۲۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
کد خبر: 519618

نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد فقط نیمی از مردم ترکیه به همه‌پرسی تغییر قانون اساسی رای مثبت خواهند داد.

نظر مردم ترکیه در مورد تغییر قانون اساسی

به گزارش قدس آنلاین، در حالی که سه روز بیشتر تا برگزاری رفراندوم تغییر قانون اساسی ترکیه باقی نمانده، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد میزان آرای «بله» به این همه‌پرسی در حدود ۵۱ درصد است.

نتایج نظرسنجی انجام شده توسط موسسه «گِزیچی» نشان می‌دهد ۵۱.۳ درصد با تغییر نظام ترکیه از پارلمانی به ریاستی موافق بوده و ۴۸.۷ درصد نیز رای «نه» به همه‌پرسی خواهند داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» این نظرسنجی با جامعه آماری ۱۴۰۰ نفر در ۱۰ استان مهم ترکیه، بصورت رو در رو و در روزهای ۸ و ۹ آوریل برگزار شد.

این رقم در حالی است که در نظرسنجی انجام شده در یک هفته پیش از آن، میزان رای «بله» ۵۳.۳ درصد بوده که شاهد کاهش ۲ درصدی می‌باشد.

دو نظرسنجی دیگر نیز میزان آرای مثبت را در حدود ۵۱ – ۵۲ درصد نشان می‌دهد. میانگین آمار ۸ نظرسنجی گردآوری شده توسط رویترز، توفیق همه‌پرسی را ۵۰.۸ درصد نشان می‌دهد.

ترکیه قرار است ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ همه‌پرسی را برای تغییر قانون اساسی این کشور از پارلمانی به ریاستی برگزار کند که منجر به حذف کامل مقام نخست وزیر و اعطای قدرت کامل به رئیس جمهور در قوه مجریه خواهد شد.

آنکارا همچنین در هفته‌های اخیر نیز شاهد تنش‌های وخیمی با کشورهای اروپایی مانند آلمان و هلند بر سر سخنرانی وزیرانش جهت جمع‌آوری رای «بله» برای رفراندوم تغییر قانون اساسی در جمع اتباع ترک در کشورهای مذکور است.

مخالفت دولت‌های اروپایی با برگزاری سخنرانی و تجمعات تبلیغاتی مقامات ترکیه در کشورهایشان برای جمع کردن رای مثبت، باعث عصبانیت بیش‌ از حد آنکارا شده به گونه‌ای که حتی اروپا را تهدید به تحریم می‌کنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.