رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا می‌گوید نفوذ ایران در خاورمیانه رو به رشد است و آمریکا باید برای مقابله با این نفوذ روزافزون، روی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس و اسرائیل حساب کند.

فهرست عصیان‌گری‌های ایران بعد از امضای برجام، طولانی‌تر شده است / هلال شیعی در شرف کامل شدن است

  به گزارش «قدس آنلاین»،   «مایک پمپئو» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا امروز در جلسه پرسش و پاسخی که در یک اندیشکده در واشنگتن برگزار شده بود، در خصوص نفوذ ایران در خاورمیانه و نگرانی آمریکایی‌ها از این بابت، سخن گفت.

بخشی از سوالات به ایران و نحوه تعامل اطلاعاتی‌های دولت ترامپ با این کشور اختصاص داشت.

پمپئو در خصوص ایران و برجام، همان مواضعی را داشت که قبل از ورود ترامپ به کاخ سفید، به عنوان یک نماینده ضدبرجام در مجلس آمریکا داشت.

مایک پمپئو در خصوص سیا و برجام گفت: «در این خصوص کار زیادی انجام می‌دهیم و بررسی می‌کنیم حوزه‌هایی را که ایرانیان (به مفاد برجام) پایبند هستند و حوزه‌هایی که شاید پایبند نباشند. ما باید حواسمان به متن برجام و حرف‌هایی که در خصوص سایت های اعلام‌شده و سایت‌های اعلام‌نشده (هسته‌ای ایران) زده شده و میزان دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آنها باشیم.»

رئیس سیا در جای دیگری از سوال و جواب به بحث «ایران و نفوذ در خاورمیانه» رسید.

پمپئو گفت: «ایران در حال پیشروی است، چه در حوزه افزایش ظرفیت موشکی حزب‌الله و چه با افزایش قدرت در موصل از طریق شبه‌نظامیان شیعه. آنها همچنین از حوثی‌ها برای شلیک موشک به عربستان حمایت می‌کنند.»

مایک پمپئو بین بحث قبلی یعنی برجام و بحث فعلی‌اش هم رابطه‌ای ایجاد کرد و گفت: «فهرست عصیان‌گری‌های ایران بعد از امضای برجام، به صورت چشمگیری طولانی‌تر شده است.»

پمپئو که ایران را عصیان‌گر خوانده بود، در توضیح علت اتخاذ چنین موضعی گفت: «هلال شیعی در شرف کامل شدن است و این به نفع آمریکا نیست.»

مجری برنامه پرسید: «برای مقابله با ایران چه برنامه‌ای دارید؟»

رئیس سیا پاسخ داد: «اول باید مطمئن شویم که شرکای ما که دارایی‌های باارزش ایالات‌متحده هستند، به ما کمک می‌کنند. مثلاً اماراتی‌ها، اسرائیل یا دیگر دولت‌های خلیج (فارس)؛ این کشورها ثروت و ظرفیت عظیمی دارند برای دسترسی به جاهایی که آمریکا همیشه به آن دسترسی ندارد.»

پمپئو در انتها مدعی شد که اروپایی‌ها هم از جانب اقدامات ایران احساس خطر می‌کنند و برای مقابله با تهران، به آمریکا کمک خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.