مرجع تقلید شیعیان با صدور بیانیه‌ای با انتقاد از وضع نابه‌سامان ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری، گفت: باید هر چه زودتر فکری برای حل این مشکل شود.

‌گروهی ‌برای به سُخره کشیدن انتخابات‌ صف ثبت‌نام‌ تشکیل می‌دهند/چگونه بزرگان ‌برای حل این مشکل تدبیری نفرموده‌اند

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله مکارم شیرازی، با صدور بیانیه‌ای با انتقاد از وضع نابه‌سامان ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: باید هر چه زودتر فکری برای حل این مشکل شود تا افرادی نام‌نویسی کنند که حداقل کمترین صلاحیت لازم را برای این کار داشته باشند.

متن بیانیه این مرجع تقلید بدین شرح است: شکایات زیادی از افراد متعدد از نقاط مختلف به ما رسیده که از وضع نابسامان ثبت‌نام انتخاب ریاست جمهوری بسیار نگران هستند و معتقدند عده‌ای ناآگاه و گروهی آگاهانه برای به سُخره کشیدن انتخابات ریاست جمهوری و ضربه زدن به‌نظام با نداشتن هیچ‌گونه صلاحیتی، برای نام‌نویسی شرکت کرده و حتی صف تشکیل می‌دهند و ازآنجاکه ادامه این وضع به ضرر نظام مقدس جمهوری اسلامی است و مخالف شئون کشور بزرگی مانند کشور ماست؛ باید هر چه زودتر فکری برای حل این مشکل شود تا افرادی نام‌نویسی کنند که حداقل کمترین صلاحیت لازم را برای این کار داشته باشند و ای‌کاش از سالیان قبل اقدام به حل این مشکل می‌شد و تعجب می‌کنیم چگونه بزرگان کشور برای حل این مشکل تدبیری نفرموده‌اند!

و اگر تصور شود قانون اساسی اجازه اضافه شرطی نمی‌دهد، ظاهراً اشتباه است، زیرا قیودی که در قانون اساسی آمده شرایطی را در کنار خود می‌طلبد، مثلاً هنگامی‌که گفته می‌شود یکی از شرایط «مدیر و مدبر بودن» است مفهومش آن است که شخص تقاضاکننده باید سوابق اجرایی کلان خود را ارائه دهد.

یا این‌که هنگامی‌که گفته می‌شود از «رجال سیاسی باشد»، حداقل سن و سالی داشته باشد و پایه تحصیلی معتبر. همچنین قیود دیگری که در دل این تعبیرات نهفته است و اهل عُرف کاملاً آن را استفاده می‌کنند و قانون‌دانان آن را تأیید می‌نمایند.

بنابراین باید لااقل شرایطی برای سن، مدرک تحصیلی و سابقه مدیریتی که موافق چنین کار مهمی باشد گذارده شود تا این وضع نابسامان، سامان یابد.

گرچه برای این دوره فعلاً نمی‌توان تصمیمی گرفت، ولی باید در اولین فرصت برای دوره‌های آینده ان‌شاءالله تصمیم گرفته شود.

توفیقات همگی را در حل مشکلات کشور از خداوند متعال مسئلت دارم.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.