و همت مهندسان و کارشناسان این مجموعه، اقدامات و فعالیت‌های خوبی انجام شده است، اما تا رسیدن به نقطه ایده آل راه بسیاری باقی مانده و لازم است سرعت توسعه‌ی گلخانه‌ها و باغات مدرن و متراکم در این مجموعه شتاب بگیرد.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در پایان از اعطای بخشی از عواید مزرعه نمونه آستان قدس رضوی برای توسعه شهرک محروم رضویه مشهد خبر داد و گفت: بنای ما بر آن است تا بخشی از عواید موقوفات هر منطقه را به توسعه و پیشرفت همان منطقه اختصاص دهیم، بر همین اساس بخشی از عواید مزرعه نمونه آستان قدس رضوی برای توسعه شهرک رضویه اختصاص خواهد یافت، که خوب است این عواید نیز در جهت توسعه کشاورزی گلخانه‌ای و اشتغال زایی برای جوانان این منطقه مورد استفاده قرار بگیرد.
لازم به ذکر است؛ در بازدید حجت الاسلام و المسلمین رئیسی از مجتمع‌های گلخانه و باغات متراکم که با همراهی تعدادی از اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل موسسه کشت و صنعت مزرعه نمونه آستان قدس رضوی انجام شد، مدیران و متخصصان مربوطه توضیحاتی را در رابطه با اقدامات انجام شده و دست آوردهای هر کدام از بخش‌ها ارائه کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.