کنفرانس خبری وزرای خارجه ایران، روسیه و سوریه در مسکو برگزار شد.

لاوروف: سرنوشت سوریه را فقط ملت این کشور تعیین می‌کند / ظریف: ضرورت همکاری بین المللی برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی / معلم: نشست مسکو پاسخی قوی به آمریکاست

  به گزارش «قدس آنلاین»،  سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتایان ایرانی و سوری خود در مسکو تاکید کرد: حمله آمریکا به سوریه، تجاوز بود.

لاوروف: سرنوشت سوریه را فقط ملت این کشور تعیین می‌کند

وی افزود: ما هم اکنون درحال زمینه سازی برای اجرای مذاکرات جدیدی درباره سوریه در اوایل ماه آینده هستیم. لاوروف گفت: ما ضرورت عدم وخیم شدن اوضاع در سوریه را بررسی کردیم و باید یک گفت‌وگوی فراگیر انجام شود.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: حمله آمریکا به سوریه تجاوزگری و مغایر با قوانین بین المللی است. لاوروف تاکید کرد: سرنوشت سوریه را فقط ملت این کشور تعیین می کند.

لاوروف افزود: باید همگان مصوبات شورای امنیت را اجرا کرده و به استقلال ارضی سوریه احترام بگذارند.

وزیر خارجه روسیه گفت: غرب در تلاش برای پنهان کردن حقیقت آن چیزی است که در منطقه خان شیخون سوریه روی داد. وی افزود: همه سلاح های شیمیایی سوریه براساس اعلام سازمان ممنوعیت سلاح های شیمیایی منهدم شده است.

لاوروف گفت: حقائق درباره استفاده گروه‌های مسلح معارض از سلاح شیمیایی (در خان شیخون) در دست دمشق است اما به (خواسته دمشق برای مدنظر قرار گرفتن این حقائق) پاسخ داده نشده است.

وی افزود: برخی می خواهند در مسیر پیشنهاد ما برای تشکیل یک کمیته مستقل حقیقت یاب درباره حمله اخیر در منطقه خان شیخون مانع تراشی کنند. لاوروف گفت: شک و تردید درباره طرف هایی که از خان شیخون برای تحلیل و بررسی آن نمونه برداری کردند، وجود دارد.

لاوروف تاکید کرد: باید کارشناسان مستقل برای تحقیق درباره حادثه خان شیخون (در روند تحقیقات) شرکت داده شوند. وزیر خارجه روسیه گفت: تحقیق درباره حادثه خان شیخون باید شفاف باشد تا هیچ طرفی، هیچ حقیقی را مخفی نکند.

وی افزود: مسکو، دمشق و تهران از واشنگتن می خواهند که از حمله به سوریه دست بردارد.

لاوروف گفت: ما از آمریکا و هم پیمانانش می خواهیم تا به حاکمیت سوریه احترام گذاشته و از هرگونه اقدامات مشابهی نظیر اقدام ۷ ماه آوریل خودداری کنند زیرا چه بسا عواقب وخیمی نه برای امنیت منطقه بلکه امنیت جهانی به همراه خواهد داشت.

معلم: نشست مسکو پاسخی قوی به آمریکاست

وزیر خارجه سوریه نیز در این کنفرانس خبری گفت: حمله آمریکا به سوریه توجیه پذیر نبود و تجاوزگری به شمار می رود. ولید المعلم تصریح کرد: ما هیچ سلاح شیمیایی علیه تروریست ها استفاده نکرده ایم و ملت خود را با آن بمباران نکرده ایم.

المعلم افزود: این نشست سه جانبه پاسخی قوی به تجاوزگری اخیر آمریکا به سوریه است. وی تصریح کرد: با لاوروف درباره جنبه های فعالیت و افزایش عملکرد مبارزه با تروریسم و حمایت مسکو از دمشق را بررسی کردم.

وزیر خارجه سوریه درباره تحقیق درخصوص حادثه خان شیخون گفت: نمونه برداری ها در ترکیه انجام می شود و ما اینگونه تحقیقاتی را نمی پذیریم زیرا در راستای خدمت به (مقاصد) واشنگتن است.

ظریف: برخی طرف‌ها تمایلی به تحقیقات درباره خان شیخون ندارند

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز گفت: باید همکاری بین المللی برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در جهان صورت گیرد.

ظریف تاکید کرد: باید برای توقف جنگ مستمر در سوریه تلاش شود و امیدواریم که ترکیه برای اجرای مذاکرات همکاری کند.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: ما همچنان از گام های یکجانبه ای که داعش و القاعده از آن بهره برداری می کنند، رنج می بریم.

ظریف گفت: اقدامات یکجانبه توسط برخی طرف ها، از سوی جامعه جهانی قابل قبول نیست. وزیر خارجه ایران گفت: با همه طرفها به منظور مبارزه با استفاده از سلاح های شیمیایی همکاری خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در زمینه استفاده از سلاح های کشتار جمعی، معیارهای دوگانه دنبال می شود. ما بر انجام تحقیق درباره حمله موشکی آمریکا و مکان استفاده از مواد سمی اصرار می ورزیم.

ظریف افزود: برخی طرف ها نمی خواهند حقیقت آنچه در منطقه خان شیخون در سوریه روی داد، روشن شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.