اهواز-وزیرکشور گفت:مهاجرت یکی از پیامدهای مشکلات اقتصادی است اما اقتصاد مقاومتی با فرمایشات مقام معظم رهبری می تواند موجب تعادل و توازن در کشور شود.

مهاجرت یکی از پیامدهای مشکلات اقتصادی است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین عبدالرضا رحمانی فضلی ظهر  پنجشنبه در نشست هم اندیشی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خوزستان که در سالن اجتماعات ارشاد شهرستان شادگان برگزار شد، با تاکید بر ارتباط میان رضایتمندی و حمایت مردم از مسئولان کشور اظهار کرد: از نظر اعتقادی، اقتصاد مقاومتی برای ما یک ضرورت است.

وی با تاکید بر اینکه باید مطالبات مردم را در چارچوب اعتقادات دینی فراهم کنیم افزود: یکی از این مطالبات مسائل اقتصادی است و میزان حمایت، پشتیبانی و مشارکت مردم در امنیت، به میزان رضایتمندی آن ها به کارآمدی نظام، حکومت و دولت بستگی دارد.

وی افزود: مسایل اقتصادی یکی از مسائل مشخص کننده این کارآمدی است که موجبات رضایتمندی مردم را فراهم می کند و اگر مردم به جایی برسند که حس کنند نظام نمی تواند مشکلات بیکاری و اقتصادی را حل کند، نارضایتی و در نهایت فاصله بین مردم و نظام ایجاد می شود.

وزیر کشور با بیان این که اقتصاد مقاومتی بحث علمی مسئله است، گفت: از ابتدای انقلاب مرتب این بحث را داشتیم که الگو و مدل اقتصادی کشور چگونه باشد و اقتصادهای مختلف از جمله لیبرالی، سوسیالیستی، ژاپنی و کره ای را در کشور آزمایش کردیم و هر کدام هر طرفداران خود را داشته است اما هیچ کس تا الان در حوزه علمی به مسئله اقتصاد مقاومتی ایراد نگرفته و هر نقدی هم عاقلانه پاسخ داده شده است.

عدم توازن و تعادل در ایران موضوع ۶۰ ساله است

وی ادامه داد: موضوع عدم توازن و تعادل در ایران موضوع ۶۰ ساله است و توزیع امکانات، جمعیت، فعالیت و ظرفیت از یک وضعیت عادلانه تبعیت نمی کند.

رحمانی فضلی مهاجرت به شهرهای بزرگ را یکی از پیامدهای فقر و ضعف اقتصادی بیان کرد و گفت: بزهکاری، فقر و اعتیاد هنگامی رخ می دهد که مردم از مناطق دارای عدم توزان اجتماعی به حاشیه شهرهای بزرگ مهاجرت کرده و به بستری مناسب برای بروز آسیب های اجتماعی وارد می شوند.

وی گفت: مهاجرت یکی از پیامدهای مشکلات اقتصادی است اما اقتصاد مقاومتی با فرمایشات مقام معظم رهبری می تواند موجب تعادل و توازن در کشور شود.

وی مشارکت مردم را عامل رفع بسیاری از مشکلات کنونی خواند و بیان کرد: باید مشارکت مردم در حوزه های مختلف محقق شود و در حوزه اعتقادی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و همه زمینه ها باید به اقتصاد مقاومتی توجه ویژه ای داشت. اگر تنها سرمایه مادی مردم برای ما اهمیت داشته باشد، یعنی تنها به بخش کمی از اقتصاد مقاومتی توجه داشته ایم.

باید از ظرفیت های جهان استفاده کنیم

وزیر کشور عنوان کرد:مقام معظم رهبری همواره به درون زا بودن اقتصاد مقاومتی تأکید کرده و همواره فرموده اند اقتصاد باید درون زا و برون گرا باشد.

وی ادامه داد: در بحث برون گرایی باید از ظرفیت های جهان شامل بازارهای صادرات، سرمایه های ارزان قیمت خارج از کشور و تکنولوژی پیشرفته دنیا استفاده کنیم.

وزیر کشور بحث عدالت محوری را جزیی از اقتصاد مقاومتی دانست که بدون آن اهداف اقتصاد مقاومتی محقق نخواهد شد و افزود: همه مردم ایران باید از مواهب اقتصاد مقاومتی بهره ببرند و آثار اجرایی شدن آن را در تمام کشور احساس کنند. برخی استان ها رشد اقتصادی نامناسبی دارند و بیکاری بیش از ۲۲ درصد را تجربه می کنند. برنامه ریزی های نادرست، سیستم های اداری و مالی ناکارآمد و بودجه بندی نامناسب ایجاد مشکلات زیادی شده است.

رحمانی فضلی با اشاره به اهمیت فعالیت های دانش بنیان در بحث اقتصاد مقاومتی، بیان کرد: مقام معظم رهبری می فرمایند فعالیت های ما باید دانش بنیان باشد یعنی باید در لبه علم و تکنولوِژی حرکت کنیم در غیر این صورت نمی توانیم در کیفیت، بسته بندی، بازاریابی و قیمت موفق عمل کنیم.

وی ادامه داد: زنجیره های تولید که امروزه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است تنها با توجه به حوزه دانش بنیان قابل دستیابی است. باید مردم را باور داشته باشیم و به آنها کمک کنیم و در این چند سال به لطف خداوند گام های مهم و اساسی برداریم هرچند فاصله تا نقطه مطلوب هنوز هم بسیار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.