همه پرسی و تغییر قانون اساسی ترکیه در راستای بازنگری در سیاست های رجب طیب اردوغان برای ایجاد یک نظام نو عثمانی در ترکیه است و اردوغان تمام تلاش خود و دولتش را در راستای تغییر قانون اساسی و دادن امتیازات بیشتر به رییس جمهور به کار گرفته است. 

رفراندوم در ترکیه، دستاویزی برای دادن امتیازات بیشتر به دولت اردوغان

قدس آنلاین - همه پرسی سرنوشت ساز ترکیه می تواند بستری برای حکومت نو عثمانی اردوغان باشد. هرچند دولت اردوغان در شش سال گذشته عملکرد قابل قبولی در سطح داخلی و منطقه بخصوص در همکاری با تروریست ها نداشته است اما استفاده از تبلیغاتی که مخالفت او با داعش و تروریست ها را به نمایش می گذارد آخرین دستاویز وی برای برگزاری رفراندومی پر شور تر برای  تغییر در قانون اساسی است تا بتواند سیستم پارلمانی را به سیستم ریاست جمهوری تغییر دهد تا پایه های قدرت خود را مستحکم ترکند. دکتر حسن هانی زاده در گفت‌وگوی پیش رو به تحلیل همه پرسی ترکیه و اهداف اردوغان پرداخته است.  


دکتر حسن هانی زاده کارشناس مسائل منطقه گفت :همه پرسی و تغییر قانون اساسی ترکیه در راستای بازنگری در سیاست های رجب طیب اردوغان برای ایجاد یک نظام نو عثمانی در ترکیه است. با توجه به رویکرد آقای اردوغان که به نهادینه کردن سلطان مداری و حاکمیت نو عثمانی می اندیشد باید گفت اطرافیان آقای اردوغان تلاش می‌کنند تا او را یک حاکم مطلق در ترکیه کنند و نوعی حاکمیت سلاطین عثمانی را یک بار دیگر در این کشور رقم زنند. به نظر می رسد آقای اردوغان تمام تلاش خود و دولتش را در راستای تغییر قانون اساسی و دادن امتیازات بیشتر به رییس جمهور به کار گرفته است.  


دکتر هانی زاده کارشناس بین الملل در این خصوص اظهار داشت :به نظر می رسد این همه پرسی با نتیجه مثبتی به نفع آقای اردوغان به پایان برسد لذا دادن اختیارات بیشتر به رجب طیب اردوغان جامعه ترکیه را دو قطبی خواهد کرد، به نحوی که برخی از نخبگان ترکیه از چرخه حاکمیت ترکیه خارج شوند و موج نارضایتی در این کشور افزایش بیابد. اگر چه اقای اردوغان موفق به تغییر قانون اساسی ترکیه خواهد شد و حاکمیت و قدرت و اختیارات رییس جمهور را افزایش دهد اما بعد از این با مشکلات بی شماری در میان احزاب مخالف و پارلمان مواجه خواهد شد.


دکتر حسن هانی زاده معتقد است :به نظر می رسد همه پرسی ترکیه با حضور حداقلی مردم و با آمار کمتری از همه پرسی سال ۲۰۱۰ تصویب و انجام شود. هرچند به نظر می رسد نتیجه همه پرسی به نفع آقای اردوغان خواهد بود اما تبعات و پیامد های زیادی به دنبال خواهد داشت به نحوی که احزاب سیاسی مخالف وی در آینده در برابر حاکمیت دولت ترکیه ایستادگی خواهند کرد.  


وی در این باره افزود؛ با توجه به اینکه نخبگان ترکیه از چرخه قدرت خارج می شوند بنابراین نمی توان به موفقیت آقای اردوغان در آینده امیدوار بود. برنامه‌ریزی آقای اردوغان به این گونه است که خود را  برای یک دوره بیست ساله مشابه دوره های سلاطین عثمانی آماده کرده است تا در یک پروسه طولانی حاکمیت و اختیارات کشور را در دست داشته باشد. به نظر می رسد آقای اردوغان خود را برای یک دوره حداقل ده ساله ریاست جمهوری آماده می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.