اراک- وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور بزرگترین مشکل اقتصاد ایران را وابستگی به درآمدهای نفتی و شیوه نادرست استفاده از درآمدهای نفتی و دولت بزرگ دانست.

دولت بزرگ و  وابستگی به درآمدهای نفتی بزرگترین مشکل اقتصاد ایران است

اراک- به گزارش قدس آنلاین -علی طیب نیا، وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور، در نشست اقتصاد مقاومتی استان مرکزی که در سالن الغدیر استانداری برگزار شد، با اشاره سالروز وفات حضرت زینب(س) گفت: استان مرکزی یکی از کانون های اصلی توسعه اقتصادی کشور است و یقینا یکی از عناصر اصلی مقاومت اقتصادی، گسترش تولیدات صنعتی، اشتغالزا و صادرات گرا است که استان مرکزی از این جهت یکی از برجسته ترین استان های کشور است.

طیب نیا تصریح کرد: امیدورام که این استان با دیرینه تاریخی و پشتوانه صنعتی و ارزشمندی که دارد بتواند در این برهه مهم کشور نقش مهم تاریخی خود را ایفا کند و ما هم بتوانیم در جهت رفع مشکلات موجود در سطح کشور و استان موفق باشیم.

وی با اشاره به اینکه مقاوم سازی اقتصاد ایران به یک محور مهم و مشترک برای همگرایی ارکان مختلف کشور و اقتصاد کشور تبدیل شده است، گفت: ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری که با درکی عمیق و صحیح از مشکلات اقتصادی کشور تدوین شده و راهکارهای اصولی نیز در بر دارد امروز به یک مبنای مشترک برای ایجاد فهم و عزم مشترک برای حل مشکلات اقتصاد کشور شده است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور ادامه داد: تحلیل ما از ابتدای تشکیل دولت این بود که شرایط اقتصادی سال ۹۲ و ۹۱ را محصول سه عامل مهم بدانیم.

طیب نیا مشکلات ساختاری در اقتصاد ایران را یکی از از این عوامل عنوان کرد و گفت: ایران از گذشته با این مشکلات رو به رو بوده و همچنان نیز با آن درگیر است.

وی بیان کرد: مشکل نفتی بودن و دولتی بودن اقتصاد عمدتا از اوایل دهه ۵۰ آغاز شد که با افزایش چشم گیر درآمدهای نفتی و استفاده ناصحیح از این درآمدها صورت گرفت وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور با اشاره به اینکه نفت و در آمدهای نفتی فی نفسه موهبتی الهی است، افزود: اما آنچیزی که درآمد نفتی را به جای نعمت به نقمت تبدیل می کند شیوه ناصحیح استفاده از این درآمد است.

طیب نیا اظهار کرد: به جای اینکه این درآمد به سرمایه ای مولد در بخش خصوصی تبدیل شود از مجرای تزریق در بودجه دولت، به دولت بزرگ انجامیده که در فعالیت های اقتصادی خود از کارآمدی و بهره وری لازم برخوردار نیست.

وی با تاکید بر اینکه این استفاده نادرست از درآمدهای نفتی منتج به ساختاری اقتصادی شد، توضیح داد: در این ساختار رشد اقتصادی پایین و نوسانات شدید در رشد اقتصادی و سهم بسیار پایین بهره وری در رشد اقتصادی را شاهد بودیم و همزمان نتیجه آن تورم های دو رقمی و بالایی است که طی چند دهه گذشته تاکنون با آن مواجه بودیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور بزرگترین مشکل اقتصاد ایران وابستگی به درآمدهای نفتی و شیوه نادرست استفاده از درآمدهای نفتی و دولت بزرگ دانست و گفت: خوشحالیم از این که امروز اجماعی کلی در این خصوص به وجود آمده است.

طیب نیا ادامه داد: البته در دوره هایی توفیقاتی داشتیم که به بهبود این اوضاع و اصلاح این وضعیت منتج شده است و می توان بهترین دوره در تاریخ اقتصاد معاصر ایران را دوران برنامه سوم توسعه دانست که تلاش موثری در جهت بهبود و اصلاح رابطه بین دولت و نفت و اعمال سیاست های اقتصادی درست صورت گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.